• Linisen

Estradot och provera - hur gör man?

Hej

Har nu estradot plåster samt ska ta provera tabletter i 10 dagar för att få en blödnng.

Jag får inte äta trisekvens som många andra gör för sina klimatkerieproblem. Är själv i för tidigt klimakterie.

Finns det någon som har haft plåster och tabletter såsom jag?

Har fått vaga instruktioner från apotekaren, fick bara detta över e-recept av min läkare som dessutom är svår att få tag på.

Hjälp någon?

• Svar på tråden Estradot och provera - hur gör man?
  • skugga1

Jag hade estradotplåster men primolut tabletter. Jag hade plåster hela tiden som skulle bytas två gånger i veckan.tabletterna togs på dag 16-25.sen fick jag mens efter 2 dar. fungerade tyvärr inte fick en massa mellanblödningar,hoppas det blir bättre för dig

• plupp06

Är det någon skillnad på plåster och tabletter? Jag har ej plåster, däremot progynon tabletter jag ska ta varje dag och sedan gestapuran 10 dagar för att framkalla blödning. Har nyligen börjat med detta, men fick knappt någon blödning alls, bara ytterst lite under någon dag. Kontakade gynekologen angående detta och ha sa att det var ok. Jag själv tycker det känns konstigt, är ju viktigt att man får blödningar när man använder östrogen. Men ska testa en runda till och se om det blir kraftigar blödning nästa gång. Min gynekolog rekomenderade mig att framkalla blödning var tredje månad ungefär.

Linisen: Varför får du inte trisekvens? Får du inte använda dig av det eller har gynekologen helt enkelt inte skrivit ut dem? Jag själv funderar på att anväda mig av trisekvens istället för progynon & gestapuran.

Svar på tråden Estradot och provera - hur gör man?