nån med gbs som fött tidigt? hur gick de?
är i vecka 23, massor sammandrag, gbs men inte i urinen hittils. nån med liknande erfarenhet
är i vecka 23, massor sammandrag, gbs men inte i urinen hittils. nån med liknande erfarenhet
Ja, jag hade GBS under graviditeten, gick på bricanyl och sängliggande fram till sista månaden. Trots allt kom dottern på BF+13.. :D
jag fick en flicka den 24 februari, i v.35+0, så 5 veckor för tidigt. vet inte vad som orsakade att hon kom tidigare, men jag har GBS och har haft tidiga och mycket sammandragningar från v.20.
jag fick antibiotika i dropp vid förlossningen.
flickan heter Nathalie, vägde 2485 g och 45 lång, och hon mådde bra när hon kom ut, behövde bara tillmatas med sked lite i början, men nu ammar jag hennne för fullt. vi stannade 5 dagar på sjukhuset.
Hade GBS utan att veta om det (hade aldrig hört talas om det). Födde 5,5 veckor tidigt och min dotter fick allvarli blodförgiftning och var nära att inte överleva. Födde förmodligen tidigt och sanbbt för att hon smittats i fostervattnet. Inför nästa gång (är gravid igen men har inte fått sammandragningar) får jag antibiotika inför förlossningen. Jag märkte inte av några symptom alls på GBS första gången men måste ha haft mycket eftersom hon blev så väldidt sjuk.
Jag födde mina tvillingar i v33+3 och hade GBS på livmodertappen men var då omedveten om det. Jag hade mycket sammandragningar (+"menssmärtor") ett bra tag innan de kom och gjorde flera urinodlingar som inte visade på några bakterier. Dock är jag rätt säker på att jag hade GBS BARA på tappen och att det inte syntes i urinet. Fast läkarna hävdar att det absolut måste synas i urinet om man har det på tappen. Jag fick iaf antibiotika ett par timmar innan de kom ut så de blev aldrig sjuka.
jag har rikligt på tappen, men inga streptkockarar i urinen i alla fall hittils. inte i dem två odlingar som gjorts senaste månaden.
Full av förhoppning skrev 2008-03-07 21:22:11 följande:
Vad sur jag blir! jag var jätteledsen över att de inte tog odling på min tapp efter att jag hade läst om någon här på FL som hade fått göra det. I samband med att barnen kom sade jag till min man att jag skulle bli sur om jag skulle få reda på att jag hade en infektion vilket jag ju hade. Och ännu mer sur är jag nu när jag tänker på ett samtal jag hade med en ÖVERläkare på DS. Jag fick nämligen prata med henne efter att tjejerna hade kommit ut när jag hade massa frågor kring GBS.en. Jag sade att jag var besviken över att prov aldrig hade tagits eftersom jag hade haft mkt förvärkar etc. Och hon, överläkaren, sade att det alltid syns i urinet om man har det på tappen!!! Jag skulle vilja säga till alla med prematura sammandragningar + mycket mensvärk att kräva att få sin livmodertapp undersökt också, inte bara urinet.
Jag menar förstås inte bara undersökt utan att man tar odling från tappen.
de var just pga en stor sammandagsattack i vecka 20 som de undersökte min tapp o odla det.
men varför ska de vara så svårt för läkarna att göra en odling?
Får jag nyfiket ställa frågan vad gbs är och vilka är symptomen?? Fick tvillingar i v 29+1 för 17 mån sedan och är nu gravid igen. Fick sammandragningar ännu tidigare än sist (är i v 17+4) och har ibland som menssmärtor i magen..
De kunde inte hitta några infektioner i samband med förra förlossningen (snitt) men när jag läser vad ni skriver här om läkare som inte riktigt säger som det är blir jag orolig.
Efter förra graviditeten sa läkaren att jag automatiskt får komma till spec-mvc precis som sist men nu får jag inte det för de är "helt övertygade" om att tvillingarnas prematura ankomst beror på det enkla faktum att de var 2 i magen och det var trångt.. Visst, kan det bero på det men de kan ju inte vara bombsäkra på det
Är sååå orolig att få prematurt igen, ffa med tanke på att mina tvillingar oxå är så små och det skulle bli ännu tuffare och hamna på neo denna gång..
Full av förhoppning: Tack så mycket för info! Jag läste din tråd och håller alla tummar och tår för att din lille bebis vill stanna i magen så länge som möjligt.
Kramar
Jag har 4 barn .
En är fullgången och den graviditeten var GBS-fri. De andra 3 barnen födde jag prematurt. Ingen av barnen fick problem pga min GBS, de blev inte smittade. Alla 3 förlossningarna startade med vattenavgång.
Min son kom 5,5 vecka för tidigt pga gbs-infektion. Har två barn sedan tidigare och den här graviditeten började med att jag blödde dom första 16 veckorna ungefär en gång varje dygn. Hade även sammandragningar/menssmärtor. Läkarna hittade inga fel med ultraljud sa bara att det går över.
Fick mitt första barn i v36 med vattenavgång. Var jätteorolig att detta barn skulle bli ett missfall eller komma för tidigt.
Blödningarna slutade iallafall men jag fick jätte lågt blodtryck.
Jag kunde inte åka och handla ens själv för om det var kö eller liknande så svimmade jag. Orkade inte gå ett varv runt kvarteret med hunden. Sammandragningarna fortsatte hela tiden.
Så i vecka 34 fick jag vattenavgång och feber. Dom tog prover och jag fick antibiotika med en gång när jag kom in.
Hjärtljuden på bebisen var jätte höga hela tiden med tre stycken nedgångar till 30-50 slag i minuten.
Jourläkaren visste inte vad han skulle göra, sa bara att vi skulle vänta.
Kom dit kl 20 på kvällen...kl 09 på morgonen kom överläkaren på rond. Hon gjorde akut snitt på en gång när hon kom.
Ska även tillägga att bebisen hade bajsat i fostevattnet redan kvällen innan.
Såg aldrig till jourläkaren sedan överläkaren kom och det var hon som gjorde snittet.
När min son kom ut så andades inte han, men som tur var fick dom igång andningen.
Snittet blev onödigt stort eftersom det blev så akut och jag hade inte något fostervatten alls kvar.
Hade inte överläkaren kommit hade min bebis dött i magen för att jourläkaren inte visste vad han skulle göra.
Min son var smittad med gbs,han behövde andningshjälp och antibiotika efter förlossningen.
Hade dom tagit ett prov tidigare i graviditeten så hade detta kunnat undvikits.
Så tjata er till ett prov alla som misstänker att ni har gbs! Jag hade ingen aning om vad gbs var.
Tack och lov så mår min son bra idag ett halvår efter.
Hade GBS med förvärkar från v 17 lill flickan kom 26+1 trots antibiotika kurer
Hon är idag 2,5 år