• Azalea

Våga flytta utomlands..?

För ett tag sedan var jag med min lilla familj (man & son på 2 år) på en charter på Kanarieöarna och en av kvällarna började vi försiktigt "smaka" på orden ... flytta utomlands.

Detta har varit en idé sedan flera år men givetvis så är det mycket att väga för och emot, var, hur länge osv.

Är det någon här med samma drömmar eller kanske någon som har vågat? Tips och idéer mottages tacksamt! :)

• Svar på tråden Våga flytta utomlands..?
  • snissi

Här finns en till med samma drömmar!

Jag och sambon har ännu inga barn, och jag inser att föräldraprivilegierna är sämre i Spanien än i Sverige MEN vi har verkligen börjat fundera seriöst nu på att flytta iväg. Ett år till en början, och känns det bra så tror jag nog vi kan tänka oss att stanna.

Just nu dras vi väl mest till Gran Canaria och Torrevieja - kan för närvarande i princip ingen spanska. Dock ska vi båda gå en intensivkurs nu i maj - kanske hjälper en LITE på traven men... ja, mest lär man sig väl på plats förstås!

• Azalea

Kul med någon mer! :)

Får jag fråga varför just Spanien / Kanarieöarna? Vad ska ni göra där nere, jobba eller bara vara?

• snissi

Azalea skrev 2008-02-20 20:28:07 följande:

Kul med någon mer! :)Får jag fråga varför just Spanien / Kanarieöarna? Vad ska ni göra där nere, jobba eller bara vara?
    Tanken är nog att vi ska jobba, vi är inga miljonärer Men ju mer jag sitter och läser på nätet desto mer skeptisk blir jag... Verkar vara svårt att hitta jobb där. Både jag och sambon är verksamma inom vården och det verkar svårt att hitta Har ni också funderingar på Kanarieöarna eller?
  • Azalea

Nej inte direkt, det var där vi var när vi sist pratade om det men vi funderar nog på att åka längre (min mans företag har dotterbolag i asien) Hade varit kul med Spanien för språket!

Det måste vara någonstans där det funkar bra med barn, har en aktiv 2-åring som kräver sällskap av andra barn.

• Ain

Vi bor i Frankrike och jobbar i Schweiz. Har bott här i ungefär 7 ar nu.

Om din mans företag har dotterbolag i asien tror jag säkert att det kan vara ganska lätt att flytta dit. Da hjälper de er säkert att komma till rätta, hitta lägenhet osv. Och da har ju atminstone din man redan ett jobb ocksa.

Jag tycker att det var ganska lätt att flytta utomlands, men det är klart att Frankrike/schweiz inte är sa jätteannorlunda motför Sverige. Utom att vi inte kunde franska när vi flyttade hit. Men nu när vi har barn är det lite jobbigare. Just eftersom att familjen bor sa langt ifran. Det är nagot ni inte ska glömma att de med i beräkningarna tycker jag.

• hewa

Jag tycker absolut ni ska ta chansen! Vi flyttade till USA för 8 månader sedan. Just de dagarna vi skulle bestämma oss för om eller inte var hemska, jag led nog helvetets alla kval. Men sen sa min mamma "Jag förlåter er inte om ni avstår bara för att ni inte törs!" och de orden satte sig liksom. Och ja, nu är vi här.

Det är klart det är en omställning, barnen tog det bättre än jag förväntat mig, hemlängtan är inte heller särskilt stor. Vi funderar ibland på om vi kommer få blodad tand och vilja flytta till något annat land när det här äventyret är över (2 års jobbkontrakt). Nu känner vi mest "Det här var väl inget att vara nervös över!" Det blir ju vardag här med, man lär sig hur allt fungerar efter hand.

• London SW19

Jag och min lilla familj bor på Malta, bodde innan i London. Vi har valt att flytta pga min sambos jobb.

Jag skulle föreslå att om man vill flytta utomlands och inte redan har ett jobb, så är det betydligt lättare att försöka flytta till ett engelsktalande land. Visst vore det spännande att flytta till något annat spännande land med nytt språk osv, men tror dock inte att det är så lätt att få ett hyffsat jobb då. Tänk på att det måste vara ett så pass seriöst jobb (eller iaf om man har barn) som ser till att skatt betalas och även privata sjukförsäkringar osv.

För er som har barn och vill flytta utomlands kan jag varmt rekommendera Malta, finns rätt mycket jobb här, engelska språket, billigt att hyra, säkert, bra sjukvård, kanske lite litet, men inget att oroa sig för om man bara hade tänkt stanna mer än några år.

• Azalea

Lustigt att du nämner Malta, min man är störtförälskad i just Malta :)

Vet du hur man enklast söker bostad och jobb, finns det någon förening? Tar gärna alla tips vi kan få.

• Hedwig

Hej här är en till som seriöst funderar på att flytta utomlands!

Helst vill vi flytta till något land där vi slipper vintern och stressen dvs att man kan få en förändrad livsstil. Jag trivs inte alls i Sverige då man spenderar 7-8 månader mestadels innomhus och vissa månade nästan utan dagsljus. Men det är ju inte helt lätt att bara flytta. Just nu undersöker vi möjligheter via mannens jobb. Men det är ju mycket som ska funka barnomsorgen framförallt!

• Två paddlar och en svans

Hej! Bor i Kina (Shanghai) med en tvåmånader gammal dotter som jag födde här. Vet inte riktigt vad som skulle vara farligare utomlands än i Sverige, förutom den kinesiska miljöförstöringen och trafiken?

Kör, säger jag. men se till att ordna bra försäkringar så att ni får bästa sjukvården om något händer.

• FOA

Det ar betydligt lattare om man kan bli forflyttad via jobbet eftersom de da fixar med alla papper, tillstand etc (ibland tom flytten och ny bostad). Byrokratiskt sett ar EU landerna mycket lattare att flytta till (bor i England sedan 11 ar). Lycka till!

• sommarochsol

Vi flyttade till London när min son var sju månader gammal och jag rekommenderar varmt att prova på att flytta utomlands! Vi ville flytta hit, så min man sökte jobb här och vi fixade allt själv. Skulle man kunna bli förflyttad med jobbet skulle det vara så himla mycket skönare. Visst det är jobbigt ibland, man får ju anstränga sig för att lära känna människor och skapa sig ett liv, men det är otroligt lärorikt och man växer verkligen som människa. Jag ångrar verkligen inte att vi flyttade!

Svar på tråden Våga flytta utomlands..?