• Raspberry81

Hjälp, SOS!

Jag föstååååår inte...

CRINONE:
    Vet Ni varför dosen bara är 90mg, när andra progesteron doseras i större mängder? Jag ska bara ta en dos per dag med början tre dagar innan insättning. NÄR på dagen ska man ta den? Spelar det någon roll? Ska man ta det INNAN insättningen eller EFTER, insättningsdagen? Man tycker man förberett så bra...sedan kommer flera frågor.

Kliniken har skrivit progesteron i tablettform 400mg 2tabletter om dagen. Så jag har inte fått ordination av dom på crinone. Eller rekommendationer.

• Svar på tråden Hjälp, SOS!
  • isisisis

Progesteron vagitorerna är bättre än tabletterna vet jag iaf.
    Känner inte till crinone.tabletterna jag fick var på 100 mg.Så de fick jag ta fler av.Gick sen över till vagitorer istället.
    Vagitorerna är ju på vardera 400 mg.De ska också tas 2 ggr om dagen.
    Jag tog mina på morgonen och till kvällen vid 6-7 tiden.
    Om du tar innan isättningen kan du ju ta "i bak" istället den gången,om du oroar dig för kletet...
    Det gör inget om du skulle ta en extra.Endel har fått ordination på högre dos vid särskild missfallsrisk.
    Hoppas du är nöjd med svaret..

• Raspberry81

På crinone står det 8% 90mg per dos. Det måste ju helt enkelt vara starkare än vanligt progesteron. Ingen som vet?

Men det finns inga risker med att ta för mycket? Dvs om jag bestämmer mig för att ta exempelvis 2 istället för 1 som jag blivit ordinerad av min gyn i sverige.

Jaha ja, man kan ta det så att säga analt för att slippa gegget?

Det är väl ett viktigt hormon, dvs som behövs för att ägget ska kunna vara kvar?

Tack för att Du försöker hjälpa mig!

isisisis skrev 2008-01-24 16:39:22 följande:
    Progesteron vagitorerna är bättre än tabletterna vet jag iaf.Känner inte till crinone.tabletterna jag fick var på 100 mg.Så de fick jag ta fler av.Gick sen över till vagitorer istället.Vagitorerna är ju på vardera 400 mg.De ska också tas 2 ggr om dagen.Jag tog mina på morgonen och till kvällen vid 6-7 tiden.Om du tar innan isättningen kan du ju ta "i bak" istället den gången,om du oroar dig för kletet...Det gör inget om du skulle ta en extra.Endel har fått ordination på högre dos vid särskild missfallsrisk.Hoppas du är nöjd med svaret..
  • Raspberry81

Okey pust pust. Värsta skräckupptrappningen har lagt sig. ibland kan man ju börja googla först innan man drabbas av hjärtflimmer.

Enligt Linnekliniken tar man ex efter en IVF-behandling antingen 400mg ggr 3 i de "vanliga" vaggisarna. Eller: 1-2 av "crinone-doserna" per dag. De kan man ta när som helst under dagen och kan vänta sig en hel del konstiga rosafärgade klumpar.

Raspberry81 skrev 2008-01-24 17:12:31 följande:
    På crinone står det 8% 90mg per dos. Det måste ju helt enkelt vara starkare än vanligt progesteron. Ingen som vet? Men det finns inga risker med att ta för mycket? Dvs om jag bestämmer mig för att ta exempelvis 2 istället för 1 som jag blivit ordinerad av min gyn i sverige.Jaha ja, man kan ta det så att säga analt för att slippa gegget? Det är väl ett viktigt hormon, dvs som behövs för att ägget ska kunna vara kvar? Tack för att Du försöker hjälpa mig!
  • Raspberry81

Tack!! Jag hoppas VERKLIGEN det kommer vara värt allt knep och knåp. Jag kommer grina i en vecka om det inte blir nå´t. Inte van med denna barnatillverkandekarusell. Så mycket upp och ner alltså....

isisisis skrev 2008-01-24 18:07:28 följande:
    Fniss! Så skönt då! Lycka till!
  • syster J

raspberry: Du verkar har löst problemet. Tänkte annars berätta och dela med mig, gör det ändå =)

Jag tar crinone nu inför vårt första ET, som är idag kl 14.00 *hjälp, biter på naglarna* Och jag blev ordinerad en crinone morgon och kväll. Du kan ta dem den vanliga vägen, alltså vagina. De är inte alls lika kladdiga och rinniga som de andra progesteron vagiatorierna.
    Lycka till!
    J

• Hoppets ängel

lYCKA TILL!

syster J skrev 2008-01-25 08:57:41 följande:

raspberry: Du verkar har löst problemet. Tänkte annars berätta och dela med mig, gör det ändå =)Jag tar crinone nu inför vårt första ET, som är idag kl 14.00 *hjälp, biter på naglarna* Och jag blev ordinerad en crinone morgon och kväll. Du kan ta dem den vanliga vägen, alltså vagina. De är inte alls lika kladdiga och rinniga som de andra progesteron vagiatorierna. Lycka till!J
Svar på tråden Hjälp, SOS!