• Squirl

Kan ni hjälpa mig med min läkaren rekommendationer?

Hejsan!
    Hoppas det gått bra för de som var här senast jag läste. Hittar inte riktigt samma personer här vilket kanske är positivt, kanske har lyckats? Hoppas!
    En del kanske minns mig ifrån i höstas då jag fick missfall efter äggdonation gjord utomlands.
    Jag är nu på gång igen och har fått en hel radda med ordinationer ifrån min utländska läkare.
    Kanske någon här kan hjälpa mig med det jag inte förstår?

1. Monophase combined oral contraception tablets (Pills) 08/02/08 ? 28/02/08. Detta är alltså p-piller jag håller på att äta. Är det någon annan som gjort det inför äggtransplantation?

2. Detta förstår jag inte alls och har mailat henne om det. Blir tyvärr inte klokare av hennes svar så nu hoppas jag på expertpanelen, hehe:
    Aspirin 100 + Vit E 400 IU + Pentoxifillin 400 mg daily in between
    menstruations, also in ET cycle.

3. Kalium Jodid 100 ? 1 Tab daily start as soon as you get medication.
    Kalium förstår jag, och jod. Men tillsammans? Någon som har sett? Inte min hälsokostbutik i alla fall!

4. Folic acid 400 mcg, måste ju bara betyda folsyra

5. Procren Depot 3,75 - 24/02/08
    Jag har bett om att få Synarela denna gång, inbillar mig att effekten inte blir lika humörsnedsättande som sprutan.

6. Menstruation after stopping contraception tablets
    Då får jag tydligen mens fyra dagar efter att jag kört igång Procren eller Synarela.

Resten är inga konstigheter, det är ultraljud och Progynon och Progesteron, sådant som jag känner till sedan förut.

Tack på förhand från Squirl.

• Svar på tråden Kan ni hjälpa mig med min läkaren rekommendationer?
  • Squirl
    isisisis skrev 2008-03-04 11:48:23 följande:
    Ja.Det är smart Squirl.Så gör jag.
    Tack för svaret! Tar du bägge samtidigt då på kvällen? Var har du hittat ifo om hur upptaget optimeras?
  • Sleepingbeuty

Japp.Kroppen ta upp östrogenet bäst under natten så den högsta dosen ska man ta innan man lägger sig.

Squirl skrev 2008-03-04 11:30:01 följande:
    En till fråga: läste någonstans att kroppen bäst tar upp Progynon på kvällen så att i mitt fall skulle det vara bra att ta en på morgonen och två på kvällen istället för att ta de tre jag ska ta utspritt över dagen. Rätt eller fel?
  • Sleepingbeuty

www.rxlist.com/cgi/generic/pentox_ids.htm

Pentoxifillin 400 mg är samma som Trental som finns i norge och danmark, Riga.Det är en antiflammatoriskt medicin . den kan användas om man har ett högt TNF, men få studier stödjer detta.
    Den gör också att blodflödet blir bättre i livmodern.Finns inga säkra studier på det heller.Jag har själv tagit det vid 2 tillfällen.
    Du kan be en gyn läkare i sverige att be om licens för det ,just på indikation för att få bättre blodflöde i livmodern.det gör han via läkemedelsverket och eftersom min gyn redan fått licens på det av de skälen, så tar det bara ca 3 dagar för din läkare att få det. Sedan skickas medicinen till ett svensk apotek där du hämtar ut det.Har det en gång beviljats av en svensk läkare för att få bättre blodflöde i livmodern så får din läjkare det också.Hälsa honom det.
    Tycker att du ska ta den och följa ordinationerna.
    Kalcium ska du ta med D vitamin som finns i.Det är det bästa.
    Finns på Apoteket. Ang aspirin o.s.v ska du be din läakre om Trombyl 75 mg.Det är det vanligaste.
    . Folic acid 400 mcg, är det samma som 4 mg Folacin, men du ska ta 5 mg och det ligger tabletterna på här i sverige.det är på recept.

