• Mannehkunda

    Vem är rädd för svarte man..?

    Vill bara höra era åsikter om detta då jag undrar om det bara är jag som ser problemet??

    Jobbar som vikarie i Stockholm och har nu i våras och den här veckan jobbat på 2 föskolor på Kungsholmen. Till min förvåning leker det en gammal lek som kallas just "vem är rädd för svarte man?" med de äldre barnen, leken går ungefär ut på samma sak som "kom alla min kycklingar", där den som är "svarte man" ska fånga den andra.

    Jag frågade på det första stället varför de lekte den leken, och de menade att det syftade på sotaren eller spöken, men hur många barn nuförtiden har sett en sotare? Jag tyckte leken var väldigt stötande men de menade att problemet låg hos mig, jag hade fördomar(!) på det andra stället fattade den jag pratade med inte heller vad jag menade och höll inte alls med.

    problemet jag har med leken är att jag inte ser något farligt hos en svart man, Min afrikanske man är definitivt inte farlig. Ska man verkligen lära barnen att de ska vara rädda för svarta män? Visst, det kanske är långsökt av mej, men på kungsholmen är inte svarta män särskillt vanligt, inte som där jag bor. På det första stället fanns det EN "svart" pojke bland alla svenskar. Vad tänker han när han hör ramsan? Kanske inte just nu, men tanken måste ju komma upp nån gång.

    Talade med min mamma som är förskollärare på en fsk i söderort och hon skulle aldrig komma på tanken att leka den, utan leker istället räven och kycklingarna.


    Jag kan mycket väl vara färgad av att jag är gift med en afrikan och att min son är blandad...


    Så vad tycker ni? Är jag överdrivet beskyddande?

  • Svar på tråden Vem är rädd för svarte man..?
  • MaddeMamman

    just det...svarte petter kallade vi leken, det är så länge sen


    Fluffguf skrev 2008-02-09 20:26:21 följande:
    Jag har aldrig hört talas om leken förut, men det är väl som svarte petter tänker jag mig. En svartskäggig buse
  • Nelma

    Som barn på 80-talet lekte vi "vem är rädd för svarte man" i tron om att det var sotaren/spökplumpen ur Kalle Anka. Sen fick vi en ny lärare som höll på att få slag när han hörde vad vi kallade leken. Leken döptes sedan raskt om till "vem är rädd för vargen". Ett namnalternativ som med tanke på vargdebatten i och för sig inte heller är helt okomplicerat i dag.

  • MajaLinnéa

    Tycker det är löjligt att allt ska omvandlas till rasistiska grejer.... Låt de som vill leka Vem är rädd för Svarte man och äta negerbollar göra det!

  • Mannehkunda

    hör att jag blivit nedröstad jaja, jag får väl tycka det är fel i min ensamhet då, lekte den själv aldrig som barn. Men hade såklart hört det innan jag såg det nu...


    life is sweet
  • Ula

    Jag lekte den och och tänkte på någon svartklädd skummis. Nu jobbar jag inom skolan men skulle aldrig komma på tanken att leka den med barnen. Varför? För att jag tycker det är onödigt att framhålla "män" som farliga oavsett "färg". Det finns så många roligare lekar.

  • MaddeMamman

    Jag kollade upp det här med svarte Petter o det är ju ett kortspel som går ut på att förloraren sitter med spader knäckt, Men det är också den holländske "tomten" St Niklas, (biskop) hjälpreda, som delar ut presenter o godis till barnen den 5/12. En svart man i färgglada kläder.. jag hittade gamla bilder på "Zwarte Piet"
    www.adevents.nl/images/ZwartePiet.jpg
    På något sätt kommer det säkert därifrån..

  • Zixi

    När jag läste namnet på tråden så tänkte jag direkt på en svart man. Så jag förstår verkligen att man kan känna sig kränkt av leken.

    Och som nämnts tidigare, man ser knappast sotare idag.

