• BetterOffAlone

Sperma och missfall

Någon som fått lämna sperma-analys på en missfalls utredning?

Och hur har det gått?

• Svar på tråden Sperma och missfall
  • Snozie

Vi ville göra det, men har fått till svar att eftersom jag blir gravid så kan det inte vara något fel på simmarna. Dom ser tydligen inte på spermierna om dom är friska. Dom ser bara hur många det är och om dom rör sig som dom skall....? Så har dom sagt till oss variefall...Därimot ser man ju på ett kromosom test om någon av parterna har en avikelse...

• BetterOffAlone

Jag har läst att man ska göra en sperma-analys vid en missfalls utredning tex här www.internetmedicin.com/dyn_main.asp&ref=ao

För det kan ju lika gärna vara fel på sperman som på våra ägg, synd att det inte verkar gå att kolla då?!

• Bebis igen

Vi lämnade det.... det såg jättebra ut!

(¯`°?.¸ ♥ Utredningsstart 2008-01-16 ♥ ¸.?°´¯)
  • BetterOffAlone

bebis igen: fick ni lämna sperma prov på missfalls utredningen?
    Vad kollade dom då?, var det som snozie skrev, att man bara kunnde kolla mängden?

• Bebis igen
    BetterOffAlone skrev 2008-03-01 09:10:19 följande:
    bebis igen: fick ni lämna sperma prov på missfalls utredningen?Vad kollade dom då?, var det som snozie skrev, att man bara kunnde kolla mängden?
    Dom kollade mängd och hur många spermier det fanns i mängden. Oxå hur dugliga dom var.... min man hade 84%.

har ni lämnat??
  • Alyzzah

Går oxå och funderar på det där...

Jag har ett barn sen ett tidigare förhållande som blev till direkt.
    Har en ny sambo utan barn och helt plötsligt fick jag 2 MF. Båda kom samtidigt, runt v 6-7.

Därför går man och luskar på om det är HANS sperma som är fel på?
    Tänk om vi aldrig kan få till en normal graviditet

• Bebis igen
    Alyzzah skrev 2008-03-03 16:51:25 följande:
    Går oxå och funderar på det där...Jag har ett barn sen ett tidigare förhållande som blev till direkt.Har en ny sambo utan barn och helt plötsligt fick jag 2 MF. Båda kom samtidigt, runt v 6-7.Därför går man och luskar på om det är HANS sperma som är fel på?Tänk om vi aldrig kan få till en normal graviditet
    Jag har oxå 2 barn sen ett tidigare förhållande...... hade lite problem, fick 2 x innan jag fick dom. Sen gick det som på räls....

Nu när jag har en ny man så går det inte...haft 3 MF på 1 år!! Vi går dock på utredning nu och det är VÄLDIGT SÄLLAN det är fel på mannen, det är oftast kvinnan som har nåt. Kan ju vara koagulationsproblem, immunitetsproblem, sköldkörteln, hormonerna m.m. Det får man utrett hos privat läkare..... lycka till och hoppas ni snart får ett pyre i magen!
  • BetterOffAlone

Här var något jag kunnde hitta om sperma-analysen:

Spermaanalysen ger besked om:

spermiernas antal, rörelseförmåga och utseende
    sädesvätskans sammansättning
    transportgångarnas beskaffenhet

• Symamman

Vi lämnade det o det var ok.

Svar på tråden Sperma och missfall