• bamsemums

    Min tre-åring kan inte sluta "pilla" på naglarna. Blir tokig! Vad ska jag göra?

    Hade han bitit på naglarna kunde man alltid ha smörjt in dem med nå't äckligt medel, men vad gör man när han hela tiden pillar?

    Han gör det helt omedvetet. Får tag i en liten flis av nageln och drar av det. Hans naglar klipper jag så kort som det bara går att klippa, men han klarar få till små flisor i allafall och det resulterar gärna i att det går helt in på skinnet och börjar blöda
    Om inte det är nagel så är det huden vid sidan om nageln har pillar på. Vet inte min arma råd. Känner mig så tjatig som hela tiden påpekar att han måste sluta med det, det gör ju ONT!
    Han har hållt på med det här ca 6 månader och jag hoppas egentligen bara att han slutar, men det sker så omedvetet...
    Någon som har tips till en bekymmersfull mamma?

  • Svar på tråden Min tre-åring kan inte sluta "pilla" på naglarna. Blir tokig! Vad ska jag göra?
  • bamsemums

    Kanske bara hjälper att tjata och tjata... Ingen som har liknande problem eller olater som barna gör?

  • bäbis

    Min kille bet på naglarna även fötterna så vi målade alla naglarna RÖDA

    Japp såg kanske konstigt ut på en liten pojk men efter 2 dagar så slutade han att bita och nu får vi klippa istället

  • jad1234

    Vi har exakt samma problem med vår 3 åring nu. Har du kommit fram till någon lösning? Kan det vara oro eller ångest tro? 

Svar på tråden Min tre-åring kan inte sluta "pilla" på naglarna. Blir tokig! Vad ska jag göra?