• tyr

födda v 28-30 hur länge på neo

hej vi fick våran son i v 30+0 och han andas själv och allting ingen kuvös bara värme bädd han vägde 1070 och var 37 cm lång  och har inte haft några problem alls nu ska han bara komma igång med amningen och klara av att hålla värmen själv, men iaf hur länge fick ni andra stanna på neo ni med barn födda i v 28-30.

• Svar på tråden födda v 28-30 hur länge på neo
  • knäppisen

Min son föddes i v 29+0.
    Vi stannade på sjukhuset i 5 v. Sen hade vi hemsjukvård i 6 v ungefär. Han blev förkyld när vi kom hem vilket gjorde honom rätt trött så därför tog det så lång tid innan vi kunde dra sonden.
    Hemsjukvård fick vi när han var stabil i andningen och åt minst ett mål/dygn själv.

• jomano

hej hej vår son kom på juldan då v 30+2 vi fick åka hem på hans en månads dag med hemsjukvård och utskrivna den 12 feb så allt har faktiskt gått fort tycker vi, trots att det inte känns så när man e mitt uppe i det.

• timri

Mina tjejer föddes i v 30+0 vägde 1330 resp 1400, låg i kuvös med cpap den första tiden. Låg på sjukhus i 5 veckor tills dom kunde äta själva, sedan fick vi åka hem och hade hemsjukvård i 2 veckor om jag inte minns fel. Tiden går så fort och man glömmer så snabbt, mina tjejer är redan 9 år.

• Nellies matte

vår dotter föddes i v.26+5 och fick stanna 7v på neo och ha 4v hemsjukvård

Nellie och Ella, ni är allt för mig!
  • Kaffekopp

För att inte ge alltför falska förhoppningar så brukar man säga att man får räkna med att stanna tills det att bäbis skulle varit född. Dock brukar det inte bli så länge i de flesta fall, utan man brukar kunna få komma hem med hemsjukvård (om det behövs) så barnen klarar att hålla värmen själva och andas (i vissa fall går man hem även med syrgas). Många väljer att gå hem med sond och amningsträna hemma, bara man kommit igång att amma delvis innan man går hem.
    Hoppas att han kämpar på och att det går fort, så att ni kan vara hemma inom några veckor :)

• Trotsa

Oscar föddes i v28+5, då vägde han 1400gr och var ca38cm lång. Han andades själv men fick ha cpap i 1½ vecka, ca. Han slapp den när han flyttade till värmesäng istället för kuvös.

Han låg på Neo i 5½vecka, och vi bodde där tillsammans med honom en vecka. Sen hade vi hemsjukvård i typ 2veckor eller så (18/1-6/2, blev kanske tre veckor förresten...)

• cloudberry79

Vidar föddes i vecka 28+3, vi låg på sjukhus nästan exakt nio veckor. Han andades själv första dygnet och höll värmen bra, sedan kom det stora bakslaget.. Dubbelsidig pneumothorax och respirator i en vecka, därefter ytterligare en vecka innan han var helt återställd från det. Vi låg först två veckor i Umeå på NUS, sedan fem veckor på Sunderby sjukhus, till sist tio dagar på vårt hemsjukhus för att försöka få igång amningen. Han var  40 cm lång och vägde 1355 när han föddes.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • karusell
    fick tvilling-pojkar v.27
    de vägde 1040 o 1075 var 35cm
    vi låg på neo i örebro i 3månader
    kramiz
  • hejoh

Hej
    Fick en son i vecka 27+6 han vägde 922g. Han låg i kuvös med cpap i ca tre veckor, sen kom han till värmesäng. Vi fick vara kvar på neo i en och en halv månad ungefär. Ingen hemsjukvård behövdes.
    Lycka till och hoppas att allt går bra!
    Håller tummarna.

• busfröna

äldsta sonen föddes v 30+0 1210 o 39 lång.
    vi låg ca 6 veckor men d brukar säga att man kan räkna m å få åka hem vid igentliga födseln så att säga.
    men som sagt så e d så individuellt.

lycka t!

• Malin83

Isabelle föddes 30+6. (24/2)
    Vägde 1870 gram och va 45 cm lång.
    Andades själv och låg bara i kuvös 1 dygn.
    Sondades i ca 1½ vecka. Därefter helamning.
    Va kvar på sjukhus i 2 veckor.
    Hemma på perm i 2 veckor sen utskrivning.(23/3)

Nu väger Isabelle ca 2400 gram.

Mamma till Anton 060115 och Isabelle 080224
  • boktok

Hej!
    Våran son är född i vecka 30+4 dagar. Han var inskriven på avd 69 i v-ås i 85 dgr+10 dgr i Örebro,där han också föddes. Anledningen till att han var där så länge var att han vägde bara 885g. Han hade lite svårt med andningen i början, kommer inte ihåg hur länge han hade c-pap. Tyvärr så fick han både kolik och dubbelsidigt ljumskbråck. Men idag så märks det ingenting att han är en prematur. Han väger idag ca 7500 g!

Svar på tråden födda v 28-30 hur länge på neo