• ACK

Har era prematura fått glasögon eller ska de få det???

Var till ögonläkaren idag och det visade sig att vår 2-åring (född i v 26) var lite närsynt. Hon kommer troligtvis att få glasögon i sommar.

Hon är laserop. (som nyfödd tror vi) och läkaren sa att barn som är laserbehandlade kan (inte nödvändigtvis) utveckla närsynthet.

Är det vanligt att just prematura får glasögon? Har ni hört någon om det finns ett samband mellan prematura barn och dålig syn?

• Svar på tråden Har era prematura fått glasögon eller ska de få det???
  • maroon

Jag fick en expressförklaring av hemsjukvården idag, men blev inte så mycket klokare av det..
    Barn som är födda för tidigt, och framför allt de som fått syrgas, kan få en onormal tillväxt på blodkärlen i ögonen, som då inte är helt utvecklade för att de föds för tidigt.

Däremot så trodde jag ju klart att man laseropererade för att förhindra närsyntheten? Varför operera annars?

• peterpani

Laseroperationen förhindrar att blodkärlen växer över gula fläcken. Skulle detta hända blir barnen i princip blinda då det inte går att se genom blodkärl. Anledningen till glasögon är oftast en annan men kan också ha med själva lasern att göra. Men det är väl helt ok att ha glasögon och se än att vara blind. I vissa fall kan näthinnan lossna av lasern men det är inget vanligt och det går ju inte att behandla med glasögon, så är ju inte fallet här.

Jag har tre premisar. Äldsta pojken har glasögon som han vägrar använda(ej opererad). De andra två har ännu inte glasögon och de är inte heller opererade. Men man vet aldrig, fast det är ju SÅ sött med glasögon på barn.

• cloudberry79

Min hemskt duktiga ögonläkare i Sunderbyn förklarade att det finns en viss högre risk att utveckla närsynthet eller skelning för prematurbarn, men har de klarat ögonkontrollerna på neo och aldrig behövt bränna kärl så ska det vara samma som för alla andra barn. De som fått behandling (laserop.) har dock en förhöjd risk för synfel. Vår lille Vidar har klarat alla sina kontroller galant, så han har normal risk för synproblem i framtiden.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • Amathea

Mina tvillingar fick glasögon förra veckan.
    Dom föddes i v 24+4.
    Tösen laserbehandlades under neo-tiden.
    Pojken började skela i somras, och vid kontroller då behövdes inte glasögon på någon av dom.
    Men så nu i januari fann dom att dom var långsynta (heter de så?) båda två och har nu fått glasögon, 21 månader gamla.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • lilla piraja

Min fick glasögon då hon var 8 månader pga skelning, född 6v för tidigt. Hon sliter tyvärr av sig dom i tid och otid, försöker med diverse knep, suck. Blir nog lättare när hon är större kanske.

• reben

hur testar man om små barn har synfel?? har inget prematurbarn men börjar undra om äldsta tösen e lite närsynt...

• Amathea

reben:
    När barn föds för tidigt så kollas deras ögon regelbundet av en ögonläkare eftersom näthinnorna inte nödvändigtvis växer som dom ska...

Ofta märker man väl att barnet ser lite halvtokigt, eller att det skelar.

Då gör man olika typer av mätningar, kan inte förklara riktigt.

Barnens läkare mätte dels med en sån där som vuxna får kika i (fast en bärbar).

En där man får kika på en gubbe, en form eller nåt i, och så sätter läkaren olika linser osv, för att mäta skärpan.
    Sen gör dom även en lysning i ögat där läkaren håller olika linser framför för att se hur ljuset bryter i ögat osv.

Kan verkligen inte förklara,....

Om du misstänker att ditt barn ser dåligt tycker jag du ska prata med bvc, eller rent av ringa ögonmottagningen direkt!

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • sniwa

Min kille föddess i v26, och när han var tre år upptäckte vi att han såg väldigt dåligt. Han stod väldigt nära TV:n när han tittade. Vi kollade upp det hela och han fick glasögon.

Det är stor skillnad mellan ögonen, det ena -2.0 och det andra -7.0. Man antar att det kan bero på att han viftat bort ögonbindeln (på ena sidan mer)när han låg i kuvös med extra syre.

Nu är han snart 15 år och har linser.

• hotten

när man föds förtidigt så har blodkärlen (å sånt) inte vuxit färdigt, de kan ibland börja slingra sig istället för att växa rakt å då laseropererar man bränner hål/punkter för att de skall lättare hitta vägen å växa rakt.... sen är risken ändå att man behöver glasögon (dvs chansen att man faktiskt skall se normalt med glasögon) rätt stor.

näthinnan kan oxå lossna å då kan man försöka op det, alla säger att det inte är vanligt och att de allra flesta som op de senaste åren ser mycket bra, tyvärr vet jag ingen av de över 10 barn jag känner till som skulle se normalt ens med glasögon..
    vår dotter ser heller i stort sett inget med ena ögat men rätt ok med andra, ligger just på gränsen till att kunna få körkort i framtiden ( hon är 8 år nu och synen verkar stanna av här) och då är hon de barnet av dessa vi känner till som ser absolut bäst.. Hon fick sina första glasögon runt 2½ års ålder.

Svar på tråden Har era prematura fått glasögon eller ska de få det???