• sökande

hur är det? ni som gått igenom äd

jag och min man funderar på äggdonation då jag sorgligt nog gått in i för tidigt klimakterium.
    Är förberedande behandlig jobbig?
    Hur gjorde ni för att besluta er att genomgå allt?
    Vad är riskeran?
    vore mkt tacksam för svar från er som vet vad det handlar om.
    Tack på förhand

• Svar på tråden hur är det? ni som gått igenom äd
  • Squirl
    Tracy skrev 2008-03-10 17:00:36 följande:
    Hej sökande,Vi ställde oss i kö för drygt ett år sedan och har nu precis gjort vårt första äd-försök.Jag har inte haft några biverkningar av medicinerna (möjligtvis av progesteronet under ruvningen, är vansinnigt trött, men vem är inte det i februari), så för mig har väntan och den ständiga "snart går det nog åt pipan"- tankarna jobbigast. Och, som Sma säger, "misslyckas det här blir nästa försök inte förrän efter sommaren". Ska det nånsin gå? Rädslan för att det aldrig ska ta slut, att vara fast i en äcklig lervälling av kötider och brustna förhoppningar, det är det värsta för mig.Plussade för en vecka sedan, men rädslan finns ju kvar, lika stor som vanligt. Kommer väl att vara så här fram till vul i v8. Eller (förhoppningsvis) i nio månader /TracyC
    atÄven om du kanske inte vågar ta emot det så -Grattis! Så fantastiskt kul!
  • Squirl

Nu blev det väldigt konstigt här.
    Jag skulle ju till TracyC säga: även om du inte vågar ta emot det så måste jag säga -Grattis! Så kul!

• makima

Ja, man får nog många olika svar på hur man mår av dessa mediciner.

Tror mycket att även den psykiska pressen spelar många spratt med oss.

suba: Du frågade om Decapeptyl 3,75 injektion.
    Vi köpte den när vi var i Spanien på vårt besök på IVI-kliniken i Madrid. Eftersom läkaren sade att den kunde vara svår att få tag på i vissa länder.

Därför står det på spanska vad denna injektion innehåller.
    Men känner en som kan lite spanska och han sa att det var någon form av hormoninjektion för att förbereda kroppen på att det kommer ägg. Den kostade förövrigt 1700kr. Så den var ganska dyr. (Men en liten summa i detta sammanhang)

Men jag ska köra en testcykel nu med östrogenet och progesteronet för att se hur tjock slemhinnan blir och hur hög östrogen- och progesteronhalten blir i kroppen inför ÄD.
    Ska maila mina svar och då kan jag passa på att fråga om denna spruta.

• makima

OJ! glömde...Grattis! TracyC
    Klart det går bra nu. Viktigt tror jag att du försöker slappna av och njut av ditt "guldägg" som gror. Låt din man passa upp dej

makima

• makima

Squirl: Ja, det kanske det är. Får ta reda på det av min läkare så det inte blir fel info....

makima

• sökande

tack alla ni som svarat, ska ta och diskutera det hela med min man så får vi se vad som sker, vi har ju som sagt en liten tjej här hemma så jag är lite kluven till om jag vill ha en till eller inte, vet inte hur jag ska ställa mig till det.

• Tracy

Hi hi, tack tack Squirl! Jodå, jag har bestämt mig för att njuta av varje gravid sekund. Så det är glädje och rädsla på en gång. Jo Progynon (östrogentabletterna, eller hur?) mår jag också bra av. På kliniken sa de tom att jag såg så väldigt pigg och glad ut, då hade jag käkat dem i två veckor tror jag.

Joho, visst har jag berättat Raspberry?? Annars har du ett förvirrande meddelande om fertilitetsdanser och måndags-tur i din inbox nu

• Raspberry81

Det var en annan som försökt postat meddelande till mig som inte kommit fram. Kanske har du berättat fast det inte kom fram då

Du har ett lika förvirrat meddelande i din inbox nu

• Ciiaa

Jag har genomgått äd. Har nu tre små söta kids varav två är twins.
    Har även ett biobarn sen ett tidigare förhållande.

• Sleepingbeuty

Ja det är samma som Procren 3.75 mg depo eller Zoladex.Finns i Sverige och är nedregleringspruta.

Squirl skrev 2008-03-10 19:07:45 följande:
    Decapetyl finns på Fass oc det vekar vara en nedregleringsspruta.Länk:www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....
  • Sleepingbeuty

ÄD behandling är bra mycket lättare än IVF.

