• Lisfadet

Vi med hypotyreos som vill gå ner i vikt!

Hej allihopa!

Jag fick diagnosen Hypotyreos vintern 2006 och behandlas idag med 100ug Levaxin. Jag är överviktig till följd av sjukdomen och vill gå ner ca 15 kg, men tycker att det stört omöjligt! Har provat allt! Man blir ju inte heller mer motiverad när läkaren säger att det kan vara väldigt svårt för oss med hypotyreos att gå ner i vikt trots medicin.

Var finns ni alla som kämpar på som jag?

Alla ni som kämpat och lyckats är också hjärtligt välkomna! Inget är så peppande som solskenshistorier!

Här kan vi diskutera viktnedgång och vår sjukdom!

Välkomna!

• Svar på tråden Vi med hypotyreos som vill gå ner i vikt!
  • Lisfadet

Cecese: Ojdå! Vad tråkigt att de missat att ge dig medicin. Härligt att det funkar med att skaffa barn. Har hört så mycket skit om det där att man inte kan bli med barn och om man trots allt blir det så har man lätt för missfall. Får man mot alla odds ett barn, kommer det med hög sannolikhet vara lågbegåvat!
    Suck! Folk gillar att gotta sig i andras olycka.

Har å andra sidan hört att det inte är några som helst problem, bara man äter medicin.
    Nog med negativitet från mig! Nu peppar vi varandra!

Fräknis: ja, jag var också så fruktansvärt trött och levde i en dimma, men det blev bättre när jag började medicinera.
    Du kommer säkert att bli piggare efter operationen! Lycka till!

• snäckis77

Måste bara flika in här...har aldrig haft problem att bli gravid har haft hypotheros sedan jag var 13 år är idag 31.Mina barn är INTE låg begåvade..Så det är mest prat.Men jag har ca 5 kg jag vill bli av med och det ÄR svårt.Men jag har lyckats gå ner ca 20kg innan så det går...Lycka till allihopa.

• Jenn86
    snäckis77 skrev 2008-03-25 12:34:59 följande:
    Måste bara flika in här...har aldrig haft problem att bli gravid har haft hypotheros sedan jag var 13 år är idag 31.Mina barn är INTE låg begåvade..Så det är mest prat.
    Vad glad jag blev av att höra (läsa) det! Så skönt att veta :)

Jag fick diaknosen våren -05 efter att ha gått upp drygt 20 kilo på sex månader. Gått ner fem kg av det på fem år.
    De sista åren har jag iofs inte anträngt mig avsevärt för att gå ner i vikt. Ska börja med spinning på friskis & svettis nu till höstterminen med målet att bli smidigare, starkare och få bättre kondition. Om jag dessutom gåt ner i vikt är det en självklar bonus! Men jag är rädd för att fokusera på vikten, ger så lätt upp då jag inte ser resultat.

Tar 125 mikrogram levaxin om dagen förresten.
  • Jenn86

Har sedan den 16 maj i år gått ner ca 15 kilo, trots min hypotyreos. Det är inte omöjligt!
    Jag har dragit ner på kolhydraterna och äter små mål var tredje timme under dagarna, dessutom konditionstränar jag i snitt 4 dagar i veckan.

• Micaela Erlandsson

Hej!
    Jag vill också inge hopp åt all er som är hypo.
    Fick själv diagnos för 1 1/2 månad sedan.
    Jag hade gått upp 6 kilo på kort tid, utan att andra kost eller motionsvanor.

Jag misströstade då det gått en månad med Levaxin utan att vikten börjat gå neråt.
    Andra symptom var bättre men inte just vikten.

Nu efter 5 veckor börjar det röra sig neråt...ett par kilo bara den sista veckan, så nu är det på gång.

