• supergrl

Sjuk mamma, hur bete sig?

Nu har jag, mamman, fått jätteont i halsen och feber. Bebis verkar må ok dock. Men jag är livrädd att han ska åka på nåt den lille stackaren. Nu är han inte så liten längre, han är 10 veckor, 5 veckor korrigerat.

Frågan, från en amatörmamma:

Hur ska jag bete mig när jag är sjuk för utom det självklara tvätta händer och inte pussa bebis för mycket? Något annat jag bör tänka på så att han kanske klarar sig?

• Svar på tråden Sjuk mamma, hur bete sig?
  • Picazzo94

Precis när vi blivit utskrivna från Neo, då sonen var 6 veckor, men i gravvecka 35, åkte både jag och sambon på influensan from hell. Vi var i det närmaste döende och jag var ju livrädd att sonen också skulle drabbas. Men eftersom jag helammade honom fick han ju i sig anti- kroppar och klarade sig från sjukdom helt och hållet. Så om du ammar behöver du inte vara orolig, du kan fortsättningsvis pussa din lille. Om du pumpar är det ju samma sak. Men om han får ersättning, bör du nog vara lite försiktig med närkontakt. Som sagt, sprita händer, och försök avstå från pussandet tills du är symtomfri.
    Sofia

• supergrl

Jag delammar ungefär 50% av det han får i sig. BVC sa samma sak om antikropparna, så förhoppningsvis klarar han sig!

Tack för rådet! :)

• oOmejaOo

Jag har helammat hela tiden, första gången jag och min sambo blev sjuka klarade sig lilltjejen, men andra gången åkte hon på det oxå. Så att säga att ammningen skyddar helt emot infektioner är inte sant. Vet flera barn som blivit helammade och ändå åkt på förkylningar.
    Nu är ju inte förkylningar så farliga, men väldigt tråkiga. Min lilla tös har varit förkyld nu i 5 veckor, och är äntligen på bättringsväg.

Mitt råd är att vara noga med hygien.

Lycka till!!

(¯`v´¯) Underbara Älskade Meja (¯`v´¯)
Svar på tråden Sjuk mamma, hur bete sig?