• Firenze

Ni som var 19-20 när ni fick barn, hur gick det?

Jag är 19 år och längtar så otroligt mycket efter barn sen ett missfall för 7 månader sen. Den gången var det oplanerat. Jag skulle vilja ha råd från er som var i min ålder när ni blev gravida.
    Har ni hållt ihop?
    Har ni många vänner kvar?
    Hur klarar ni det ekonomiskt?
    Finns det något ni ångrar att ni inte gjorde innan ni skaffade barn?
    Saknar ni något från tiden innan?
    Blir förhållandet bättre eller sämre?
    Rekommenderar ni att skaffa barn i den åldern till någon annan?

• Svar på tråden Ni som var 19-20 när ni fick barn, hur gick det?
  • TildeMaria

Blev gravid när jag var 19 och hade precis fyllt 20 när vår dotter kom. Var inte planerad men såå välkommen!

Har ni hållt ihop? ja, är kärare än nånsin.

Har ni många vänner kvar? Nästan alla + många nya

Hur klarar ni det ekonomiskt? Min sambo har heltidsjobb sedan länge och jag var timasntälld på flera ställen och om man bara ger sig fasen på det, så går det!

Finns det något ni ångrar att ni inte gjorde innan ni skaffade barn? nej, kanske att jag inte hade heltidsjobb..

Saknar ni något från tiden innan? Absolut ingenting!

Blir förhållandet bättre eller sämre? vårt blev bättre

Rekommenderar ni att skaffa barn i den åldern till någon annan? Varför inte?? Om man vill och tror att man är mogen och redo för det så. Det är det bästa som hänt i mitt liv iaf!

• Carinamamma84
    Svar på #31
    TildeMaria: Jag var 19 när jag fick min Dotter skulle fylla 20år.Det var inte planerat alls hära häller det var en man jag va intresserad av o ung o dum hehe.
    Han tog inte sitt annsvar gick igenom Rättegång Domstol själv och grätt över att jag var så dum men stolt att jag fick min Kopia hon är lik mig som bara den hehe.
    Förlorade alla mina vänner + mina föräldrar blev hemlös soc var efter mig men jag var stark nog o bad dom dra åt Skogen rentsagt.
    Födde min dotter själv men lyckadet på skutat att få mamma som stöd men efter det var det inget.

Vann tillbax min ex som vi har varit tillsammans nu i 7år men uppehåll just då.
    Han blev dotters pappa.
    Fick nya o bättre vänner som jag älsdrig kommer att svika.
    och nu väntar jag o sambon vårar första barn tillsammans kommer 4 aug :)

Jag har haft det bra tycker jag jag har klarat mig mkt bra själv Rekommenderar dom i min ålder att skaffa om dom nu vill ha barn det är inget imot mig jag är en stark människa fast jag har gått igenom ett rent helvette som jag inte skrev upp som sagt men jag är född till denna jort för att vinna över alla som har varit dumma o mobbat mig missfandlat mig mm.
    Jag var inte redo att skaffa barn först men blev det sen när jag beslöt mig att behålla efter 3st bokade aborter som jag inte tog.
  • Babusjka

Har två döttrar med min sambo. Fick dem när jag var 19 och 22.

Har ni hållt ihop?

Ja, vi firar 4 år tillsammans här i dagarna.

Oja! Både gamla godingar och nya bekantskaper!

Väldigt bra.

Ingenting jag direkt ångrar, men det hade nog varit BRA om vi varit tillsammans bara vi ett tag till innan vi skaffade barn. Vi har fått varit planerat gravida 4 gånger på 4 år (2 barn + 2 missfall) och det har varit väldigt påfrestande, eftersom största delen av vårt förhållande innefattat barn och graviditeter.

Nej.

Både och. Vi har haft en rejäl kris och det har varit tal om separationer.
    Men vi har jobbat på det och börjar få rätsida på det. Och nu när vi hamnat på rätt köl igen tillsammans så är vi otroligt mycket mer sammansvetsade.

Nja. Man kan ju inte bara se till åldern, utan måste se till individens personliga mognad. Men generellt så skulle jag säga nej.