Ge inte upp och ge medicinen lite tid att verka, så blir det bra

• anju79

Haft min hypo (kronisk autoimmun thyreoidit) sen efter graviditet nr 1, -04. haft ett väldans svängande TSH pga antikropparna men nu har det varit bra detta året o jag äter nu 125 mikrogram om dagen.
    Hade svårt att gå ner i vikt efter grav nr 2 så jag tog hjälp av viktväktarna o det fungerade jättebra. Gick ner 8 kg på 10 v. Har hållit vikten sen dess men visst ett par kg till hade suttit fint. Mat o motion måste jag ha annars sticker vågen igen:/
    Kan vara svårare att bli gravid o ha em ökad risk för missfall OM man inte är bra behandlad. Värdena bör ligga inom referensvärdena gör att graviditeten ska fortlöpa. Dåliga värden , dvs högt TSH o lågt T4 under en längre tid kan orsaka mental retardering. Jag blev gravid på andra försöket o min son är hur normal dom helst:))

• Jenn86
    anju79 skrev 2011-09-19 16:06:38 följande:
    Jag blev gravid på andra försöket o min son är hur normal dom helst:))
    Skönt att höra! Vill ha barn så fort jag är färdig med komvux och hittat ett passande jobb, och jag är orolig att jag ska få svårt att bli gravid + att barnet skall fara illa.
       Är nog bara paranoid dock, för mina värden har varit bra i flera år nu.
  • anju79

Jenn86: bra förutsättning för grav med stabila värden:)). Det som sker är bara att man ska ta prover var 4-6 v under grav för att ha koll o kunna öka dosen av Levaxin, går ju åt lite mer;). Lycka till med plugg o jobb, o i framtiden bebistillverkning:)))

• Jenn86
    anju79 skrev 2011-09-20 00:43:30 följande:
    Jenn86: bra förutsättning för grav med stabila värden:)). Det som sker är bara att man ska ta prover var 4-6 v under grav för att ha koll o kunna öka dosen av Levaxin, går ju åt lite mer;). Lycka till med plugg o jobb, o i framtiden bebistillverkning:)))
    Tack! Drömmer
    Jo det där med att ta prover regelbundet har jag hört från en läkare faktiskt. Även om det kan vara obotligt dåliga på att informera om sjukdomen.

När jag först fick diagnosen berättade de varken för mig vad sjukdomen hette, och de sa aldrig att jag var tvungen att ta mediciner för resten av mitt liv heller. De sa i princip bara: "Du har låg hormonproduktion i sköldkörteln. Detta påverkar din ämnesomsättning som gör att du gått upp så mycket i vikt. Här får du recept på mediciner."
  • anju79

Jenn86: tyvärr är det ju så det går till i vården idag. Man måste kunna allt själv;). Jag är själv sjuksköterska, vilket varit en fördel. När jag började må dåligt låg mitt TSH på 15 o läkaren på Vc sa att jag låg i gråzonen för behandling. Mådde sämre o talade med en kollega som hjälpte mig, han är endokrionolog. Tog om proverna o TSH var då 75!. Omgående insatt på Levaxin .... o på den vägen är det:))

• mammaochjag

Hej:)

Måste bara fråga Jenn86 hur de går för dig? Jag fick reda på att jag har hypotheros  augusti 2010 när min dotter var 4 månader. Jag hade 380 i värde alltså väldigt högt och dom tror att jag haft sjukdomen  sen jag var ca 13 år men inte vetat om de men nu förstår jag ju varför sommaren jag skulle fylla 14 gick upp ca 25 kg väldigt fort och jag är fortfarande lika stor äter oxå 125 mikrogram varje dag. Kännes väldigt omöjligt att gå ner.

Man mår ju väldigt dåligt av de här och man tror ju att man kommer se ut så här hela livet:(

• mammaochjag

Måste bara fråga Jenn86 hur de går för dig? Jag fick reda på att jag har hypotheros  augusti 2010 när min dotter var 4 månader. Jag hade 380 i värde alltså väldigt högt och dom tror att jag haft sjukdomen  sen jag var ca 13 år men inte vetat om de men nu förstår jag ju varför sommaren jag skulle fylla 14 gick upp ca 25 kg väldigt fort och jag är fortfarande lika stor äter oxå 125 mikrogram varje dag. Kännes väldigt omöjligt att gå ner.

