• majsalotta

det här med koffein...

Ni som har haft upprepade missfall, vad säger era läkare om eventuella risker med att dricka kaffe/koffein? Jag är inte intresserad av personliga åsikter eller ställningstaganden, inte heller av vad som skrivs i media utan av vad dom fertilitetsexperter/läkare/bm ni varit i kontakt i samband med missfall/utredningar/nya graviditeter ger er för råd och rekommendationer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-21 18:02
    Ber om ursäkt för "tummen ner" symbolen i TS - vet inte var den kom ifrån...

• Svar på tråden det här med koffein...
  • allakantralla

Om du vill ha medicinska fakta, skulle jag råda dig att kolla på scholar.google.com och leta efter artiklar med innehållet caffein och miscarriage.

Där har jag hittat BÅDE artiklar som säger att kaffe ökar risken, men OCKSÅ artiklar som säger att inget kaffe ökar risken jämfört med 2-3 koppar om dagen.

Barnmorskan litar jag inte på för fem öre mer, hon har ingen koll alls.

• Joboli

Hej!

Jag frågade min läkare i Falun just detta efter att vårat andra IVF också gått åt skogen.

Vid första IVF:en drack jag lite kaffe, ibland koffeinfritt då fick jag MF, andra IVF:en var jag väldigt försiktig med kaffet, då fick jag inga ägg alls befruktade. Inför 3:e försöket frågade jag om kaffet, då säger min läkare lite skämtsamt att mina ägg kanske behöver lite kaffe? och att man inte ska tro på allt man läser för det är gamla råd och rön, det finns så många som blivit gravida fast de dricker kaffe..?? Vad ska man tro på?

Så vid 3:e försöket drack jag kaffe och ibland koffeinfritt, det blev minus på stickan.
    Vid 4:e försöket drack jag INGET kaffe alls, bara te, det blev minus på stickan då med.

Verkar inte spela någon roll om man dricker eller ej, men jag dricker aldrig mer än 2 muggar per dag, och om jag minskat ner så har det varit bara 1 mugg per dag.'

Kram/Leijon

♥ (¯`°?.¸ ♥ Hoppet är det sista som överger en.♥ ¸.?°´¯) ♥
  • majsalotta

Tacl för era svar!

Allakantralla - jag har också gjort sökningar på pubmed och hittat studier liknande dom du refererar till... Man blir inte klokare av det... Därför undrade jag om någon fått råd från dom fertilitetsexperter vi har i landet för jag tror att dom kan läsa och utvärdera dessa studer bättre än vad jag kan göra. Jag hat också lekt runt med koffeinintaget. Vid mitt första IVF/första graviditet drack jag kaffe enligt livsmedelsverkets rekommendationer för gravida - dvs max tre koppar per dag - fick då ma i v7. Andra graviditeten (andra FET) drack jag inget kaffe (ibland koffeinfritt), ofta en kopp svart te per dag och utöver det bara rött te eller koffeinfria örtteer - ma med tvillingar i v6/7. Sprutar nu inför mitt tredje IVF och har hittills tagit en kopp kaffe på morgonen, men börjar nu byta ut den mot svart te, för att förhoppningsvis sluta med även det efter ET. Dock känns det jobbigt med dessa omställningar när jag inte på något sätt känner mig övertygad om att koffein spelar någon roll eller ej. Därför vore det intressant att höra vad ni andra har fått för råd.

• allakantralla

min BM sa att jag skulle sluta med koffein helt och hållet, efter att jag fått mitt MF. Nu har jag inte varit i kontakt med någon fertilitetsläkare, hoppas att dom är lite mer uppdaterade iallafall. Men visst, det är hela tiden motstridiga råd.

Jag håller mig till kompromissen 2,5 koppar om dagen.

• flowerLowa

första gången jag blev gravid drack jag kaffe, fick mf i v7.. andra gången jag blev gravid hade jag slutat dricka kaffe samma månad pga att min mage inte tålde det.. drack te istället.. fick då mf i v8. så det har inte haft nån betydelse för mej.. kanske ska hålla mej borta från båda delar framöver och se vad som sker då..? *S*

• Tagetes66

Jag har haft 3 mf, tyvärr insåg jag inte detta med kaffe förrän efteråt. Alla vet vi att det inte är vitaminer och nyttigheter i kaffe, bara en sådan sak borde ju göra att man väljer bort det. Ingen fertilitetsläkare eller annan läkare har dock avrått från kaffe.
    Är idag gravid och dricker kaffe. Det har gått bra hittills denna gång men jag är egentligen arg på mig själv varför jag inte avstår, livsviktigt är det ju inte för min del.

