• MeNoLike

Vad kan ditt/dina barn som är födda omkring vecka 35?

Vad kan ditt/dina barn som är födda omkring vecka 35?
    Hur utvecklades de?
    Vad kunde/kan de vid 1 års dagen? Upplever du de som "sena" "normala" eller "tidiga"?

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Svar på tråden Vad kan ditt/dina barn som är födda omkring vecka 35?
  • Fiviva

hej hej min son föddes i v33. och han utvecklas precis som han ska. ligger tom över kurvan. han har varit ca 2 månader sen om man jämför med hans jämnåriga kompisar tex vända sig krypa osv.
    men det är inget man lägger märke till alls.. nu är han 15 mån och det är fullt ös.

• Zperox

Min son föddes v 35 och han har varit tidig med allt! Började gå/springa när han va 8 mån

• vicsun

Mina killar föddes i v 35 och är nu 9 mån, dom låg efter i ca 4 mån med vikt o längd samt att jag även noterade att dom inte riktigt var så nyfikna och aktiva att ligga i gym osv. Men sedan blev det fart.. O då hände det massor varje vecka upplevde jag det som och nu när dom är 9 mån så är dom som alla andra.

• tjejkocken

Min son är född i vecka 35 o han är väldigt aktiv...han är snart 3 mån nu och han håller huvudet stadigt,ler o pratar med oss...han leker med sitt babygym som han tycker är riktigt roligt=)

Tycker det går fort fram nu o det gillar jag att det händer saker=)

• puma82

Vår dottern är född i v.36 + 3 så hon räknas till prematurbarn, lite senare än v35 som du undrar över. Fyller 1 år om 2 veckor.

Vi har aldrig tänkt på att hon utvecklas "senare" än hon ska. Hon säger inte så mycket, men det kommer nog. Har sagt mamma och säger titta, dä = där och kssksskss = lockar på katten :) På utvecklingsbedömningarna på BVC har det aldrig sagts något om att hon är sen. Däremot så stannar allt upp när det kommer tänder, så periodvis är hon väldigt stilla och lugn, sedan bryter en tand igenom och då är hon "sig själv" = sjövild :)

Har tagit ett steg utan stöd, men kryper om hon ska någonstans, det tyckte vi iofs hon va lite sen med. Och lilla fröken står helst upp, då helt utan stöd. Ställde sig upp utan stöd igår, tidigare har det varit mot oss eller möbler.

Så vi tror hon utvecklas som hon ska.

• Topdog

Hej!
    Mina tvillingar är födda i vecka 35+3. I min presentation har jag skrivit om deras utveckling månad för månad.

Jag upplever Sixten och Edith som väldigt tidiga på vissa punkter (t.ex språket) och normala på de flesta punkter. Däremot upplevde jag att de var ca 1 månad "efter" (fast ändå normala) fram till att de var ca 10 månader.

• annca

Mathilda föddes v35+2, och hängde från första början med sina jämngamla "fullgågna" små kompisar. Det enda hon var lite sen med var att lära sig äta för egen maskin, men det har jag förstått är väldigt vanligt.  Det tog henne ca 14 dagar att lära sig suga, så hon sondades de två första veckorna.

Hon var vädigt stor för att ha kommit i v35 - större än många som stannar tiden ut.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • twinstar

Vår tjej följer ungefär till punkt och pricka utvecklingstegen i boken Växa och upptäcka världen om vi ålderskorrigerar. Hon är nu 18 veckor men stämmer perfekt in på 12-veckors fasen.

Hon vänder från mage till rygg men inte tvärtom.
    Hon studerar händer och fötter men greppar inte.
    Hon älskar att stå upp.
    Hn gillar när man sjunger och leker med henne.
    Hon "pratar" jättemycket.

Hon föddes i vecka 34+5

• villrådig

Min kille föddes v 33+5, fyller 1 år om en vecka. Han är som en vanlig 10-månaders sa de på 10-mån kollen förra veckan. Dvs normal enligt korrigerad ålder.