• Månmamma

Jag blev tillsammans med min nuvarande sambo när jag var 18, nästan 19. Blev gravida mycket fort (ej planerat men välkommet) och första barnet kom när jag var 19, nästan 20...

Har ni hållt ihop?

Ja, vi är tillsammans än idag, kan inte tänka mig att leva mitt liv utan mina barns far...

Nä, men jag har däremot fått både nya och tagit upp kontakten gamla kompisar som nu även har blivit föräldrar. Man har inte tid att träffas lika ofta som förr då man inte hade barn...

På något konstigt sätt har det alltid gått ihop för oss ekonomiskt..även om vi har haft det snålt ibland...man lär sig att rätta mun efter matsäcken..

Jag kan inte komma på att jag ångrar något som jag inte gjort....tid finns ju sedan barnen blivit stora...om man nu kommer på något som man hade velat göra...

Nä, jag saknar ingenting från tiden innan jag blev mamma...det är det underbaraste som finns!!!

Alla förhållanden har sina svackor och då spelar det inte någon roll om det finns barn med i bilden eller inte tror jag, men helt klart det är en prövning att skaffa barn som man ska ta sig igenom tillsammans...och gör man det blir ens kärlek till varandra mycket starkare.

Där har jag inget rakt svar att ge... Det måste man känna själv.. Är jag mogen att skaffa barn.. Gör en lista...fördelar nackdelar.

Men helt klart, det är underbart att få barn och att se dom utvecklas. Starkare kärlek än den till sina barn finns inte...

• litenlinda

Har ni hållt ihop?
    Nej vi gick isär redan under graviditeten..

Ja, dom som fanns innnan finns även nu kvar:)

Otroligt tufft då man inte hunnit jobba ihop så särskilt hög föräldrapenning.

Nej, förutom som någon nämnde tidigare, att jobba ihop föräldrapenningen, hade underlättat..

Nja, självklart kan man ibland sakna "friheten", men skulle aldrig byta min dotter för det. Trivs bättre med livet med henne, än det innan.

Sämre, men klarar man första tiden funkar de nog. Men nya problem uppstår och det är stor press på båda, så blir så klart tuffare.

Både och..känns positivt att vara ung när man får första barnet, mer ork osv. Men svårt ekonomiskt osv. Allt är upp till var och en, man känner själv om man är mogen..:)

Jag var 20 år gammal när min dotter föddes..
    Hon är det absolut bästa som hänt mig helt utan tvekan,
    Men livet som ensamstående mamma är tufft,men de många underbara stunderna man får gör de värt allt jobb:)
    Jag tycker att oavsett ålder, så ska man tänka till både en, två och tre gånger innan man skaffar barn:)

• Fillay

Har ni hållt ihop? Inte med äldsta sonens pappa nej. Jag är med dotterns pappa, och vi har varit tillsammans sen äldsta sonen var sex mån gammal.

Har ni många vänner kvar? Nu har vi flyttat 55 mil, men jag har gamla vänner kvar. Två stycken iaf

Hur klarar ni det ekonomiskt? Vi har alltid haft det väldigt bra ekonomisk, även när jag var ensam hade jag det bra ekonomisk. Då jag blev gravid gick jag sista året på gymnasiet.

Finns det något ni ångrar att ni inte gjorde innan ni skaffade barn? Nej.. Skulle ikanske ha gjort klart en utbildning. Men det gör jag nu, och det går också bra!

Saknar ni något från tiden innan? Nej, inte egentligen. Har ibland saknat att "vara fri", men bare någon enstaka gång när jag har varit riktigt trött

Blir förhållandet bättre eller sämre? Nu har jag bara varit med samboern efter att jag redan hade fått ett barn..

Rekommenderar ni att skaffa barn i den åldern till någon annan? Svårt att säga. Det har varit tufft, men värdt det.

• 14 september

Har ni hållt ihop?
    Ja, väntar tredje barnet och gifter oss om en månad.
    Ja, visst försvann några ytliga kompisar men det är inga man saknar
    Bra, köpte hus förra året.
    Nej
    Nej.
    Vårat förhållande blev bättre men det beror nog på hur man är som personer.
    Om ni känner er mogna för det så visst, jag har aldrig kännt mej för ung.

