Jovisst kan ngt hända längre fram, det är vi alla medvetna om. Men jag tänker mig nog mer SN som innebär stora omställningar, och som kräver konstant hemmavarande. Vilket föräldraskap som helst handlar om 100% engagemang. Men det kan hända att man bör haft kontakt med en familj som lever med ett gravt handikappat barn för att kunna sätta sig in. Jag tror inte det är utbildning & erfarenhet det i första hand handlar om. Man kan ha nödvändig utbildning och erfarenhet, men har man ett handikappat barn lär man sig och hänger med i systemet på egen hand. Det handlar alltså om att följa utvecklingen, forskningen, samtidigt vara med sitt barn varenda sekund om dygnet (ibland krävs vakande nätter), dra in pengar utan att arbeta, tid, tid, tid och massor av tid. Sedan självklart lyft med ett barn som inom ngr år väger 20kg, 25kg, 40 och till slut 60-80. Det finns dock liftar när barnen är tillräckligt stora. Kommer man ngnsin kunna ta en resa med sitt barn, utan att ha med en golvlift, går golvliften in på alla toaletter barnet behöver besöka under resan. Är allt handikappanpassat? Nej, det märker man kanske först när man är i den situationen. Varje litet moment i vardagen som vi tar för givet, kan ta timmar att lösa. Vet man pga av utbildning & erfarenhet vad man ger sig in i? Svar ja. Kommer man ALLTID & KONSTANT behöva vara på sin vakt. Svar ja. Även när du sover. Visst behöver man det med ett friskt eller lätt SN-barn med. Med skillnaden att det gravt skadade barnet kanske inte ens kan vända sig själv i sängen, inte ens om det plötsligt kräks. Ska det ligga på mage, sida eller rygg. Mage= det kan kräkas, sida och mage= det finns en risk att det kvävs. Och nu talar vi om stora barn! Jag menar bara att i Sverige finns personliga assistenter, det kanske inte finns överallt. Det är jobbigt nog att ha personliga assistent i sitt hem dygnet runt, som är sjuka titt som tätt. Därför tycker jag de som har hand om ett barn utan hjälp som behöver hjälp med påklädning, förflyttningar, matning, kommunicering hela livet, gör en stor sak. Det kanske inte ligger en god gärning bakom, men kanske? Eller kanske resonerar de med tillräcklig ekonomi, tid och utbildning att detta barn får det bra hos oss och sämre hos andra, som INTE vet vad de ger sig in i.
Svårt att förklara hur man tänker, men jag känner flera familjer med gravt handikappade barn, och det livet är mycket tuffare. Gränslös kärlek? Fanns det inte gränslös kärlek, vet jag inte hur de skulle orka.