• Conny homopappan

Emo tonåringar

mina erfarenheter av "emokids" är att de alla ammats länge. jag känner 12 st och 10 av dem har ammats längre än 2 års ålder. Jag TROR (observera mina egna tankar och funderingar och inget vetenskapligt bevisat) att ju längre man ammar desstå svårare får barnen det i denna rätt kalla hårda värld vi lever i idag. Ni föräldrar som ammar länge behöver klippa navelsträngen som man så fint säger i sverige.

• Svar på tråden Emo tonåringar
  • MammaHela

ja det var en fundering....

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Conny homopappan
    Svar på #1
    du får gärna komma med dina egna funderingar, tycker du jag har rätt eller fel.. utveckla gärna lite annars är det inte mcyekt ide att ha diskussion
  • Roisin Dubh

Fast EMO är väl mer en ungdomstrend som allt annat. Även långtidsamning är en trend och dessa trender råkar sammanfalla.

Kort och gott, det finns många emokids och det finns många barn i yngre tonåren som ammats länge. Men har detta nödvändigtvis ett samband?

På 90-talet skulle vissa tonåringar vara likgiltiga och deppiga grunge-typer. Några år senare var det aggressiv utåtagerande hardcore som gällde.

• Conny homopappan

otroligt farlig trend.
    skära sig, tycka att allt är nattsvart och må dåligt jämt jämt..

• miss maple

Conny homopappan skrev 2008-02-22 01:25:17 följande:

otroligt farlig trend. skära sig, tycka att allt är nattsvart och må dåligt jämt jämt..
    Lite ot:
    Dom som anammat klädstilen och musiken kallar sig ofta felaktigt för emo. Det kallas för fashion core.

Hur många är det eg som skär sig osv?

Jag tror som roisin att det är en trend och inte för att barnen ammats.
  • spiritsinlove

Kids har (och kommer fortsätta ha) behov av att uttrycka sig och rebellera. Sedan om det är punk, grunge eller vadsomhelst är mindre viktigt (i detta sammanhang) egentligen. Att riva upp den norm man lever i och vrida och vända på föräldrars eller andra auktoriteters åsikter är inte osunt i sig. 

- alla stavfel är medvetna -
  • Conny homopappan

what ever men är det inte lite konstigt att det inte finns någon rubrik kategori här i forumet om tonåringar?? det är ju verkligen där de flesta behöver råd från andra..

• miss maple

Det finns en kategori i föräldraforumet som heter tonåringar.

• spiritsinlove
    spiritsinlove skrev 2008-02-22 02:01:10 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-3-102/
    Funkade inte Fundersam
    Nåväl
    Under "Förälder" finns en underkategori med namnet "Tonåring"
    - alla stavfel är medvetna -
  • Conny homopappan

jepp leta nog lite för dåligt hitta både tonåringar och ungdomar nu..

• Manchester

Har några emo bland mina elever. En av dem är adopterad och bodde på barnhem under den tid som barn normalt brukar ammas så helt vattentät är nog inte din teori. Får väl fråga de övriga om de kommer ihåg hur de ammades i femårsåldern.

Lite mer allvarligt så tror jag nog att vuxna ibland varit lite för överbeskyddande mot barn på senare tid. Vi menar väl och vill bespara dem från motgångar. Tyvärr blir resultatet att de aldrig härdas. Ändå måste de förr eller senare ställas inför ett problem som inte mamma och pappa kan trolla bort och då har de inget att sätta emot. Skulle dock bli lite förvånad om det hade något samband med just amning.

• MammaHela
    Manchester skrev 2008-02-22 02:04:43 följande:
    Har några emo bland mina elever. En av dem är adopterad och bodde på barnhem under den tid som barn normalt brukar ammas så helt vattentät är nog inte din teori. Får väl fråga de övriga om de kommer ihåg hur de ammades i femårsåldern.Lite mer allvarligt så tror jag nog att vuxna ibland varit lite för överbeskyddande mot barn på senare tid. Vi menar väl och vill bespara dem från motgångar. Tyvärr blir resultatet att de aldrig härdas. Ändå måste de förr eller senare ställas inför ett problem som inte mamma och pappa kan trolla bort och då har de inget att sätta emot. Skulle dock bli lite förvånad om det hade något samband med just amning.
    åhh det var en underbar terori som jag kan skriva under helt på. Du har lyckats beskriva mina funderingar på ett lättförståligt sätt.
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • madex

Jaa hör ni...
    Jag har en 14-årig kille som gillar fashion core...lovemetalmusik, hardcoremusik mm...
    Man får inte glömma att man som ung tonåring har identitetskris, mycket händer i kroppen med hormoner, förändringar av olika slag. Man ska frigöra sig från en/två föräldrar och samtidigt som man känner sig liten och rädd vill man vara vuxen.

Självkänslan och självförtroendet tryter, hormonerna skapar ett kaos, man vill synas, få bekräftelse...hela tiden. Man vill var aannorlunda samtidigt som man vill känna sig normal..

Jag gillar väl inte all musik som min son lyssnar på, men var i förra veckan på konsert med honom och lyssnade på ett riktigt bra love metal-band - HIM. Vilken lycka för sonen att ha sin "gamla tant" till morsa med på en sådan grej...Någon brydde sig om hans intresse...och hans inre...

Det spelar nog ingen roll hur man har ammats...utan snarare vill man bli sedd...det gäller att fånga upp det och hänga med...

Med ljus & värme
    M

• Schnooglewookiemush

Jamen... gud...
    Vilka är dessa små "emo-kids"?

Finns minst lika många vitklädda tonåringar som mår dåligt!
    Fördomar!

• Bevabus

Conny homopappan....du har ju missuppfattat hela grejen med att vara EMO. Det har inte ett skit att göra med att skära sig. Det är en viss musik och klädstil. Det där med att skära sig har överdrivits enormt mycket och det är nåt som ungdomar i min ålder skämtar om en hel del så det är inte konstigt att så många vuxna missförstår!!

• Bevabus

Jag känner många som är EMO och hör o höpna...dom har ammats "normalt" och beter sig som riktiga människor gör! JAG går igenom värre personliga kriser än vad dom gör...!

• Humles mamma

Tack för tipset! Ska börja amma hummle igen. Han vill söka till sportgymnasiet nästa år, men jag vill ju att han ska bli estet och ha lugg. Men han säger att han inte ser fotbollen då.

Då föreslog jag en lösning, som var lika enkel som genial: hårskenan vi hade fått med Penny dagen innan (som han för övrigt säger att han har växt ifrån. Trams, säger jag). Men det vägrar han, han vill hellre ha ett svettband från Adidas...

JAG SKULLE HA AMMAT LÄNGRE!!!!!!!      Rynkar på näsan

Svar på tråden Emo tonåringar