• Frila2

Vad intressant. Har druckit både massa te och framförallt cocacola mm. Har fått två mf på tre månader och vill absolut öka mina chanser.

• Symamman

Jag drack kaffe mina 3 mf/ma
    Slutade med det o drack grönt o rött te istället, ibland svart.
    Nu är jag i v.19
    Kanske är så för vissa. Jag fick hjärtklappning o blev upptrissad av kaffe så för mig blev det självklart att sluta. Det är ju olika från person till person.
    lycka till

• Alexa

Jag vill oxå förmedla min historia..

Jag har 3 barn.
    Började dricka kaffe när nr 2 var ca 1 år. Drack kaffe och fick 3 st mf.. Blev gravid en fjärde gång.. Så fort plusset visade sig så slutade jag både med kaffe och coca cola.. Dricker aldrig te.. Plus att jag fick då äta Levaxin.. (har med underfunktion i sköldkörteln att göra).
    Det blev en underbar son..

Har nu efter sonen fått 2 mf till.. Har druckit kaffe.. Typ 2-3 koppar om dagen..

Detta inlägg fick mig att inse att jag nog slutar med kaffet.. Tror absolut att det kan ha en inverkan..

• Earth Angel

Under min utredning och IVF på Huddinge så har läkarna och BM inte sagt eller frågat nånting där om att man bör eller ska sluta med kafferickande, däremot med Ipren (och liknande tabletter), rökning och alkoholintag.

När jag var gravid förra gången så sa BM på Mamma Mia på Karlav. att det var bra om man iaf skar ner på kaffet.

Just nu ruvar jag och dricker inget kaffe alls, eftersom jag anser att jag vill minimera alla risker som finns för att någonting skulle kunna gå galet. Eftersom kaffe inte är naturligt så antar jag att det bästa är att låta bli.

• Earth Angel

Vill tillägga att jag inte fått upprepade missfall utan bara vad läkare och olika BM sagt eller inte sagt till mig om kaffeintag.

• Cia o krabaten

Mina tre läkare jag träffat har inte alls tagit upp detta med koffein.

dricker inte kaffe, men cola och begränsar det till MAX en burk om dagen, helst inte varje dag, men blir det det så är det max en burk, 33cl.
    Men det är mitt egna ställningstagande.

Graviditeten med min dotter ville jag inet ha cola/kolsyrat alls så då drack jag ju inget.
    Sen har jag själv satt restriktionerna.

• majsalotta

Jag kan kanske svara på min egen fråga, om någon annan är intresserad. Ja frågade min "nya" fertilitetsläkare och han menade att det nu var visat att två koppar kaffe per dag är helt ofarligt. Det låter bra, för jag vet inte om jag helt kan hålla mig från kaffe under en hel graviditet.

• Strix

Tack för det svaret Majsalotta! NÅGONTING måste man ju få ha kvar. Summan av alla lastet sägs vara noll. Sexlusten är nästan obefintlig efter år av jagande efter ägglossningar, alkoholen är minimerad och cigaretter smygsniffar jag bara om jag går bakom någon som röker "mitt" märke. Tack och lov att man får ha kvar kaffet!!

• cybercat

Lägger till min historia med. Första MF (v8) drack jag varken kaffe eller te, andra MF (v9) drack jag max 2 koppar kaffe/dag.
    Min IVF-läkare säger att det inte finns några forskningsresultat som påvisar att det ska vara samband mellan MF och kaffe, vilket den här tråden också säger lite. Några dricker kaffe, andra inte. Läkaren sa däremot att man ska försöka att må så bra under IVF som man kan. Det är en existensiell stress att gå igenom IVF, och det är nog så påfrestande. Att sluta med kaffe kan vara nog så svårt utan att ha IVF-stress. Alkohol ska man så klart vara väldigt försiktig med. Så, jag dricker mina 2 koppar om dagen och är nöjd med det. Jag tror att det är väldigt individuellt. För att minska risken för att jag klandrar mig själv när det inte går bra med IVF, försöker jag att avstå från allt som skulle kunna få mig att tänka "om jag inte hade", och gör allt jag kan för att jag ska må bra under tiden. Jag väljer att tro på läkaren när han säger "det är äggets kvalité som spelar roll till sist, om det fäster och utvecklas som det ska - eller inte". Äggen finns ju sedan födseln, jag tror inte att jag kan påverka dem med 2 koppar kaffe om dagen. När jag varit gravid har kroppen själv sagt ifrån om den inte tålde kaffe och kolsyra - då lät jag bli.

Lycka till allihopa - med eller utan kaffe :)

Svar på tråden det här med koffein...