När är man ett prematur barn??
I vilken vecka ska man vara född för att kunna kallas ett prematurbarn?? 37+0 ex, är det prematur??
I vilken vecka ska man vara född för att kunna kallas ett prematurbarn?? 37+0 ex, är det prematur??
Mitt första barn föddes i v.36 och hon var inte det! Om jag inte minns helt fel!
sonen föddes i v. 32+5 och räknades som prematur...
Prematurbarn räknas man som om man är född innan 36:e graviditetsveckan, enligt denna artikeln!
www.gy.varmdo.se/foj/michellannelie.html
Jo det stämmer min son är född v 35+4 och han räknades som prematur. Efter v 36 är man inte prematur.
Min son är född i vecka 36 (36+4) och han är prematur. Vet inte om det kan bero på vilken födelsevikt barnet har?? Så vi fick tillbringa de 3 första veckorna på Neo.
Barnet räknas som prematur tom v.36+6,så from v.37+0 (alltså hela 37 veckor) räknas barnet som fullgånget trots att det föds tre veckor innan bf.
Sen kan man hamna på prematuravdelning även om man är fullgången - t ex om det är komplikationer vid födseln.
Annars är det fram till vecka 37 (alltså 37+0) om jag inte minns fel...
Info jag fick på Huddinge var att man räknas som prematura till v 37. Yngsta brorsans son föddes i v36 & räknades som prematur, men fick ligga kvar på Södertälje BB. HAn bhövde tydligen ingen Neonatalvård.
Till v36+6 räknas barnet som prematur, min son föddes i v36+4 och var därför prematur, men behövde inte hamna på neo, men ks i solna kräver att barnet matas med tillägg när det är prematur, ammning är inte viktigt.
Så från v37+0 räknas de som fullgångna.
Min son föddes i onsdags i vecka 36+3, och han räknas som prematur trots att vi slapp ligga på Neo.
min son var prematur. Det står i förlossningsjournalen. 36+6 kom han i. Var liten för sin ålder 44 cm lång och vägde 2080. Låg några veckor på neo.
Vår son räknas som prematur, är född 34+6, vi fick bo på neonatalavdelningen i 1 vecka men han var inskriven i 2½.
i kristianstad är barnen prematur fram till vk 35
Min Clara föddes i v.36+2 och i papprena från förlossningen och BB står det prematur på henne. Hon vägde 3700g så hon var stor för tiden.
Fick dock en pojke i v.32+5 som vägde 1714g så jag har aldrig sett dottern som prematur.