• dinochmin

Utvecklingstakt på bebis född v 35+4

Jag är lite nyfiken på hur bebisar som är födda en månad för tidigt utvecklas. Är dom en månad sen med allt, typ första leendet. Lär dom sig sitta, gå osv en månad senare?

Min lilla flicka föddes i 35+4, jag vet ju inte hur vanliga bebisar är men jag tycker hon verkar riktigt pigg och fokuserar iaf blicken nu. Vi behövde bara stanna 5 dagar på neo.

Vore roligt att få höra hur era bebisar utvecklades!

Älskade lilla Lova, kom till världen 13/1-08
  • Svar på tråden Utvecklingstakt på bebis född v 35+4
  • tjejkocken

Min son är född v 35+0 o jag tycker han utvecklas som dom ska(har en dotter som är född 31+5)Hans huvud är stadigt o han blicken fokuserad..så det ska nog inte va något problem med utvecklingen men alla utvecklas olika...de kan krypa när de är 6 mån eller när de är 1 år..så det är jätte olika på utveckling..men jag tror stimulerar man barnet med visa grejer så lär de sig fortare..men det är jag=)

• MoR58

Markus föddes 35+4 och han var lite sen den första tiden i jämförelse med de som var fullgångna. Den första månaden öppnade han i princip inte ögonen utan sov mest hela tiden och det var så svårt att få i honom något, han ville inte amma inte äta flaska eller kopp. En månad efter födseln blev allt bättre och jag helammade honom (förutom ett extra mål på kvällen).

Han klarade inte av 6 månaders koll när han var 6 månader okorr. Idag när han är 2 1/2 år så är han i fatt. Vet inte riktigt när jag han var helt i fatt. Tror att det kan variera ganska mycket från barn till barn.

• dinochmin

det kan altså vara väldigt olika...hm då är det bara att vänta o se och försöka stimulera så gott det går!

tjejkocken: vid vilken vecka fästes blicken..? första leendet?

• Triple Trouble

mina tvillingar är födda 36+0, de var inte så sugna på att äta i början men de har legat normalt i utvecklingen. Den minsta som vägde 2,3 är lite före det man "ska" kunna. Han ålade vid 3,5 kröp några steg vid 6 mån, nu vid precis 7 så står han helt själv om han håller i sig i ett bord med en hand eller nått. Den andra är lite "trögare" sitter endast korta stunder själv.

Alla barn är olika, tror inte en månad spelar så stor roll för de flesta, däremot så är utveckligstakten olika. Min dotter var tidig på allt tills det var dags att börja gå, hon gick inte förrän 16 mån (född 36+2)

• Lupiner

Min tjej (35+5) har utvecklats i precis samma takt som andra barn, ingen skillnad alls.

• tjejkocken

vecka är jag osäker på men det börja lite smått efter 1 månad o nu så är han 2 o kan fästa blicken nu!
    när han log det vet jag inte om han har gkort än..men jag tycker han har gjort det nån enstaka gång men i den åldern han är i är det svårt o veta..det kan va magknip ochså=)Men jag vill gärna tro det=)Enligt barnmorskan så kunde hon tro att det va ett svars leende.Man kan ju hoppas det=)De är så söta då=)

• The Bumblebee

De skrämde mig lite på BB och på BVC och sa att vi skulle räkna med att sonen skulle vara sen i utvecklingen. (han föddes i v.35+2)
    Men de påståendena slog sonen hål på när han vid 1½ månad visade BVC-sköterskan att han kunde rulla över till mage. Sen fortsatte det i samma takt. Ålade när han var 3½ månad och kröp 2 månader senare... (Lillebror som är född på BF kröp flera månader senare t.ex. )

Tror inte att man kan styra barnens utveckling. Så länge de får kärlek och uppmärksamhet - och utrymme att röra sig på, så tror jag att deras kroppar sköter sånt här alldeles själv.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • dinochmin

Tänk att det kan vara så  individuellt =) det är faktiskt riktigt farsinerande!