Han har ålat i 2 månader, krypit i 2 veckor, pratar mamamama, ställer sig mot möbler etc.

• UnderbaraSöner

Mina söner föddes v.35+3
    Jag ser de som "normal" utvecklade..fast det vart en trög start.
    inte förrän kring 9 månader kunde de sitta själva,innan det gjorde de väl egentligen ingenting, sen gick d jätte fort med att åla,krypa,gå och idag är d två pratkvarnar på 19 månader..

• Jennjen

Min första son föddes i v34+5, han utvecklades normalt...
    Satt vid 6månader, kröp och gick runt möbler vid 9månader.
    Gick vid året, då kunde han också säga nägra ord

• susannn

min dotter føddes i vecka 36, hon krøp vid 6 månaders ålder och gick vid 12 månader. hon ligger føre många normalt fødda i både fysiskt och psykist. hon blev bløjfri vid 15 månader ålder och är i dag 21 månader och pratar som en 3 åring.

• Lorina

Hej mina döttrar är födda i vecka 34+5 och var 2470g/47cm resp 2225g/44cm. De har aldrig blivit ålderskorrade och den ena gick 1 vecka innan deras 1 årsdag och den andra några dagar senare. Idag är de 3 år och snart 9 månader gamla de är 105cm/19,7kg resp 102 cm 19,6kg. De är liite sena med talet men detta tror vi beror på att de är tvåspråkiga. De har varit före sina jämnåriga i vissa saker och sammtidiga på vissa. Men ingen idag tror på att de var så små och förtidigt födda.

• Sånglärkan

Min kille (35+0) ¨r nu 9 år och han har följt utvecklingskurvan r¨tt så normalt.

N¨r barnen blir ¨ldre flyttar man fokus från att barnen v¨xer normalt och följer en fysisk utvecklingskurva till den psykosociala biten. Får prematurbarn problem i skolan???

I vårt fall kan jag ber¨tta att vår kille l¨ste på sina fyraårspaket och var språkligt mycket tidig, men socialt ligger han efter mycket. Det kanske skulle vara så ¨ven om han varit fullgången, men jag misst¨nker ¨ndå att prematurfödseln har med saken att göra.

Hur som helst ¨r han, precis som era ungar s¨kert, v¨rldens goaste och man ¨r ju bara så tacksam att man har honom!

• Topdog
    Sånglärkan skrev 2008-03-13 21:22:35 följande:
    ... men socialt ligger han efter mycket. Det kanske skulle vara så ¨ven om han varit fullgången, men jag misst¨nker ¨ndå att prematurfödseln har med saken att göra.
    Fast jag tror mer att det handlar om ett personlighetsdrag än en effekt av lite förtidig födsel. Mina barn är 2,5 år. Lilla killen har varit oerhört social sedan han var ett par månader gammal. Hans syster är lite mer reserverad och har varit så hela tiden. Mina är födda i vecka 35+5.
  • SuzyQgirl

Min dotter föddes i v.35+5 och har precis blivit 1år. (Ligger snäppet under på kurvan.)
    Hon fick sin första tand vid 6mån, har 8st nu. Hon kan säga jättemånga ord och är väldigt aktiv & social. Än så länge går hon inte men är inte långt ifrån. Det räcker om hon håller i mitt finger i ena handen så det är snarare lite feghet det handlar om. Sen härmar hon flera saker som jag gör och säger så man blir lite förvånad ibland. Kan alltså vara små saker som man själv inte tänker på förrän hon gör likadant. Så sammanfattningsvis har hon varit tidig med väldigt många saker.

• Xervier

Min son är född i v.35+1 och är nu 21 månader. Han satt sent, drygt 9 månader och han va hemskt ostabil i nacken fram tills han va ca 7 månader. Inte så konstigt eftersom han sov väldigt, väldigt mycket. Efter han lärde sig sitta har han varit som andra jämngamla. Han är kort och har inte så många tänder, men som nån annan skrev så vet man ju inte hur det hade varit om de hade varit fullgångna..

Svar på tråden Vad kan ditt/dina barn som är födda omkring vecka 35?