När man blir nedreglerad så tar man östrogen samtidigt då deposprutorna eller sprayen sitter i i 3-4 veckor.Så det är inga monstigheter.Meningen är att man ska vara nedreglerad för att sen bygga slemhinnan med östrogen.Antar att du ska göra ÄD. Du kan skriva i min inbox om du undrar över nåt mer.

• Sleepingbeuty

Från Norska FASS på Trental.Ta med den till din läkare och be att han ansöker om licens på läkemedelsverket och säg att det finns en läkare som redan fått det på indikationen att få bra blodflöde i livmodern.

C
    Trental sanofi-aventis

Pakningsvedlegg
    VarenummerATC-nr.: C04A D03

T
    DEPOTTABLETTER 400 mg: Hver depottablett innh.: Pentoksyfyllin 400 mg, hjelpestoffer. Filmdrasjert. Fargestoff: Erytrosin (E 127), titandioksid (E 171).

Indikasjoner: Claudicatio intermittens (arteriosclerosis obliterans Fontaines klassifikasjon grad II).

Dosering: Normal dosering er 1 depottablett (400 mg) 3 ganger daglig. Ev. lavere dose (400 mg × 2) hos pasienter med lav kroppsvekt. Tablettene skal svelges hele med minst ½ glass vann/væske til eller like etter måltid. Pentoksyfyllin akkumuleres ved alvorlig nedsatt nyrefunksjon og ved alvorlig nedsatt leverfunksjon. Ved disse tilstandene tilrådes dosereduksjon tilpasset den enkeltes toleranse. Hos hypotonikere, pasienter med ustabil sirkulasjon eller pasienter som er utsatt for risiko for reduksjon av blodtrykket (f.eks. pasienter med alvorlig hjertesykdom eller stenose av blodkar som forsyner hjernen), må behandlingen begynne med lave doser. Dosen økes gradvis. Ved manglende effekt etter 8 uker bør preparatet seponeres.

Kontraindikasjoner: Overømfintlighet for pentoksyfyllin, metylxantiner eller hjelpestoffene. Alvorlige blødninger som f.eks. cerebrale blødninger og massiv netthinneblødning. Akutt hjerteinfarkt.

Forsiktighetsregler: Spesiell kontroll er påkrevd ved behandling av: Pasienter med alvorlige hjertearytmier pga. risiko for forverrelse av arytmien. Hypotonikere pga. risiko for videre blodtrykksfall. Pasienter med alvorlig nedsatt nyrefunksjon pga. risiko for akkumulering og økt risiko for bivirkninger. Pasienter med alvorlig nedsatt leverfunksjon pga. risiko for akkumulering og økt risiko for bivirkninger. Pasienter med økt blødningstendens pga. medisinering med antikoagulantia eller koagulasjonsforstyrrelser. Pasienter som har alvorlig hudischemi med hvilesmerter og truende eller manifest gangren bør utredes hos spesialist. Det er ingen erfaring ved bruk av preparatet hos barn.

Interaksjoner: Kan forsterke den blodtrykkssenkende effekten av antihypertensiva og andre medikamenter med blodtrykkssenkende effekt. Kan forsterke den blodsukkersenkende effekt av insulin og perorale antidiabetika. Pasienter som blir behandlet for diabetes mellitus må derfor kontrolleres nøye. Samtidig administrering av pentoksyfyllin og teofyllin kan øke teofyllinspeilet hos enkelte pasienter med derav økt mulighet for bivirkninger av teofyllin.

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Sikkerhet ved bruk under graviditet er ikke klarlagt da erfaring fra mennesker er utilstrekkelig. Dyrestudier indikerer ikke reproduksjonstoksiske effekter. Bruk av preparatet under graviditet bør unngås. Overgang i morsmelk: Ukjent. Det er ikke klarlagt om barn som ammes påvirkes. Preparatet bør derfor ikke brukes ved amming.

Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Mavebesvær, kvalme, oppkast, diaré. Øvrige: «Flush». Mindre hyppige: Hud: Kløe, rød hud, urticaria. Neurologiske: Svimmelhet, hodepine, agitasjon, søvnforstyrrelser. Sirkulatoriske: Hjertearytmier, f.eks. takykardi. Sjeldne (

• Sleepingbeuty

Norska FASS som du kan ta med till din läkare om du inte kan kopiera över det till ett worddokument och printa ut till din läkare.

www.felleskatalogen.no

Min läkare sa att det inte finns någon svensk motsvarighet.Men eftersom, säger det igen....min gynläakre fick licens så får andra det automatiskt på indikationen att få böttre blodflöde i livmodern.Viktigt att han ansöker för samma sak.Då tar det ca 3 dagar för honom att få det, eftersom en svensk gyn läkare redan fått det beviljat.

• Sleepingbeuty

Det finns fler som fått P-piller istället för att bli nedreglerade inför ÄD så det är inget konstigt.

• Sleepingbeuty

Det som också är viktigt att ta är E-vitamin.3 st per dag.Finns på apoteket och vitakalk med D-vitamin, heter det på apoteket. Jag tog 3 st om dagen..Kalcium med d vitamin.

Sleepingbeuty skrev 2008-03-05 13:09:24 följande:
    Japp.Kroppen ta upp östrogenet bäst under natten så den högsta dosen ska man ta innan man lägger sig.Det har min läakre förklarat.Det har med våra hormoncykler att göra.
  • Sleepingbeuty

Att ta östrogenet den högsta dosen på kvällen har med våra hormoncykler att göra och kroppen tar bäst upp det på nattetid.Ta det innan du lägger dig.Min läkare har förklarat det för mig.Lycka till nu!
    Skriv i min inbox om det är nåt mer du undrar över.Kram på dig!

• Sleepingbeuty

jag tog det också samtidigt som trombylen 75 mg.
    Oj det blev många inlägg...

• Squirl

Vad mycket hjälp!!! *Lycklig*
    Tusen tack för en massa bra info, men tyvärr så leder ju bra info till följdfrågor, hehe?.
    Satsar på ett metainlägg här, första pris i skrivkramp!

Here we go:
    Det är alltså bättre att ta två Progynon tillsammans på kvällen än att ta dem utspritt över dagen?

Jag vågar inte be läkaren om Pentoxifillin när det innebär extrajobb för honom. Känns som att jag är en besvärlig patient och att det hela tiden hänger på gärdesgården att jag får hjälp över huvud taget. Sen begriper jag inte ordinationen, in between bleedings? I bästa fall har jag ju redan haft min sista period?? Vad fattar jag inte? Är jag korkon??

Den där Trombyl-medicinen; kan jag om värst kommer till värst köra på Aspirin ändå eller är det väldigt mycket bättre med Trombyl?

Är det någon nytillkommen som begriper att jag ska fortsätta med nedregleringen samtidigt som Progynon? Jag trodde nedregleringssprayen eliminerade östrogen?? Jag fick alltså först äta p-piller och startade nedregleringen sista p-pillerveckan.

Sen Sleepingbeauty tror jag du läste lite fel för jag har blivit ordinerad kalium, inte kalcium. Med jod, men det finns ju inte här. Tror ni att jod verkligen är nödvändigt? Inte för att jag saltar med jodsalt men inte har väl vi jodbrist? Eller?

Ännu en gång: stort tack för all hjälp!!!!!!

• Sleepingbeuty

Det är alltså bättre att ta två Progynon tillsammans på kvällen än att ta dem utspritt över dagen?

Ja det är det.Om du tar 3 st om dagen ska du ta 1X3 men tar du 4 tabletter om dagen så ta 2 st på kvällen.

