• Vill bli pappor

Surrogat???

Hej,
    Någon som har koll på barn via surrogat i USA, Ryssland eller andra länder? Någon som har egna erfarenheter?

Tar tacksamt emot konkreta tips på tillvägagångssätt, kliniker, förmedlingar o s v.

Tack på förhand!

J&F

• Svar på tråden Surrogat???
  • isisisis

Mitt råd är att googla.
    Vad jag vet har ingen provat det härinne under min tid.
    Jag har stött på kliniker i mitt eget letande efter ÄD utomlands.
    Har för mig det finns kliniker i Ukraina.
    Googla på stad och IVF eller surrogat.Det går inte att googla på land....

• Sleepingbeuty

Tänk på att det är inte bara att åka till ett land och få en surro.Juridiken kan trassla till det ordentligt för er i sverige.
    Vad jag hört från andra som letar efter Surrogatmoder.

• Raspberry81

HEJ!

Vad jag har hört ska man vara lite försiktig i Ukraina pga av att de försökt lura av par pengar, och sedan har det inte blivit något barn. Var försiktiga!

USA tror jag är det bästa alternativet, som jag skulle prova om jag var i er sits. Tror även det finns surrogatmammor i England, men lite osäker där. Det kan vara en amerikanskt klinik som även har en klinik i Storbrittanien. Tror den hette surrogenesis eller ngt liknande. Prova Er fram.

Lycka till!

isisisis skrev 2008-01-22 12:14:24 följande:
    Mitt råd är att googla.Vad jag vet har ingen provat det härinne under min tid.Jag har stött på kliniker i mitt eget letande efter ÄD utomlands.Har för mig det finns kliniker i Ukraina.Googla på stad och IVF eller surrogat.Det går inte att googla på land....
  • Raspberry81

Hej igen, kollade upp det. Adressen är www.surrogenesisusa.com och enligt hemsidan har de även kliniker i:

Australien
    Brasilien
    Kina
    Cypern
    Israel
    UK

De verkar seriösa. Men som sagt, juridiken runt surrogatfödslar kan vara knepig. Kolla upp det med en jurist först, vad som gäller, innan Ni bestämmer Er.

Raspberry81 skrev 2008-01-22 17:22:56 följande:
    HEJ! Vad jag har hört ska man vara lite försiktig i Ukraina pga av att de försökt lura av par pengar, och sedan har det inte blivit något barn. Var försiktiga! USA tror jag är det bästa alternativet, som jag skulle prova om jag var i er sits. Tror även det finns surrogatmammor i England, men lite osäker där. Det kan vara en amerikanskt klinik som även har en klinik i Storbrittanien. Tror den hette surrogenesis eller ngt liknande. Prova Er fram. Lycka till!
  • Vill bli pappor
    Svar på #4
    Tack för svar. Ska kolla upp den kliniken.

Verkar annars som att Ryssland och Ukraina har bra lagar för Surrogat har billiga IVFer. Men det känns lite osäkert... USA verkar bäst men då blir det dyrare.
  • Primrose
    Vill bli pappor skrev 2008-01-22 22:34:15 följande:
    Svar på #4Tack för svar. Ska kolla upp den kliniken.Verkar annars som att Ryssland och Ukraina har bra lagar för Surrogat har billiga IVFer. Men det känns lite osäkert... USA verkar bäst men då blir det dyrare.
    Det handlar snarast om de svenska lagarna, inte lagarna i det landet där behandlingen utförs. Det vill säga bla ang. frågan om föräldraskap/vårdnad och om barnet ska har rätt att träffa sin mamma etc.

I USA vet jag att behandlingar har utförts där det finns både en äggdonator och en surrogatmoder inblandade. Dvs. kvinnan som bär barnet är inte genetiskt besläktad med barnet utan ägget har donerats av någon annan och är troligen anonym. Jag tror att det har gjorts för att undvika för starka band mellan "the gestational mother" och barnet.
Svar på tråden Surrogat???