• 1malle
    Jag var 20 när jag fick mitt första barn.

Har ni hållt ihop?
    NEJ! Bröt upp strax innan sonen skulle bli 2 år, men är fortfarande bra vänner. Sonen är nu hela 16 år
    De flesta, hade mest vänner på varsitt håll o inga direkta gemensamma...
    Jag jobbade så det gick bra, hade jobb att komma tillbaka till efter mamma ledigheten.
    Inte direkt, men hade jag vetat DÅ det jag vet NU så hade jag nog väntat några år.
    Nope!
    Vårt blev sämre som par men som föräldrar bättre för vårt barn efter det att vi bröt upp med varandra
    Ehhh, nae....ellerkanske, beroende på andra faktorer, olika från fall till fall...
    Jonte 920405, Ola 060222, Milo 070505
  • ludicrous

Har ni hållt ihop?

Jag var ju iof 17..

• ludicrous

Haha bra att man svarar på frågorna oxå ;D

Har ni hållt ihop? - Yepp! Dottern är snart 2.5 år.

Har ni många vänner kvar? - nae men har fått nya

Hur klarar ni det ekonomiskt? - bra, vi kan ju inte slösa på vad som helst, men vi klarar bra

Finns det något ni ångrar att ni inte gjorde innan ni skaffade barn? gick ut gymnasiet..

Saknar ni något från tiden innan? min släta mage ;)

Blir förhållandet bättre eller sämre? vi hade bara varit tsmsn 4 mån, men jag tycker vårt förhållande e bra, men det är klart det är alldagligare än det kanske skulle vatt utan barn.

Tycker man ska gå ut skolan först :)

Sen måste jag bara säga att vilken ålder och hur länge förhållandet håller har inget med varandra att göra. Mina föräldrar träffades i 30års åldern och var gifta typ 20 år.. SEN skiljde dom sej

Jag var ju iof 17..

• Cissi81

Jag har var 19 år när jag blev gravid. Fyllde 20 april -01 och fick min son augusti 01.
    Har ni hållt ihop?
    Ja, vi har varit ett par sen augsti 1999 och har ni två söner. Snart varit gifta i 1 år.

Flyttade till en annan ort när jag träffade mannen och efterskolan försvann alla kompisar. Men dem jag fortfarande hade kvar när jag blev gravid försvann med min son kan man säga.

Jag hade inget jobb när jag blev gravid. Gick ut gymnasiet juni 2000 och blev gravid nov-dec 2000. Men vi har alltid klarat oss. Hoppar nu in som vikaire och vi klarar oss.

Nej, ingenting.

Det skulle vara kompisarna då. Men nu har jag börjat resonera som så att kan de inte acceptera att ajg har barn så är det inga kompisar.

Beror nog på hur situationen är. Jag kände att den blev sämre i början. Men det gick över och det blev som vanligt igen. Men då ska tilläggas att våran son hade kolik och vi fick inte sova som vi behövde. Med andra sonen blev det ingen skillnad för han var hur snäll som helst.

Känner man sig redo så absolut. Jag tycker inte att man är för ung när man är 20 år och skaffar barn.

Lycka till .

• vampyria2

Jag var 19 när jag fick älsta dottern.

Har ni hållt ihop? Nej, vi searerade när jag var 22 och då hade vi en liten till.

Har ni många vänner kvar?Jag har de viktigaste vänerna kvar och har en hel hög med nya vänner också, preciss som det brukar bli i livet

Hur klarar ni det ekonomiskt? Jag har klarat mig väldigt bra. Pengar har alf´drig varit nåt problem, jag gick i gymmnasiet när hon kom men hade lön för jag gick en lärlingsutbildning.

Finns det något ni ångrar att ni inte gjorde innan ni skaffade barn? Nej faktiskt inte om det är nåt jag vill göra så ser jag till att det funkar för både mig och barnen. Men jag har aldrig varit nån som gillar att resa bort så det mesta har jag kunnat gjort.

