• Miabjörn

Missfall - Större risk för de m ulcerös colit?

Är det så tro? Har en liiiten pågående inflammation i tarmen,men inget som jag märker av.
    Har haft 4 mf.Är i full gång med ivf. Jag tar ingen medicin då jag inte tål den.
    Ngn med erfarenhet?

• Svar på tråden Missfall - Större risk för de m ulcerös colit?
  • Gsson6

Jag kan inte tänka mig att den skulle påverka just att bli gravid och få behålla men däremot kanske en graviditet påverka sjukdomen...
    Min mamma har något liknande...Chrons sjukdom...
    Jag e ledsen för eran skull angående missfallena men vad säger din läkare??

• fru smultron

Hej

Jag har också U.colit och gått igenom 6 Mf, just nu är jag gravid i v 38 och den behandlingen jag fått under denna graviditet har syftat till att dämpa mitt överaktiva immunförsvar. som dem tror kan vara boven till att fostren aldrig fäst in ordentligt i livmodern. Att immunförsvaret bildar blodproppar till moderkakan så fort den fäst in och på detta sätt strypt blodcirkulaionen till fostret.
    Men vet inte helt säkert att sjukdomen påverkar alla som försöker bli gravida.. min U. colit har jag haft sedan jag var 14 år och jag har haft en hel del aktiva skov under åren.
    Kanske du ska pröva med en lätt kortison behandling för att dämpa din inflammation innan du försöker att bli gravid igen.

Som sagt denna gång jag blev gravid har jag ätit T.Prednisolon 10 mg från positivt gravtest tills ca v 25...med nedtrappning.
    Sedan har jag fått Fragmin sprutor som förhindrar att blodpropp kan bildas och på så sätt säkrat cirkulationen till moderkakan.
    Började med sprutorna direkt vid positivt gravtest och ska ta dem hela graviditeten.

Blev kanske en rörig beskrivning...

Men lycka till och hoppas att lyckan kommer även till dig!!

Svar på tråden Missfall - Större risk för de m ulcerös colit?