• Raspberry81

Sperma resultat

Hej alla starka tjejer (och om en eller annan kille läser här)!

Jag satt och kikade på min mans spermieresultat och behöver lite översättning:

Sperm count in native ggr 10 upphöjt i 6/ml Resultat= 22

Motile sperm in native (A+B) % Resultat= 14

Sperm count after preparation ggr 10 upphöjt i 6/ml Resultat= 50

Jag vet att hans resultat inte var hoppsanhejsan. Funderar ju på om hans sperma ställer till det, och om det är värt att testa igen.

Vet inte om jag tror 100% på den där kliniken längre.

De säger ju att vi fick toppenembryon, men jag som lekman ser ju ingen skillnad.

• Svar på tråden Sperma resultat
  • snömannen

En kille här!

Jag kan bara läsa innantill från resultatet från det test jag gjorde i Sverige.
    Abstinenstiden ska vara mellan 2-4 dagar
    Volym: > 1.5 mL
    Totalantal spermier: > 40 milj/ejekulation
    %snabba/fast and progressively motile sperms (A): >25 eller
    %långsamma/slow and low progressively motile (B): A+B>50
    %ej progr/non-progressively motile (C): -
    %orörliga/non motile sperms (D):

• snömannen

Humm...
    Motorn verkar inte gilla hakparenteser och postade därför bara halva inlägget.
    Fortsättning:

%orörliga/non motile sperms (D): 2.5 umol/ejekulation
    Inflam celler:

• snömannen

Sunksystem! Den klipper bort text! Nytt försök, med mellanslag innan hakparentesen:

%orörliga/non motile sperms (D): 2.5 umol/ejekulation
    Inflam celler:

• snömannen

Och som vi redan snackat om: AVA verkar minst sagt hårda i sin bedömning av "motility". Dessutom kan dom inte räkna till 100:
    När jag fick mitt resultat därifrån så summerade a+b+c+d till 70.

• ninnie65

Raspberry81... fick du detta resultat från AVA-Riga? Låter avancerat, vi fick inget mer svar än att allt var ok.

• Raspberry81

Ninnie65 Ja jag fick detta resultat vid dagen för insättningen.

snömannen Det var alltså inte så bra resultat. Ändå säger de att embryona hade toppkvalite´. Hur kan man egentligen veta det om spermierna inte hade rätt fart och form exempelvis. De sa att han hade lite nedsatt fart och form. Och därför behövdes microinjection. Man tycker tämligen att ägget OCH spermien bör ha hög kvalité för ett toppkvalité-ägg. Mer komplicerat änså bör det väl inte vara?

• snömannen

Jag har ingen aning hur formen påverkar kvalitén på embryot. På nåt sätt så bör dock simförmågan ha med kvalitén att göra, annars skulle inte reproduktionen se ut som den gör. Snabbast = bäst, darwinism i ett nötskal.

Hittade denna sida på wikipedia: en.wikipedia.org/wiki/Sperm_count

• Hjartesjalen

Tankte bara fraga i denna traden, kanske nagon som vet. Ar ca 1.000 000 spermier i en utlosning ok? Jag menar kan det ge en graviditet om allt stammer?

• Abrakadabra

Jag borde egentligen inte skriva för jag har ingen som helst koll på IVF. Men i alla fall: Även om spermierna har "dålig kvalitet" så kan de väl när de väl lyckas befrukta ett ägg bilda ett högkvalitativt embryo tillsammans med ägget? Eller tänker jag fel? Jag skulle ha gissat att spermakvaliteten framför allt påverkar förmågan att befrukta, men när befruktning väl skett och embryot delar sig som det ska så kan det väl ändå vara av bra kvalitet?
    (Naturligtvis kan en massa saker hända efter befruktningen, men det behöver väl inte hänga samman med ägg- eller spermakvalitet?)

• Hjartesjalen

Tjing: Sa vitt jag vet sa har du ratt!

• Raspberry81

Ja jag har tänkt i 2 möjliga banor. Dvs det som kommit upp här.

Toppspermie+ toppägg= toppembryo

eller

Befruktat + delat ägg= toppembryo (om delningen verkar ok och det inte finns synliga förändingar eller skador i embryot)

Men jag lutar mot det första alternativet. MEN man kan aldrig veta eftersom det kan finnas genetiska fel som inte syns vare sig i ägget eller spermien. Det jag oroar mig mest för är att min man är 10 år äldre och där finns tydligen en risk för förändringar i spermien som leder till missfall (i bästa fall)

Följfråga: Är det ngn som vet hur man avgör embryots kvalité?

Vi fick en lista över en poängsättning, där alla våra embryon hade mellan 9-10 poäng av 10 möjliga.

Vad tror Ni styr mest, ägget eller spermien?

• Hjartesjalen

Jag tror agget, men, spermien maste ju in i agget o e den bara inne sa tror jag inte det e mycket "problem" med spermien sa att saga. Men om ni hade 9-10 poang sa ar ju det kanon!!!

• Raspberry81

Ja verkligen.....det är bara jag som är den "felande länken".

De på kliniken måste undra hur man INTE kan bli gravid med sådana toppenembryon. Känner mig lite misslyckad faktiskt...snyft!

• Hjartesjalen

Men det kan ju vara annat ocksa som stor, det kan vara sekretet tex det kan vara PH balansen osv. Kann dig inte misslyckad, du e inte ensam gumman!!

• Hjartesjalen

Sedan kan man ha sadan otur att nar det val e ett "bra" embryo sa helt plotsligt slutar det dela pa sig o det leder inte till en graviditet. Svart att veta varfor, men sa e det bara.

Svar på tråden Sperma resultat