• Miss Finland

Finns det bara negativa erfarenheter av igångsättning?? =(

Hej!

Har försökt forska lite här på FL, och märker att de flesta har bara negativa erfarenheter av igångsättning?

1- Är det så mycket hemskare än med en vanlig vaginal förlossning?
    2- Gör det mer ont?

Hoppas någon kan svara *förvirrad*

• Svar på tråden Finns det bara negativa erfarenheter av igångsättning?? =(
  • velle

Jag har blivit igångsatt med båda mina barn och det har varit jättebra. TAgit cirka 6 timmar från första riktiga värken. Första gången var det för att vattnet gick men inget värkarbete kom igång. andra gången låg lillan i säte och efter första vändningen snodde hon bara tillbaka så efter andra vändningsförsöket så satte de igång mig på en gång. Allt har gått jättebra och båda gångerna var positiva upplevelser!

• Miss Finland

Tidigast när får man göra igångsättning?
    I vilken vecka?

• Miss Finland

Alisa- Beklagar vad som hände med din andra son... Får man fråga vad han dog av?

• fenurila K o L t

Jag blev igångsatt med 4 av 5 barn och ingen skillnad från 1:a barnet som kom igång av sig självt. Så summa av kardemumman är BARA POSETIVT 

5 barnsmamma (-01 -02 -04 -06 -07)
  • snillis

jag har positiv erfarenhet av igångsättning.

sattes igång 39+5 genom att man satte en elektron på barnets huvud så att vattnet gick. 2 timmar senare är dottern född.

MEN jag var öppen 4 cm och hade haft regelbundna värkar i 1,5 vecka innan (därav igångsättning)
    Som jag har förstått det blir det oftast jobbigt med igångsättning om man sätts igång utan att vara mogen sas.

Det gjorde mycket ondare än min andra förlossning som kom igång spontant men med tanke på att det gick så snabbt är det inte så konstigt. jag hade dessutom ingen smärtlindring så jag kan egentligen inte jämföra mina förlossningar.

• Rusty

Nej herregud. Jag har blivit igångsatt en gång (havandeskapsförgiftning) och fick spontan förlossning den andra gången. Förlossningarna var nästan identiska, snabba och lätta bägge två. Andra gången gick lite fortare bara.

Hur tidigt man gör igångsättning varierar. Det beror helt på de medicinska omständigheterna. Generellt försöker man undvika igångsättning mer ju tidigare i graviditeten det är.

• mama77

Det finns ingen direkt "tidigaste" veckan för igångsättning.. Allt beror ju på orsaken till igångsättning.

Jag blev igångsatt senaste förlossningen PGA att min första förlossning var en mardröm.

Denna gång så misstänkte de ett stor barn igen, så jag blev igångsatt vecka 39.

Det gick hur bra som helst.

• Rusty

Och jag var varken mogen eller öppen när jag sattes igång, det gick jättebra ändå.

• mama77

Vill bara säga,
    -jag var inte mogen alls när jag blev igångsatt, 10 timmar senare är hon född.

Det gjorde absolut inte ondare att bli igånsatt, men smärta är olika från människa till människa.

• fenurila K o L t

Kan tillägga att 3 av 4 igångsättningar var i v.38 pga foglossningar så jag inte kunde röra mig. Den sista (som föddes i somras) blev igångsatt i v.37 då jag hade för mycket fostervatten och kraftig foglossning

5 barnsmamma (-01 -02 -04 -06 -07)
  • Alisa

Miss Finland - Han hade trisomi 21 (downs syndrom) och den extra kromosomen var med och påverkade alldeles för mycket 
    Om möjligt kommer jag att fråga om igångsättning nästa graviditet, har hört från två källor att de gör det i v 37 och 38, detta alltså för personer som tidigare haft problem, ex förlorat barn. Vet inte vilken vecka som är rätt...

• Strawbaby

Jag hade också den uppfattningen men jag fick min drömförlossning!

Läs gärna min berättelse i bloggen under rubriken "älskade knytte".

• Froggis76

Har också bara positiva erfarenheter av igångsättning!
    5-åringen sattes igång i v 34 + 2 pga dåligt flöde i navelsträngen, då var ju kroppen inte mogen för förlossning och då satte man en sk bard-kateter 13.00. Den drogs ur 16.00 och då tog man även hål på hinnorna. Värkarbetet satte igång då och sonen är född 18.43, utan värkstimulerande dropp eller bedövning.
    Den sista förlossningen startades i v 38, då var kroppen mer mogen och jag var öppen 3 cm, så då behövdes inte bard-katetern. Hinnorna tog de hål på 19.00 och sonen e född 21.47.
    Så mina igångsättningar har jag bara bra saker att berätta om.

Svar på tråden Finns det bara negativa erfarenheter av igångsättning?? =(