• makima

Tack för upplysningen Sleepingbeuty nu behöver vi inte undra vad Decapeptyl är...
    Får hoppas man inte mår för dåligt av den som man gjorde med nedregleringen vid IVF ( även om det var annan medicin )

Ja, IVF behandlingar är inte lätta så jag hoppas ju att ÄD är lindrigare....

makima

• Sleepingbeuty

Ja med ÄD så behöver du bara nedregleras för att tajma donatorn.Sedan börjar du med progynon(östrogen) för att bygga upp din slemhinna, sedan 2-3 dygn innan ET börjar du med Progesteron vaggitorier.( till v 12 om du blir gravid).En del kliniker lägger till Prednisolon(kortison) 5 mg och Trombyl.Men det är olika.Sedan beror det på din ålder och misslyckade försök.

Mycket lindrigare än IVF som jag också har gjort. Jag brukar må pest av nedregleringen, men så fort man får börja med östrogenet så brukar det lätta.

• suba

Squirl and tracyC:
    Grattis till + och lycka till med er ruvning!
    Väldigt trevligt att se faktiskt att folk lyckats!

Första tanke som slår mig är att ni säkert är yngre.
    Jag är förstås äldre (47 år) och känner mig pressad av flera fakta, dels det har att man inte har så mycket tid på sig upp till 50, dels att kvinnohälsa börjar krångla till med åldern för de flesta.

Tack för er som skrev och förklarade Decapeptyl. Som tröst till makima, Procren= Decapeptyl kostar cca 1300 SEK här i landet.

• makima

Nja, suba, så mycket yngre är nog inte alla Fyller själv 45 till sommaren, så jag känner också att tiden börjar bli knapp.
    Men hoppas än

Jasså, det var lite billigare i Sverige. Kan vara bra att veta om man behöver fler försök....

Men har läst nu att de mediciner som är snarlika och används som nedreglering är subkutana injektioner...de är ju lite lindrigare. När Decapeptyl ska ges intramuskulärt...Huuga...hatar sprutor!!

makima

• Squirl
    suba skrev 2008-03-11 10:08:04 följande:
    Squirl and tracyC: Grattis till + och lycka till med er ruvning!Väldigt trevligt att se faktiskt att folk lyckats!Första tanke som slår mig är att ni säkert är yngre.Jag är förstås äldre (47 år) och känner mig pressad av flera fakta, dels det har att man inte har så mycket tid på sig upp till 50, dels att kvinnohälsa börjar krångla till med åldern för de flesta.Tack för er som skrev och förklarade Decapeptyl. Som tröst till makima, Procren= Decapeptyl kostar cca 1300 SEK här i landet.
    Jag SKA ju ruva snart. Fick missfall i höstas.
    Har i dagarna fyllt 46, btw.
  • Monika76

Hej allihopa!
    Förra hösten fick jag reda på att jag lider av POF. I mitten av februari i år åkte jag och min man till AVA-kliniken i Åbo för vår första äggdonation.
    Jag tyckte, precis som flera andra, att medicineringen med Progesteron och Progynon, inte var så jobbig. Det som var värst var nog de två efterföljande veckorna av väntan för att få göra gravtestet.
    Under den här perioden pratade nämligen ALLA om "tankens kraft" och uppmanade mig att tänka positivt att så till den milda grad att det fick motsatt verkan och gjorde mig livrädd för att att bli stressad, rädd eller ledsen. För om positivt tänkande skulle öka chanserna för barn, skulle då negativt tänkande minska risken? Men, efter två veckors framtidspanik med skräckbilder av misslyckade ÄD, köer, väntetider och ekonomisk kris, visade testet positivt (hurra!) och so far, so good, nu är jag inne på vecka 7.
    Vad vill jag säga med den här lilla självbiografin? Jo, mitt tips handlar inte så mycket om vitaminer och mediciner, utan snarare om att förbereda dig på att du kanske kommer att bli lite stressad och orolig. Både före, efter och under ÄD. Men tillåt dig att bli det i så fall. ÄD är en påfrestande process, men det är ju också en helt otrolig möjlighet! Jag rekommenderar det å det varmaste.

• ninnie65

GRATTIS Monika76. Kul att läsa om någon som lyckats!! Åker själv till AVA-Riga snart.

Svar på tråden hur är det? ni som gått igenom äd