• sofie och laura

smakisar för prematurer när

när började ni med smakisar för era små??
    Leo föddes i v 29
    och är nu 5 1/2 månad när kan man egentligen börja
    hur såg ni på era att ngt annat än mjölk var villigt kram

• Svar på tråden smakisar för prematurer när
  • cloudberry79

Man kan räkna maten okorrigerat, enligt experten på Growinglife och min neoläkare. Vi ger välling på kvällen sedan några dagar tillbaka och det går finfint.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • pritt

Min dotter föddes v 27. Vi började med allt senare, typ vi började 3 mån senare så hon kom i den åldern hos skulle varit i. Finns ingen anledning o stressa smakisar/gröt.

• cloudberry79

Vi började med välling eftersom Vidar drog i sig över 200 ml ersättning sista kvällsmålet. På vällingen står han sig bättre och spyr inte lika mycket, så man måste ju känna efter själv vad som behövs.

• 20110426

Vilken välling sort använder du? Min tjej behöver nogoxå något mer att äta än ersättning, men hittar ingen välling som är från 4 månader.

• Gemelas

Vår neoläkare sa att man absolut skulle räkna korrigerad tid när det gäller mat. Mina tjejer är födda i v 29 och vi började så smått med smakisar när de var 7,5 mån, då mest gröt och frukt. Vi väntade med välling tills de var 6 mån korr. Tror de är bättre med 4-mån gröt än att börja för tidigt med välling. Det mättar bättre än bröstmjölk/ersättning.

• cloudberry79

Det var ganska nyligt som de nya rekommendationerna om mat kom, för en månad sedan ungefär. I vilket fall så gör jag majsvälling baserad på nutramigenpulver, följde med recept när vi fick anvisning på nutra.

• MoMaJo

när jag åkte hem från Neo. pratade vi ganska mycket om mat... Alla jag träffade sa att börja i korrad ålder. Våran grabb är nu 15 månader okorrad och dryga året korrad. Han har vuxit i kapp sin kurva och har fått alla mat efter korrad ålder.

Men gör det som känns bäst för er... Jag tyckte det var bra att börja efter korrad ålder, för våran del, det var då han började visa intresse för mat...

• eeisor

Både från neo och bvc har jag fått höra att det går alldeles utmärkt att börja med smakisar okorrigerat, men att många väntar till 5 månader för att ge barnet en extra månad. Min kille har fått börja idag med en tesked potatismos (mer soppa/blask än mos...)
    Hur har jag sett på honom om intresse finns? Han suger och "tuggar" på allt som kommer inom hans räckhåll. Om jag äter så följer hans blick gaffeln från tallrik till min mun och under senaste veckan har det inte slagit fel en enda gång, så fort jag ska äta något tillagat (som luktar) så skriker han och vill också ha mat.

Cloudberry79; Skulle du möjligen kunna tänka dig att dela med dig av receptet på majsvälling? Vore evigt tacksam! Mikaels läkare sa i princip "Här är recept på Nutra, varsågod, tack o hej!"

• JewelGirl

Vi har tvillingar födda i v.29. Fick veta att man kan börja med smakisar okorrigerad ålder och det är ju okej från 4 månader. Flickan smaskar glatt i sig en tesked mat medans killen tycker det smakar blaj ;)

Jewel och Sancho fick en Samuel och Isabella 071005
  • eeisor

Cloudberry79; Tack så hemskt mycket!

Ska kanske lägga till också att min tomte är prick 4 månader idag. Och att det gick åt betydligt mer än en tesked för att få i honom ungefär så mycket. Det var mos både här och där innan vi var klara...

• cloudberry79

Tänkte bara tillägga att vi gör så att vi kokar upp med 1 dl vatten, sen sätter jag till 1dl kallt vatten innan jag sätter ner nutramigenpulvret, då får man rätt ättemp på en gång.

Svar på tråden smakisar för prematurer när