kalium
Varför behöver man äta kalium och jod inför en ÄD?
Varför behöver man äta kalium och jod inför en ÄD?
Jag har litat på KRAV-märkningen och köpt sådana produkter, sedan jag flyttade tillbaka till Sverige för 1,5 år sedan. Man kan gräva djupare - men jag orkar helt enkelt inte. Jag äter mycket frukt och grönt och c:a 75% av det jag äter är KRAV-märkt, men det är inte alltid lätt att hitta. Saltåkvarn har bra frön, linser, bönor etc. Jag äter också relativt mycket bär och där är det, efter vad jag har läst, extra viktigt att äta ekologiska, obesprutade, eftersom de inte kan skalas och de drar åt sig väldigt mycket av giftet.
Jag har ätit mer och mer ekologiskt de senaste tio åren. I London var det lättare eftersom det finns hela butikskedjor med enbart ekologiska produkter. Underbara att handla i. Dyrare? Ja, oftast, men det var det värt. Jag blev mycket förvånad när jag kom tillbaka till Sverige och såg hur mycket skräp som finns i maten OCH att det är svårt att hitta alternativ. I England finns definitivt skräpet också men där kan man i alla fall välja. Sedan har "vanliga" butikskedjor ett betydligt större ekologiskt sortiment. Fast där litar jag faktiskt mer på vår KRAV-märkning ... jag tror att en del av dessa kedjor fuskade litet grann. Däremot litet mer "up-market" kedjor som Marks&Spencer bestämde sig för att ta bort alla genmodifierade tillsatser och transfetter från sin mat.
Förlåt, nu blev det kanske litet OT. Men ni märker att ämnet ligger mig varmt om hjärtat! Det är så hemskt att man inte kan gå ut i en butik och slippa läsa innehållsförteckningen på varenda produkt för att kontrollera vad det är man får i sig. Det produceras så mycket skräp!
Jag saknar en underbar ekologisk tandkräm jag brukade köpa, till exempel. Men Welleda har viss en....
Det är jätteintressant.
Min bror bor i London och han säger samma sak. Här i Sverige har man kommit på att det är mer gifter än nyttigheter i frukt och grönt (iaf en viss risk att äta DDT bananer, ett gift som fortfarande anv i Sydamerika). Och min kropp har inte gillat frukt de senaste åren. Kanske är den smart
Måste tillägga att det inte bara är för ens egen del man ska undvika frukt från vissa länder och av vissa märken. Även människorna som arbetar med plockning drabbas av dessa gifter (ex cancer). Och ngn måste ju bespruta bananerna!
Jag skalar all frukt, trots att nyttigheterna är koncentrerade dit.
Jag äter ekologiskt så långt det går utan att krångla till livet för mycket och jag litar på KRAV-märkningen såtillvida att den utlovar produkter odlade utan kemiska bekämpningsmedel men med naturgödsel. Men- vågar inte säga ifall produkterna kan vara genmaipulerade.
B-vitaminbristen överlag är väldigt utbredd idag och det säger en del att man funderar på mjölberikning för att åtgärda den värsta sorten som orsakar sån skada, folsyrabristen.
Vad farao, det är ju inte mjöl man ska äta! Bättre utbilda människor i vad som är bra mat. Man ska ju äta broccoli, fett, hela korn, alltså saker som ger näring. så försöker man komma åt problemet med att berika det man borde äta minst av för det är det som folk äter mest av.
En känd butikskedja nära dig ... säljer enbart ekologiska bananer! Jag premierar den kedjan eftersom de verkar bry sig mest. Jag håller med dig om att man måste tänka på förhållandena i de länder där maten (eller t ex kläderna) produceras. Det är svårt att ha totalkoll hela tiden, dock. Jag försöker köpa Fairtrade när det finns. Sedan undviker jag oftast att köpa produkter som har odlats i växthus eller som har transporterats onödigt långt, främst med flyg. Bananer transporteras ju med båt och det är inte så miljöovänligt.
Jag skalar det som inte är ekologiskt odlat. Hemma äter vi bara ekologiskt kött (inte för att det blir så ofta) och ekologisk kyckling. Kycklingen är jättedyr men då får man äta litet mindre av den, helt enkelt. Fisk är litet av en djungel, tycker jag, jag vet att man inte bör äta torsk pga utrotningshoten och jag köper Änglamarks lax (jag vill INTE att min lax ska vara tomteröd till färgen).
Vad intressant (och självklart!) att din bror tycker samma sak. Vi är inte så framåt i allt här.
de flesta får faktiskt Folacin 5 mg på recept och det är vedertaget på de flesta svenska kliniker.
Vad du krånglar till det med mikrogram och mg.Jag vet att det är mer regel än undantag att ta 5 mg Folacin och det ska tas flera månader innan en ET.Inget jag hittar på utan fått av svenska spec fert läkare i sverige.Jag har hållt på med detta i 5 år!
Men vill du krångla så..så gör det då.mikro och mg . Dela på tabletter och håll på så får du inte rätt dos. Var och en gör som den vill. Jag är ssk så krångla inte till det så för dom som kanske inte förstår alla räknesätt inom läkemedel.
Säger bara vad jag tycker.
Och VET!
Precis som ovan skriver.Man lagrar inte Folacin i kroppen.Därför viktigt att ta varje dag.rätt som det är kanske du blir gravid.Många på naturligt sätt.
Du läser ju uppenbarligen inte vad jag skriver.... Jag har tagit Folsyra varje dag i över fem år. Och för övrigt delar jag inte några tabletter - var har du fått det ifrån? Jag har aldrig fått Folacin utskrivet och (för tredje gången) det är 0,5mg (dvs 500 mikrogram - den mängd en vanlig receptfri folsyretablett innehåller) du behöver för att undvika ryggmärgsbråck inte 5mg. Jag har kollat mängden med Apotekspersonal. Det spelar egentligen ingen roll ... men det är ju felaktigt att säga att man behöver 5mg för att undvika ryggmärgsbråck. Åtminstone enligt Apoteket. Men de kan ju ha fel. Eller så kan man lära sig något nytt någon gång ibland. Jag säger inte vad jag tycker (det är ointressant, jag är ingen läkare) - utan vad jag har blivit INFORMERAD. Om det visar sig att jag har blivit felinformerad så kommer jag att ÄNDRA MIG! Så fungerar jag. Ju mer man vet desto mer vet man att man inte vet.
jag har fått min info av läkare i fertilitet inte från Apoteket.Litar heller på läkarna som behandlar.
Dessvärre så säger alla fertilitetsläkare olika, Sophiahemmets ivf klinkik skriver inte ut folacin till någon då dom anser att det räcker med vanligt intag av folsyra i vitamintabletter dom skriver enbart ut om man särskild ber dom om ett recept!
Jag bad om folacin utskrivet av läkaren för att bygga upp mina "depåer"
men har nu övergått till att köpa folsyra vitaminburk på apoteket samt äter mitt val kvinna vitaminer som oxå har folsyra i sig känns som det borde räcka!