  • theogos

    har aldrig lekt leken men tycker mig känna igen den ändå. tänker bara på en skum svartklädd man som barnen ska akta sig för.

  • AwsT

    Tycker det är rätt att reagera! Om någon kan se det som en fördomsfull lek bör det iaf diskuteras och ta upp bland personal och föräldrar. Om det är en seriös förskola vill säga! Jag kan känna igen mig i liknande grejer och är själv ihop med en arab. Kan tänka mig att jag blir mer känslig p.g.a detta.. Kankse detsamma gäller dig! Men hur som helst så var det jättebra att du tog upp det!!


    MrsManneh skrev 2008-02-09 20:03:02 följande:
    Vill bara höra era åsikter om detta då jag undrar om det bara är jag som ser problemet??Jobbar som vikarie i Stockholm och har nu i våras och den här veckan jobbat på 2 föskolor på Kungsholmen. Till min förvåning leker det en gammal lek som kallas just "vem är rädd för svarte man?" med de äldre barnen, leken går ungefär ut på samma sak som "kom alla min kycklingar", där den som är "svarte man" ska fånga den andra.Jag frågade på det första stället varför de lekte den leken, och de menade att det syftade på sotaren eller spöken, men hur många barn nuförtiden har sett en sotare? Jag tyckte leken var väldigt stötande men de menade att problemet låg hos mig, jag hade fördomar(!) på det andra stället fattade den jag pratade med inte heller vad jag menade och höll inte alls med. problemet jag har med leken är att jag inte ser något farligt hos en svart man, Min afrikanske man är definitivt inte farlig. Ska man verkligen lära barnen att de ska vara rädda för svarta män? Visst, det kanske är långsökt av mej, men på kungsholmen är inte svarta män särskillt vanligt, inte som där jag bor. På det första stället fanns det EN "svart" pojke bland alla svenskar. Vad tänker han när han hör ramsan? Kanske inte just nu, men tanken måste ju komma upp nån gång.Talade med min mamma som är förskollärare på en fsk i söderort och hon skulle aldrig komma på tanken att leka den, utan leker istället räven och kycklingarna. Jag kan mycket väl vara färgad av att jag är gift med en afrikan och att min son är blandad...Så vad tycker ni? Är jag överdrivet beskyddande?
  • Mannehkunda

    tack tack nu känner jag mej inte lika lost längre, ett par som håller med mej iaf!!


    life is sweet
  • MaddeMamman

    jag håller med om ord o utryck som kan anes stötande eller kränkande ska undvikas.. i just detta fallet är vi många som ine har assosierat leken med en svart man utan en svart klädd man. Det är ju sedan av hänsyn man ska respektera folk och om någon känner sig kränkt så får man unvika de orden. Jag sa negerboll när jag var liten, men tänkte aldrig på en svart man så heller...det var bara en kaka för mig men efter som det är ett kränkande ord och så laddat undviker jag att säga negerboll, vi säger chokladboll istället. min syster är gif med en svart man, de bor i usa, där är det inte acceperat att använda ordet neger- då ÄR man rasist...

  • anonyungdom

    Ni som ser denna lek rasistisk kan bara skylla på er själva. Att man förknippar en svart man med en mörkhyad är ganska rasistiskt. Ni utgår från era egna tankar och inte från barnens. Barnen ser den svarta mannen som ett spöke eller någon form av svart skum person. Inte som en Usain Bolt som jagar. Barnet som är svarte man kan ju också vara ljushyad som får barnen att inte tänka på det sättet ni vuxna minirasister vill och tror att alla tänker.

  • Yoloswagg

    Gammal klassisk lek som vi lekte ofta i skolan!

    För personer som tycker det är jobbigt och tror att det åsyftas svarta människor kan läsa nedan!

    Spelet är baserat på legenden om den svarta mannen. Den svarta mannen är ett spöke eller en personifiering av döden (digerdöden). Han är mest känd i Tyskland.[3] · [4]

Svar på tråden Vem är rädd för svarte man..?