• swewi

Foda barn i London - Richmond

Hej!

Ursprungligen fran Stockholm men bor numbera i Auckland, Nya Zealand. Vi har nu en liten pojke som ar runt aret och aven om det funka jatte bra att bo har sa har vi nu borjat fundera pa att flytta tillbaka till London for 2 ar.

Om vi gjorde det sa ar tanken att skaffa ett syskon nar vi ar dar och att jag skulle vara hemma med barnen under dessa tva ar. En fantastisk mojlighet for mig att fa mera tid med min pojke och eventuellt syskon som jag inte har mojlighet till har, da jag maste jobba heltid for att fa det att ga ihop.

Nu till mina funderingar. Ar det nagon som har erfarenhet av att foda i London, framst da runt Richmond omradet? Hur fungerar det? Finns det nagra bra websidor med information? Har hur manga fragor som helst sa jag hoppas det ar nagon dar ute som vill dela med sig av sina erfarenheter!

Tack

• Svar på tråden Foda barn i London - Richmond
  • MrsFreckles

Har fott pa Kings College Hospital i SE London sa inte Richmond-omradet, kommer inte ihag vilket sjukhus det ar men kolla pa NHS hemsida. Ar faktiskt imponerad av min lokala vardcentral/barnmorskor mm. Och man far tva UL tex. Kan inte jamfora med Sverige da jag inte fott dar men kande mig trygg i detta systemet! Fraga garna mer om du vill.

• Renate78

hejsvejs

Bor sjalv i London sedan fyra ar o flyttade ut till Richmond for ett halv ar sen. Om 5 veckor ska jag foda mitt forsta barn pa Chelsea and Westminster hospital. Det ar inte det narmaste sjukhuset men eftersom jag var lite sent ute sa blev det dar.
    Jag ar nojd med varden jag har fatt under min graviditet men har precis som foregaende skrivare inte nagot att jamfora med. Men nar man pratar med kompisar hemma i sverige sa verkar vissa saker vara battre har o vissa saker battre hemma i sverige. Jag har inget att klaga pa hittills men jag har inte heller haft nagra komplikationer over huvud taget sa jag har bara foljt med kanns det som.

Vad ar det for slags hemsidor du vill ha?? har ar den till min avdelning pa c&w hospital. www.chelwest.nhs.uk/services/womenchildren/maternity/index.html

Har ingen aning om jag kan hjalpa dig med nagra ev fragor som du har men du far garna maila om du vill. veronikakarlsson@home.se

(hade lite problem att posta detta inlagget sa jag hoppas inte det dyker upp typ 3 ganger nu )

• FOA

Precis fott barn men pa Whittington Hospital i norra London. Du har som mamma ratt att valja vilket sjukhus du vill foda pa och kan ga pa de olika 'open days'. Jag har inte heller fott i Sverige sa det blir lite svart att jamfora. Tycker som Renate78 att vissa saker verkar battre har (2 UL, KUB och NUPP etc till alla som vill, fri lakarvard, lakemedel och tandvard i 1,5 ar, BM gor hembesok i 11 dar efter fodseln) men att det saker ar mycket som ar samre (foraldrarpeningen, slitna sjukhus - personalen ar dock jattebra). Det som jag upplevde som mycket positivt var att man som nojig gravid aldrig kande sig till besvar utan fick komma in och de lyssnade pa hjartljudet etc. Har hort av flera svesnka kopisar att det i Sverige ar mycket vanta-och-se eller att man far till svars att det inte ar nagot att oroa sig for. Berattar garna mer om det ar nagot specifikt du undrar.

• swewi

Hej och tack for era svar!

Som jag skrev i mitt forsta innlagg sa fodde jag min pojke har i Nya Zealand och allt gick jatte bra. Ingen latt forlossning men toppen personal och jag kande mig hela tiden sedd och omhandertagen. sa ioch med att det gick sa bra har sa blir jag lite nervos nar jag tanker pa att vara gravid och foda nagon annan stanns. Skulle nog vara lika nervos om det var i Sverige faktiskt.

Har i NZ sa har man sin barmorksa som man gar hos under graviditeten och det ar aven hon som ar med under forlossningen sa lange allt gar normalt. Blir det nagra problem sa kalls experter eller doktorn in. Hur funkar det i London?

Kommer nog komma pa manga flera fragor snart

• MrsFreckles

Det beror lite pa vart du bor - jag hade ocksa sk community midwives och traffade 6 st under graviditeten, kandes tryggt - men alla var upptagna med hemforlossningar nar det var dags for mig sa fick noja mig med sjukhusets barnmorskor som ocksa var bra! Men da det tog lite tid sa fick jag en av mina favvo-barnmorskor som var med da var dotter foddes! Och sa kommer de hem till dig forsta tiden med.

• Renate78

Jag gar hos midwifes pa sjukhuset da tillhor man ett team o de ar nio stycken. Jag har nog haft olika varje gang men alla har varit valdigt trevliga o hjalpsamma. Det kommer ocksa vara det teamet som ar pa plats nar man sen ska foda. Sen gar jag till min lokala GP har i richmond.