Man mår ju väldigt dåligt av de här och man tror ju att man kommer se ut så här hela livet:(

• telgebo

Hoppar in här om det är OK.

Jag fick hypo vid mina graviditeter men kronisk februari 10, då hade jag försökt bli gravid ca 6 mån utan att lyckas, har tidigare blivit gravid hur lätt som helst.

Jag står på 50 mg per dag och jag mådde skit innan jag fick min diagnos och blev illa behandlad av VC innan jag vände mig till gyn som tog alla prover. Jag blev gravid kort tid efter jag börjat Med Levaxin men fick MA, men blev gravid på nytt 9 mån sedan och har idag en dotter på 1,5 år.

Jag har varit överviktig sedan lång tid tillbaka, i ca 12 års tid, men idag är jag väl ganska så normalviktig. Jag går ner väldigt mycket när jag är gravid, fråga mig inte vad det beroro på för det undrar även sjukvården. Jag mår småilla i några veckor och äter väl inte så mycket som jag bör men jag kräks inte.
    Jag tappar runt 10-15 kg under en graviditet och hinner gå upp runt 3-5 kg på slutet av det tappade men går upp i rasande fart så fort barnet är ute och är snart på den vikt jag hade innan som är runt 83-85 kg.

Nu den senaste gången jag fick barn så vähde jag 74,4 kg samma dag jag födde barn och på 1 vecka så stod vågen på 65 kg och när hon var 1 månad stod vågen på 58 kg. Kunde knappt tro siffrorna på vågen och hur lätt jag kände mig i kroppen, kunde plötsligt springa till bussen utan att vara helt slut.
    Jag åt som jag skulle, unnade mig lite popcorn på helgen, promenrade 1 timme varje dag med barnvagn men gjorde inga större ansträningar än så. Gjorde likadant med de andra barnen som små utan att det rörde sig neråt på vågen men denna gång så gick det.

Nu har jag dock gått upp och vågen står still på 63-64 kg och vägrar röra sig neråt. Har ett mål nu att komma under 60 kg, det är mitt första mål, men har så jädra dålig karaktär och tycker det är så tråkigt att laga mat, att aldrif gå unna sig något gott. Jag är oftast ute och då oftast sushi, slipper släpa hem mat, laga den och diska, får motion när jag jobbar så jag har tightat till kroppen ganska så mycket men hängbuken efter graviditeter vägrar ge sig, det är inte mycket men det stör mig trots att ingen någonsin kommenterat den eller tycker det är något att gnälla över att det inte är något, men jag vill ju må bra också.

Jag har docl missköt min medicinering nu, vet skitdåligt och märkt hur dåligt jag mår utan, blir så trött och håret blir sprött, trassligt och torrt, hyn sämre, klåda på kroppen, fryser och hesare, långdragen mensblödning mm

Tänkte nu ta nya tag och gå ner innan det blir för många kg att kämpa med.

• Jenn86
    mammaochjag skrev 2013-05-15 14:27:43 följande:

Hej! Ursäkta det sena svaret!!
    Med vikten går det sisådär. Mellan maj och november 2011 gick jag ner 20 kilo (!) men tappade snart lust och motivation då resultaten krävde att jag åt väldigt väldigt lite (ca 1100-1300 kcal/dag) och tränade fyra-fem ggr/vecka. Så under de ett och ett halvt åren som följde gick jag upp tio igen utav de jag gick ner. Kan tillägga att jag nu med hjälp av små portioner och promenader lyckats gå ner 4 kilo igen, men att jag har ca 27 kilo till att gå ner innan jag har ett BMI som visar på "normalviktig".
Svar på tråden Vi med hypotyreos som vill gå ner i vikt!