• Sandra1977

Blödning under graviditet och syskon till prematubarn

Jag fick min dotter en månad för tidigt men allt har gått bra och nu är hon snart åtta månader. Förlossningen startade helt av sig självt och ingen vet varför. Jag hade mindre och större blödningar till och från under hela graviditeten så den var väldigt nervös.

Nu till mina frågor. Jag undrar ifall ni som fått prematurbarn utan att veta orsaken, ifall ni vid nästa graviditet har fått tätare kontroller eller andra undersökningar.

Sen undrar jag också ifall det finns fler som blödde under graviditeten och som sen fick prematur. Det kanske inte har något med varandra att göra men man funderar ju mycket.

Hoppas jag vågar skaffa fler barn så småningom. tack på förhand!

• Svar på tråden Blödning under graviditet och syskon till prematubarn
  • supergrl

jag hade precis som du, blödningar under hela graviditeten. främst i samband med att jag rört mig mkt tyckte jag. mvc lugnade hela tiden och tyckte inte det var nån fara.

sen kom bebis i v 34+6 med en störtblödning.

ingen infektion, ingen lossad moderkaka..det bara blödde när det satte igång..

har också funderat mkt över blödningarna under graviditeten och om det kan hänga samman med prematurfödsel...

hur startade din förlossning??

• Fru Dina

Jag hade flera halvstora (som mens ungefär) blödningar under graviditeten o blev sjukskriven varje gång. Födde sedan INTE tidigt (v 39+1) men startade också med en REJÄL blödning!

• 2underbarapojkar

Jag hade ngr blödningar och födde för tidigt.
    Under graviditet 2 hade jag inga blödningar och gick över tiden. En blödning då när jag kom in till förlossningen.

• Hej å hopp

Jag hade en blödning i v.15. Gjorde ett ul då man såg att moderkakan som låg långt ner, och att det var det som troligtvis gjorde att jag blödde. I ul v.17 låg moderkakan normalt. Vattnet gick i v.29

• Sandra1977

Tack för svaren!

Min förlossning började med värkar och diarré på natten. förstod inte vad det var utan trodde att jag hade ätit något olämpligt. Sen var det bra på förmiddageb dagen efter men sen på eftermiddagen började värkarna igen och sen började jag också blöda. Då blev jag orolig och åkte in till förlossningen. Jag var öppen 1 cm och tappen var utplånad. Fick värktablett och bricanyl så att jag kunde sova och förhoppningsvis skjuta fram förlossningen några dagar. Dagen efter hade jag värkar och 21:30 gick vattnet och sen föddes vår dotter 23:27. Hon var lite liten för tiden så det var nog bra att hon fick komma ut och äta upp sig. Annars var allt bara bra med henne.

Svar på tråden Blödning under graviditet och syskon till prematubarn