Jag vågar inte be läkaren om Pentoxifillin när det innebär extrajobb för honom. Känns som att jag är en besvärlig patient och att det hela tiden hänger på gärdesgården att jag får hjälp över huvud taget. Sen begriper jag inte ordinationen, in between bleedings? I bästa fall har jag ju redan haft min sista period?? Vad fattar jag inte? Är jag korkon??

Du får fråga henne NÄR du ska ta Trentalen mer exakt.Jag tog den i en månad innan min ET 2 tabletter om dagen.Man ska inte ta den efter ET.För din läkare behövs det bara en liten blankett han ska fylla i från läkemedelsverket.Tycker du ska fråga i allafall nu när du har fakta som du kan visa.Vad kan hända? Du kan bara få ett nej.Jag har annars tabletter kvar.

Den där Trombyl-medicinen; kan jag om värst kommer till värst köra på Aspirin ändå eller är det väldigt mycket bättre med Trombyl?

Ja, Trombyl innehåller ren acetylcalisylsyra.Det kan du be läkren om så du får en riktig mängd.Den blir olika om du håller på med aspirin o.s.v.Det skriver han ut då det är brukligt att ge.Det fins på 75 mg trombyl.

Är det någon nytillkommen som begriper att jag ska fortsätta med nedregleringen samtidigt som Progynon? Jag trodde nedregleringssprayen eliminerade östrogen?? Jag fick alltså först äta p-piller och startade nedregleringen sista p-pillerveckan.

Man tar alltid östrogen medans man är nedreglerad.Spelar ingen roll om du tar spruta(den sitter i i 3-4 veckor, sprayen som du sprutar varje dag håller dig nedreglerad)alltså dina äggstockar blir inaktiva och bildar inga äggblåsor eller nåt.De är tysta medans du bygger slemhinna.Östrogenet får du genom tabletterna då din kropp ni inte producerar östrogen när du är nedreglerad.

Sen Sleepingbeauty tror jag du läste lite fel för jag har blivit ordinerad kalium, inte kalcium. Med jod, men det finns ju inte här. Tror ni att jod verkligen är nödvändigt? Inte för att jag saltar med jodsalt men inte har väl vi jodbrist? Eller?

Tycker det låter konstigt.
    Kalium: www.halsosidorna.se/Kalium.htm
    Kalcium: www.halsosidorna.se/Kalcium.htm
    Jod ska du undvika.I sverige får vi i oss det via mat och allt annat.t.e.x vattnet i kranen.Vi lider inte brist på Jod som de gör i vissa länder.Inte bra med för mycket jod heller.Har aldrig hört det.Men köp salt med jod då.

Jag har alltid tagit kalcium med D-vitamin 2 tabletter om dagen och den gången blev jag gravid.

• Squirl

Tack för ditt engagemang!
    Jo, jag får väl bråka lite till med farbror doktorn imorgon och se om han kan skaffa fram medicinerna.

• Sleepingbeuty

Hör av dig sen så jag får veta hur det har gått

• Squirl
    Sleepingbeuty skrev 2008-03-06 14:01:59 följande:
    Hör av dig sen så jag får veta hur det har gått
    Min läkare har gått på semester så det ultraljud jag ska göra nästa vecka tar en kollega till honom hand om:(
    Så jag började med Aspirin idag, på min utländska läkares inrådan.
    Får be vikarien skriva ut Trombyl, hoppas han går med på det.
    Men: jag ska gå på akupunktur sju dagar innan ägginföring, det ska ju också öka blodgenomströmningen.
  • Sleepingbeuty

Hur gick det med Trentalen?

• Squirl
    Sleepingbeuty skrev 2008-03-09 13:41:27 följande:
    Hur gick det med Trentalen?
    Han har ju gått på semester så det sprack. Jag hoppas att akupunkturen gör jobbet. Ska ju dit på tisdag och träffa en annan läkare men det blir ju försent att dra igång något då, det är ju bara cirkus en vecka kvar då.
Svar på tråden Kan ni hjälpa mig med min läkaren rekommendationer?