• Kalasbyxa

Vilka grönsaker/frukter är billiga just nu?

Ja just det, alla verkar ha koll på vad som är billigt när det gäller grönskaker/frukt just vid olika årstider. Jag har ingen aning! Hjälp mig, försöker få ordning på alla mat pengar =)

• Svar på tråden Vilka grönsaker/frukter är billiga just nu?
  • Miim

Apelsiner är "in season" och hyfsat billiga
    Morötter, vitkål och andra rotsaker är fina o bra pris på!

• Fluffguf

Jag har heller ingen koll på vad som är billigt vid vilka årstider. Finns det någon sida där man kan hitta mer info?

• HEL

Sitter precis och funderar på detta så jag puffar tråden lite!

~Embla ღ 060404~ ♥ ~Lill-Bebbe v. 26 ღ BF 080622~
  • Wihaju

Vilka frukter och bär hör till vilken säsong?

Det är bra att klämma lite lätt på frukten och titta efter en fast konsistens när du ska köpa frukt. Lukta på frukten också ? en söt och fräsch doft är ett tecken på mognad.

Vår: Ananas, Aprikoser, Jordgubbar, Mango och Rabarber

Sommar: Björnbär, Blåbär, Hallon, Jordgubbar, Krusbär, Körsbär, Nektariner, Persikor, Plommon, Päron, Rabarber, Vattenmelon och Vinbär

Höst: Fikon, Granatäpplen, Päron, Vindruvor och Äpplen

Vinter: Apelsin, Grapefrukt, Tranbär och Äpplen

Vilka grönsaker hör till vilken säsong?

När du spanar in grönsaksavdelningen är färgen den viktigaste parametern för att avgöra om en grönsak är mogen eller ej. Undvik grönsaker som är skadade, glanslösa eller som har börjat sloka.

Vår: Isbergssallad, Kronärtskocka, Kålrot, Lök, Morötter, Palsternacka, Potatis, Purjolök, Rotselleri, Rödbetor, Salladskål, Skärböna, Sparris (Obs! Tänk på att titta efter extra tjocka, fläckfria stjälkar och små knoppar när du väljer sparris.) Tomat och Vitkål.

Sommar: Aubergine, Avokado, Blomkål, Broccoli, Fänkål, Gröna bönor, Gurka, Isbergssallad, Kronärtskocka, Kålrabbi, Kålrot, Lök, Majs, Mangold, Morot, Palsternacka, Paprika, Potatis, Purjolök, Rotselleri, Rädisor, Rödbetor, Salladskål, Sockerärter, Sparris, Spenat, Stjälkselleri, Tomater, Vitkål och Zucchini

Höst: Blomkål, Brysselkål, Grönkål, Jordärtskocka, Kålrot, Lök, Mangold, Morötter, Palsternacka, Persiljerot, Potatis, Pumpa, Purjolök, Rotselleri, Rödbetor, Rödkål, Salladskål, Savojkål, Stjälkselleri, Svamp, Sötpotatis, Vitkål,

Vinter: Blomkål, Brysselkål, Grönkål, Jordärtskocka, Kålrot, Lök, Morötter, Palsternacka, Potatis, Purjolök, Rotselleri, Rova, Rädisor, Rödbetor, Rödkål och Vitkål.

Förutom grönsaker finns det massor av olika nötter som är i säsong under vintermånaderna, till exempel kastanjer.

Svar på tråden Vilka grönsaker/frukter är billiga just nu?