• Nike

Närhet eller lugn & ro viktigast?

Behöver era råd.
    Fick för 2v sedan en son i v35+5. Har en son på 3,5 år, och undrar nu vad ni tror är bäst för lilla killen när man är hemma tillsammans med den stora. Är det bättre för lillkillen att vara med exvis i en sele när man leker med den stora, nackdelen med det är allt oväsen som en 3,5-åring åstakommer när han leker? Än så länge sover lillkillen mest hela dagarna.
    Jag undrar egentligen vad som är vikitgast för den lille, lugn & ro eller närhet. Vad tror ni?

• Svar på tråden Närhet eller lugn & ro viktigast?
  • tjejkocken

både och men jag ser inge fel i att et är stoj o stim runt barnet heller.

Jag tror ärligt att är det stoj o stim runt dom så sover de bra längre fram om man inte kan få ner nivån..har man för tyst så finns risken att de vaknar utav alla ljud.

Men klart de behöver lugn o ro de med=)

• cruz

Det är lite svår fråga. Om barnet trivs med att ligga i lugn och ro och sova så mår den säkert bra av det då och då. Du kan ju ge närhet vid andra tillfällen. Men om barnet inte vill vara själv så är det antagligen bättre att ha den i selen hos dig. Endel barn sover bra trots ljud runt omkring (mina gjorde det iaf).

Jag har dock läst att så länge barnet är så litet att den inte skulle ha varit född ännu, så är sammanhängande sömn och lugn och ro viktigt för hjärnans utveckling. Men, precis som du säger så är närheten också viktig för dessa barn. Så "lagom" mycket av allt är väl bäst.

• tinaw

Eftersom han är 37 veckor nu tycker jag närheten känns viktigare än lugnet. Det är ju personligt, men för ett fullgånget barn är det inget större problem med lite stoj.

• tristania

Närheten är viktigast........

• Little Ms Chatterbox

Lilla bebisen borde känna igen lite av sitt storasyskon från tiden i magen. Ljuden är samma nu som förrut men bara lite starkare, tydligare. 
    Du kan ju kompromissa, ha i sele/sjal och lägga på ett lugnt ställe när bebisen har somnat eller om om du har bebisen i sele/sjal och passar på att göra lugna saker, läsa, rita med storasyskon.

Mina tvillingar är födda 35+4 och kom hem från Neo efter 10 dagar, de första dagarna låg dom på övervåningen mest hela tiden. Men det blev för mycket spring upp och ner så dom fick ligga här nere på kökssoffan på dagarna. De blir inte störda av ljudet och sover bra. Men på kvällarna när är allt tyst blir de störda av ljus och ljud och har svårt att somna.
    Cayenne är född 35+5, med henne försökte vi hålla normal nivå för att hon inte skulle bli lika ljudkänslig som sin bror, men det gick inte. Hon tålde inget ljud och är fortfarande lättstörd.
    Så jag tror att du kommer märka på barnet vad det behöver.

//Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
Svar på tråden Närhet eller lugn & ro viktigast?