Vad jag har forstatt sa ar det samma sak har som du beskriver. Man har sina midwifes men sen kopplas experter in om det skulle behovas. Olika Obstetrician med olika expertisomraden.

En sak som jag tycker ar negativt ar att ens partner inte far stanna pa sjukhuset under natten efter man har fott barnet. Vet inte om detta skiljer sig fran olika sjukhus. Det kanns lite skrammande tycker jag.

• swewi

Nar jag fodde har sa fick inte min man stanna over natten heller utan fick aka hem vid 8 pa kvallen och komma tillbaka 8 pa morgonen. Had vi betalat extra for privat rum hade han daremot fatt stanna kvar.

Jag oroade mig ocksa for det har innan forlossningen men det fungerade faktiskt bra. Sjalv var jag sa jatte trott och sov mest med lille man vid brostet eller i vaggan bredvid. Barnmorskorna var otroligt hjalpsamma och kom in sa snabbt jag ringde pa klockan och hjaplte till med allt fran att byta bloja till att lugna bebisen sa att jag kunde fa sa mycket somn som mojligt eller ta en dush. Det var nog faktiskt svarare for min man som fick aka hem till ett tomt hus med kameran full av bilder pa sin lilla son

• MrsFreckles

Jo det gick bra har med att inte min man fick stanna, fodde vid midnatt och akte hem kl 11 nasta dag anda sa det var ju OK, sover gor man ju inte mycket forstas...Daremot "hotade" dem med att flytta pa mig till gemensam avdelning under varkarbetet och skicka hem min man! Det tog tid namligen men de det var lite komplikationer sa fick vi stanna i vart egna rum till slut! DET hade jag inte gillat, att stanna kvar och ha ont alldeles sjalv!

• Renate78

Fick veta idag att mitt barn ligger i sate. Sa pa din fraga om experter kan jag saga att ja det kopplas in folk direkt nar det ar nagot som ar "onormalt". De forklarade mina valmojligheter o hur det skulle ga till osv. Ska nu pa ultraljud igen och sen ocksa ett vandningsforsok pa forlossningsavdelningen som ska goras av en doktor. Fick aven mojlighet att valja kejsarsnitt om jag ville... men ville forsoka vanda forst.

Skont att ni sager att det gatt bra att vara utan killen pa sjukhuset under natten. Det lungnar mig.

• FOA

Renate78 skrev 2008-03-19 22:27:44 följande:

Fick veta idag att mitt barn ligger i sate. Sa pa din fraga om experter kan jag saga att ja det kopplas in folk direkt nar det ar nagot som ar "onormalt". De forklarade mina valmojligheter o hur det skulle ga till osv. Ska nu pa ultraljud igen och sen ocksa ett vandningsforsok pa forlossningsavdelningen som ska goras av en doktor. Fick aven mojlighet att valja kejsarsnitt om jag ville... men ville forsoka vanda forst. Skont att ni sager att det gatt bra att vara utan killen pa sjukhuset under natten. Det lungnar mig.
    Min man fick ocksa aka hem efter kl 21.00 for att aterkomma 9.00 och det gick jattebra - personalen ringer efter pappan om det skulle vara nagot.

Ska definitivt betala de £100 ett ensam/privat rum kostar nasta gang sa man far sova pa natten.
  • cecilianen

föddde den 14januari på st marys hospital iår. skulle bli igångsatt på kvällen o då sa dom även att min man skulle åka hem okomma tebaks på morgonen....jag blev livrädd att värkarna skulle komma igång utan honom...men tjatade till oss att han skulle få stanna tills första dosen hormoner och då överreagerade tyvärr min kropp på hormonerna så jag blev nerusad till förlossningen direkt.
    låg med värkar som inte gjorde någon nytta i ca 24 timmar sen blev det akut kejsarsnitt.
    kände mej trygg hela tiden under förlossningen men sen fick ju min man åka hem till tomt hus och jag fick ligga i stort rum med massa skrikade ungar o folk som kompå besök.
    skulle aldrig vilja va själv på sjukhuset utan min man igen så betalar nog för privat rum nästa gång.

• FOA

cecilianen skrev 2008-03-21 10:43:18 följande:

föddde den 14januari på st marys hospital iår. skulle bli igångsatt på kvällen o då sa dom även att min man skulle åka hem okomma tebaks på morgonen....jag blev livrädd att värkarna skulle komma igång utan honom...men tjatade till oss att han skulle få stanna tills första dosen hormoner och då överreagerade tyvärr min kropp på hormonerna så jag blev nerusad till förlossningen direkt.låg med värkar som inte gjorde någon nytta i ca 24 timmar sen blev det akut kejsarsnitt.kände mej trygg hela tiden under förlossningen men sen fick ju min man åka hem till tomt hus och jag fick ligga i stort rum med massa skrikade ungar o folk som kompå besök.skulle aldrig vilja va själv på sjukhuset utan min man igen så betalar nog för privat rum nästa gång.
    Om det var St Mary's i Paddington sa har det sjukhuset tyvarr ganska daligt rykte (har jobbat pa de flesta stora London sjukhus).
Svar på tråden Foda barn i London - Richmond