Saknar ni något från tiden innan? Nej helt allvarligt finns inget jag saknar sen dess, men så minns man inte så mycket av hur det var innan man hade sina underverk Glad

Blir förhållandet bättre eller sämre? Med rätt man så kan förhålandet bli bättre. Jag har faktiskt 2 barn till med 2 andra män och där har förhålandenrna bara blivit starkare efter det att vi har fått barn. Visst så separerade jag och tredje dotterns pappa efter några år (hon var 3.5år) men det har inget med barnen att göra och han är min bästa vän i dag.

Rekommenderar ni att skaffa barn i den åldern till någon annan? Ja det gör jag, det är helt klart det bästa och roligaste jag har gjort. Sen är det ju så om man är barn kär så är det ju smart att börja tidigt för då kan man hinna med flera "kullar" med barn innan det är försent. Jag är så tacksam över att jag har kunnat skffa många barn och att jag kunde ha några år emmelan så man hinner njuta av dem ordentligt innan nästa kommer. Jag tycker att om du vill så ska du köra, man ångrar aldrig de barn man skaffar men man kan ångra de barn man inte har fått Flört  

• emiliasmamma

Har ni hållt ihop?
    3år

Vi har dem kvar som vi vet kommer att stanna resten av livet. Några försvinner då man inte är lika rolig i dras ögon längre. men de som fanns först stannade kvr!

Vi har det jättebra trotts 180 kr om dagen i FP Kan säga att sambon tar den ekonomiska biten. Men nu har jag också örjt jobba=)

Läste vidare! gud vad skönt det skulle vara att ha en titel och ett jobb att gå tillbaka efter mammaledigheten. den tryggheten skulle vara guld värld.

Jag saknar att kunna göra spontana saker. Vår dotter lir ett monster=) hehe om hon inte får lägga sig kl 19oo. Men som tur är det många som ställer upp och passar om vi vill.

det första halvåret var ett rent helvete. trodde jag skulle få en pojke så det blev ingen bra start för mig och min dotter. Nu funkar det ganska bra, vår dotter är 1 år och 4 mån. Bara när hon är sjuk som han inte har tålamod.

Nej, hade jag kunnat vänta 5 år hade jag gjort det med glädje! fast att jag absolut inte ångrar mig. men jag vill inte ha fler barn, jag vill utbilda mig först och då hade det varit bättre att vänta så att hon kunde fått ett nära syskon ( åldersmässigt). Tror jag hade haft mer lugn om 5 år.men det är ju inget man vet.

• Leon 060404

Jag var 19år när jag fick min son som är drygt 2år..

Har ni hållt ihop? Ja, dt har vi.. Vi älskar varandra mer än någonsin!

Har ni många vänner kvar? Man märker ganska snart vilka som är ens riktiga vänner när man blir gravid.. Tråkigt men sant! Det viktigaste är att man behåller dom som verkligen ställer upp!

Hur klarar ni det ekonomiskt? Det var aldrig några problem. Min kille hade fast jobb och där med fast inkomst. Nu har jag jobbat i drygt ett år och allt är på top!

Finns det något ni ångrar att ni inte gjorde innan ni skaffade barn? Man kan inte säga att man ångrar något! Ett barn är inget hinder! Tvärtom!

Saknar ni något från tiden innan? Jag kan ibland sakna att bara behöva tänka på mig själv.. Låter kanske egoistiskt.. men en dag för sig själv med lugn och ro hade inte varit fel!

Blir förhållandet bättre eller sämre? Föhållanden går alltid upp och ner... Tror man på sott förhållande så kämpar man för dt! Dt har varit tufft många gånger, mest pga. att andra har haft åsikter om mitt och min sambos förhållande! Men vi har hållt ihop i vått och torrt!

Rekommenderar ni att skaffa barn i den åldern till någon annan? Visst gör jag dt! Barn är dt finnaste som finns! Men tänk på att dt är ett heltids jobb och lite till!!

Läs gärna min blogg!!
    www.leonochmamma.blogg.se

Svar på tråden Ni som var 19-20 när ni fick barn, hur gick det?