• essamino

När är man ett prematur barn??

I vilken vecka ska man vara född för att kunna kallas ett prematurbarn?? 37+0 ex, är det prematur??

• Svar på tråden När är man ett prematur barn??
  • litenprick

Mitt första barn föddes i v.36 och hon var inte det! Om jag inte minns helt fel!

• Pormoicheia

sonen föddes i v. 32+5 och räknades som prematur...

Apprentice Moraltant
  • pringles

Jo det stämmer min son är född v 35+4 och han räknades som prematur. Efter v 36 är man inte prematur.

• Titti06

Min son är född i vecka 36 (36+4) och han är prematur. Vet inte om det kan bero på vilken födelsevikt barnet har?? Så vi fick tillbringa de 3 första veckorna på Neo.

• delfin73

Barnet räknas som prematur tom v.36+6,så from v.37+0 (alltså hela 37 veckor) räknas barnet som fullgånget trots att det föds tre veckor innan bf.

• Kaffekopp
    Titti06 skrev 2008-01-29 18:32:40 följande:
    Min son är född i vecka 36 (36+4) och han är prematur. Vet inte om det kan bero på vilken födelsevikt barnet har?? Så vi fick tillbringa de 3 första veckorna på Neo.
    Nä, födelsevikten spelar inte in huruvida man är prematur eller inte. Men har man låg födelsevikt eller hög födelsevikt klassas man istället som SGA eller LGA (Small Gest. Age - Liten för tiden eller Large Gest. Age - Stor för tiden)
  • krost

Sen kan man hamna på prematuravdelning även om man är fullgången - t ex om det är komplikationer vid födseln.

Annars är det fram till vecka 37 (alltså 37+0) om jag inte minns fel...

• Heahog

Info jag fick på Huddinge var att man räknas som prematura till v 37. Yngsta brorsans son föddes i v36 & räknades som prematur, men fick ligga kvar på Södertälje BB. HAn bhövde tydligen ingen Neonatalvård.

• Anna Lisa

Till v36+6 räknas barnet som prematur, min son föddes i v36+4 och var därför prematur, men behövde inte hamna på neo, men ks i solna kräver att barnet matas med tillägg när det är prematur, ammning är inte viktigt.
    Så från v37+0 räknas de som fullgångna.

• Anna 78

Min son föddes i onsdags i vecka 36+3, och han räknas som prematur trots att vi slapp ligga på Neo.

• ludenben

min son var prematur. Det står i förlossningsjournalen. 36+6 kom han i. Var liten för sin ålder 44 cm lång och vägde 2080. Låg några veckor på neo.

• Mickis74

Vår son räknas som prematur, är född 34+6, vi fick bo på neonatalavdelningen i 1 vecka men han var inskriven i 2½.

• 20110426

Min Clara föddes i v.36+2 och i papprena från förlossningen och BB står det prematur på henne. Hon vägde 3700g så hon var stor för tiden.

• 20110426

Fick dock en pojke i v.32+5 som vägde 1714g så jag har aldrig sett dottern som prematur.

Svar på tråden När är man ett prematur barn??