• Kaffekopp

I slutet av vecka 35 är ju ändå rätt "sent" och skulle man vara född en och en halv vecka senare skulle man räknas som fullgången. Alla barn är ju individuella i utvecklingen, oavsett när de är födda. Det finns barn som är födda i vecka 30 som är jättetidiga och såna i vecka 42 som är jättesena i utvecklingen och ändå skiljer det 3 månader! :) Så man ska nog inte jämföra utan ta det som det kommer :)

• camillarockstar

Wille är född i vecka 34 å han är ganska exakt med sin utveckling. Han började le ganska precis när han var 3 månader, inte innan iaf. Nu är han snart 5 månader. han är stark i nacken å orkar hålla upp den bra, men han tar inte i saker. I hans fall tror jag hans hjärna vet vad han ska göra, men motoriken hänger inte riktigt med. Han blir jätteledsen ibland pga det..... Men som många innan sagt. Man ska inte bry sig så mycket om vad dom "ska" kunna. Dom lär sig när dom lär sig. Men visst blir man lite stressad.... jag blev det av bvc läkarkontrollen när han var knappt 3 månader för han "kunde" inte le åt mig ännu.... men nu struntar vi i det.... det kommer....

• Mamma igen 07

Min dotter föddes i v. 35+3 och vid 2 månader var hon ikapp sa dom på BVC enligt deras viktkurva och så!

Stolt Tvåbarnsmamma!
  • mludvigs

Min son är visserligen född lite senare (i vecka 36) men vi behövde aldrig stanna på kvar på BB (hade ingen tid på neo heller). Han var lite sen i början - sov i stort sett hela tiden de första två månderna - sen var han i fas med det mesta. Började gå lite sent (15 månader) men började istället tala väldigt tidigt.

Så det är säkert väldigt individuellt, precis som för alla barn. SKillnaden är nog om barnet är fött mycket prematurt - då kanske de hamnar efter i det mesta i början.

• Elli76a

Min dotter föddes i v32 men hon var med i allt när vi kom hem efter 5v.. hon hade lite svårt med andningen.. märktes ingenting på henne att hon e född tidigt.. hon kan mera än de flesta å har pratat rent o sammanhängande sen hon var 1.4 år :) ida e hon 5 år..
    Värre med sonen.. han är född i v27.. här märks de skillnad.. född 070708 o e änu som en liten bebbe

dinochmin skrev 2008-01-31 22:48:51 följande:
    Jag är lite nyfiken på hur bebisar som är födda en månad för tidigt utvecklas. Är dom en månad sen med allt, typ första leendet. Lär dom sig sitta, gå osv en månad senare?Min lilla flicka föddes i 35+4, jag vet ju inte hur vanliga bebisar är men jag tycker hon verkar riktigt pigg och fokuserar iaf blicken nu. Vi behövde bara stanna 5 dagar på neo.Vore roligt att få höra hur era bebisar utvecklades!
  • twinstar

Vår tjej föddes i vecka 34. Vi gjorde 2-månaderskontrollen på henne 3-månaders dag.

I övrigt ligger hon ca 5-6 veckor efter i sin utveckling ganska precis. Korrigerar vi hennes ålder stämmer utvecklingssprången.

Nu är hon 15 veckor och ler och fixerar blicken sen ett bra tag tillbaka.

För två veckor sen började hon "stå" och spjärna med benen, Håller huvudet gör hon ganska bra.

Hon har börjat rulla från rygg till sidan och blir arg när hon inte kommer vidare.

Hålla huvudet när hon ligger på mage är fortfarande svårt och hon har ännu inte fattat att hon har händer.
    Fötterna däremot hittade hon häomdagen så de stirrar hon på, vickar på tårna och pratar och skrattar åt dem:)

• intehemma

Hjärnans utveckling beror väl på BF-datumet, medan tex muskler och annat som tränas upp beror på födselögonblicket antar jag... Sen är det ju som sagt mycket individuellt också.

Min dotter föddes i v. 34+4 och är väl ganska normal i utvecklingen, hon lärde sig krypa häromveckan (7 1/2 månad) och drar sig upp till stående. Hon började sitta vid 6 månaders ålder.

• SuzyQgirl

Min dotter föddes i v.35+5 och hon har på många områden snarare varit före i sin utveckling så det är nog väldigt individuellt.

• Falcon84

Hej! min dotter är född v. 35+5 och jag tycker hon ligger som hon ska...ibland lite före..Är svårt att veta hur man ska räkna när en del säger att man ska ta bort en mån o en del räknar som hon är..

Svar på tråden Utvecklingstakt på bebis född v 35+4