• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer Nr 4

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com
    www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se

www.vlt.se/artikelmall.asp?version=280346

Karolinska universitetssjukhuset

www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=5770...

Ava-klinikka

www.avaclinic.com/index.php?63

Akademiska sjukhuset

www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se

www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden

www.vardguiden.se/Article.asp?c=3195

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening

www.aspef.org/

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html

Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 14:46
    Uppdaterade länkar:

Karolinska universitetssjukhuset

www.karolinska.se/templates/Page____72800.aspx

Akademiska sjukhuset:

www.akademiska.se/templates/page____29362.aspx
  • Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer Nr 4
  • jolajoel
    Svar på #129
    Hej! Jag donerade i höstas, för en kompis skull. Jag ångrar mig inte. Har enstaka gånger fått lite ångest då jag tänkt på att föräldrarna till mitt genetiska barn inte ska vara snälla mot det, kanske slå det osv. Men allvarligt, varför skulle de göra det? Jag har också tänkt på att det barn som ev blir till av mina ägg, egentligen är ett av de barn jag skulle få härnäst, alltså om det finns någon slags "nummerordning" på äggen, och att det barn jag väntar nu ( i v. 29) egentligen aldrig skulle ha blivit till.. Lite konstig tanke kanske. Men jag är glad och stolt att jag donerat, ser det lite som en feministisk handlig, att hjälpa en medsyster, så jag säger kör! Jag mådde inte dåligt en sekund, hade lite ont typ två dagar efter äggplocket, emn kunde jobba och mådde egentligen tiptop hela resan. Kram!
  • lillithsmamma

inte ångrat mig ett dugg

• HannaS86

För mig tog det ungefär 3 månader från att jag var på Sahlgrenska och hade första samtalet till att jag påbörjade behandlingen.

• Magnolinda

Hej på er!

För en tid sedan var jag på första samtalet, och blodprov osv. Undrar om man får meddelande om man är godkänd eller inte, eller om det bara är så att de tar kontakt när det har gått de 6 månaderna??
    HannaS86: Hur kommer det sig att du fick påbörja behandlingen så snabbt? Trodde man var tvungen att vänta minst 6 månader?

• HannaS86

Jag fuskade ;) Nej det är så att HIV-provet tar 6 månader men eftersom jag är blodgivare skickade de bara efter min journal från blodcentralen och såg att jag inte hade någon "otillåten" sjukdom. Lycka till med donationen! :)

• lillasnurre

Hej!

Nu har jag börjat äta P-piller och har hämtat ut en den andra medicinen från apoteket, men bara ställt in den i kylen än så länge, vågar inte öppna och kolla, tänker att jag ska bli rädd när jag ser sprutor och annat..... Ska till sjukhuset den 3:e och få lite utbildning på hur man göra. Ni som tagit sprutor, hur gör man? Är det läskigt?

• kate79

Jag tyckte det kändes obehagligt att sticka mig själv i början men sen vande man sig.

lillasnurre skrev 2008-05-14 15:40:01 följande:
    Hej! Nu har jag börjat äta P-piller och har hämtat ut en den andra medicinen från apoteket, men bara ställt in den i kylen än så länge, vågar inte öppna och kolla, tänker att jag ska bli rädd när jag ser sprutor och annat..... Ska till sjukhuset den 3:e och få lite utbildning på hur man göra. Ni som tagit sprutor, hur gör man? Är det läskigt?
    Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • lillasnurre

ok, tack.... jag får väl ha maken i närheten om jag skulle svimma..... Gör det ont? vart sticker man? I magen?

• kate79

Jag stack i magen men det gjorde inte direkt ont, är inte så förtjust att sticka mig bara.

lillasnurre skrev 2008-05-14 19:52:34 följande:
    ok, tack.... jag får väl ha maken i närheten om jag skulle svimma..... Gör det ont? vart sticker man? I magen?
    Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • Mjölk

Plockades på ägg igår. Den här gången blev det 11 ägg, alltså kunde de delas till två par! Det gick bra den här gången också, hade knappt ont.

• Singeladopt

Jag planerar att donera till hösten. De hade inte "tid" att ta emot mig tidigare än så.
    Jag vet att jag läst det förut, men kan inte hitta det nu. Hur många familjer kan man donera till, och hur många barn kan det bli?
    Får donatorn reda på om det blivit några barn?

• lillasnurre

Mjölk: vad bra! vad glad jag blir att du fick många ägg!! Hör av dig här när du vet hur det gick för mottagarna!

Interupted: Jag tror att det är så att man får donera till 6 mottagarpar. Men jag är lite osäker om det. Jag tror att det står lite om det tidigare i tråden, om du orkar leta Man får veta i efterhand om det blivit ngt i allafall oftast. Man kan ringa till kliniken och fråga.

Jag själv har börjat äta P-piller nu och mår väl inte så bra av det. Jag gillar verkligen inte det, har ont i brösten och är känslomässigt påverkad. Det är skönt att det är fär så kort tid iallfall. Jag ska till sjukhuset den 3:e och få lära mig hur man tar sprutor osv....

• Mjölk
    lillasnurre skrev 2008-05-19 13:59:29 följande:
    Mjölk: vad bra! vad glad jag blir att du fick många ägg!! Hör av dig här när du vet hur det gick för mottagarna!Interupted: Jag tror att det är så att man får donera till 6 mottagarpar. Men jag är lite osäker om det. Jag tror att det står lite om det tidigare i tråden, om du orkar leta Man får veta i efterhand om det blivit ngt i allafall oftast. Man kan ringa till kliniken och fråga. Jag själv har börjat äta P-piller nu och mår väl inte så bra av det. Jag gillar verkligen inte det, har ont i brösten och är känslomässigt påverkad. Det är skönt att det är fär så kort tid iallfall. Jag ska till sjukhuset den 3:e och få lära mig hur man tar sprutor osv....
    Fick idag veta att det ena paret hade fått 6 ägg och utav dem blev 6 befruktade, ett tillbakasatt och 4 till frysen. Det andra paret fick 5 ägg, 3 blev befruktade, 1 tillbaka och 2 i frysen. Så det var ju goda resultat! Nu hoppas jag på att de blir gravida också!
    Lycka till själv! Nu börjar det närma sig!
    Interrupted skrev 2008-05-19 11:33:58 följande:
    Jag planerar att donera till hösten. De hade inte "tid" att ta emot mig tidigare än så.Jag vet att jag läst det förut, men kan inte hitta det nu. Hur många familjer kan man donera till, och hur många barn kan det bli?Får donatorn reda på om det blivit några barn?
    Åh, vad spännande! Jepp, det är till 6 familjer!  Det står någonstans att man får ge upphov till 6 barn, men det kan bli fler om paren vill ha syskon på de infrysta embryona! Ja, donatorn får reda på om det blivit barn!
  • fish

Är det någon som vet vad för något som ses som ett hinder för att donera??

• lillasnurre
    Svar på #144
    ålder och kraftig övervikt kommer jag på så här på rak arm.
  • lillasnurre

mjölk: Hoppas på graviditeter nu!! Men annars så har de ju iallfall lite "extrachans" med äggen i frysen!

• Mjölk
    lillasnurre skrev 2008-05-23 14:38:25 följande:
    mjölk: Hoppas på graviditeter nu!! Men annars så har de ju iallfall lite "extrachans" med äggen i frysen!
    Ja, jag håller tummarna. Om nån vecka tar de gravtest och då får jag veta också. Ja, alltid bra med extrachans eller syskonchans!
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer Nr 4