• mammatalman

ung? eller inte?

hur ung ska man vara för att vara en ung mamma? jag var pricis fyllda 20 när jag fick mitt första barn o jag har aldrig räknat mig som en ung mamma.

• Svar på tråden ung? eller inte?
  • nanaa

de beror helt på från person till person, vad den personen anser sig vara ungt.. man kan aldrig säga en ålder.. men för min del så är ung runt 18 år.. yngre än så är bara dumheter :D

Galna lilla Melanie
  • Pikku Enkeli

Enligt mina åsikter är 20 åringar unga föräldrar. Upp till 23-24 tror jag att jag tycker är unga föräldrar.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Bananskal

jag tycker att man är ung om man är under 20 år.

fast unga föräldragrupper räknas man ju in i om man är under 22, om jag inte minns helt fel.

• Juliiia

Här kan man va med i unga föräldragrupper tills man är 24..

• cloudberry79

Under 25 tycker jag.. Snittet i Sverige för förstagångsmammor är ju trots allt kring 29...

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • IsadorasMamma

Jag skulle fylla 22 när jag fick min dotter och har aldrig tyckt att jag är en speciellt ung mamma...

• aktuelle

jag tycker man är ung upp tillochmed 24, under 20 är man ju bara barnet :)

- IRMA Dec 2006 och liten bf 30/1 -
  • Thilda

Det där beror väl helt och hållet på vem man frågar och vad man jämför med. Men ska man gå efter genomsnittet på en förstagångsföderska i Sverige så är ju allt under 29 ungt

Jag ångrar ingenting. Kasta första stenen, den som är utan synder. Nej, ingenting...
  • Zzarah

Det beror nog på vem man jämför sig med. Om man är först i sin bekantskapskrets att få barn kanske man känner sig ung oavsett ålder?

En del tycker man är ung om man som förstföderska är yngre än medelåldern för förstföderskor dvs 29 år men det håller jag inte med om eftersom då skulle t ex en 79-årig kvinna som dör räknas som ett ungt dödsfall eftersom genomsnittslevnadsåldern för kvinnor är nästan 83 år.

Själv tyckte jag inte att jag var en ung mamma när jag fick första barnet när jag var 22 år. Däremot tycker jag att min egen mamma var ung som fick mig när hon var 16 år.

• Ellinor84

Jag va 19 när jag fick min dotter och kände mig inte heller särskillt ung...

• mammatalman

vilka olika åsikter det är kul att man kan ha så olika uppfatttningar om detta jag tycker att är man under 18 är man ung förälder men det behöver inte betyda nått negativt

• Zzarah
    mammatalman skrev 2008-01-15 09:20:07 följande:
    vilka olika åsikter det är kul att man kan ha så olika uppfatttningar om detta jag tycker att är man under 18 är man ung förälder men det behöver inte betyda nått negativt
    Måste hålla med dig om att jag inte tycker att det är något negativt med en ung förälder. Jag har haft en jättebra uppväxt med mina unga föräldrar som var 16 och 19 när de fick mig. Skönt också med en ung mormor som har ork med sina barnbarn.
  • MarieHJ

Jag kommer ha fyllt 19 när jag får min ch jag tror att vissa tycker det är ungt och andra inte vad jag har märkt på reaktioner. Dom har vart såå blandade..

• anna apelsin

Jag fyllde 20 månaden efter min dotter föddes. Sambon var 18.

Vissa tyckte nog att vi var unga, men vi själva satte ingen 'etikett'.
    Vi är föräldrar, precis som alla andra som har barn.

Men jag måste erkänna att jag varit lite nervös ibland ifall folk har fördomar.
    Som när vi skolade in dottern på dagis, då var jag lite nervös att de skulle titta snett på oss.
    Men de gjorde de aldrig!
    Tvärtom så berömde de oss så mkt för vilka bra föräldrar vi är. De sa att det syns så väl hur trygg och säker dottern är, och att det märktes tydligt hur bra vi hade gjort det för henne.

• cloudberry79

Ungt är ju inte samma sak som negativt, jag har själv en mamma som fick mig när hon var 19, men det var inget för mig Däremot ansåg jag att jag själv var för ung att få barn före jag var 25, så det är ju en högst personlig reflektion.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • TyraPaloma

Jag skulle säga under 18 år. Varför? Därför att man ofta är i en annan situation då. Man är inte myndig och det blir lite annorlunda.

Är man tex 20 så har man gått ut gymnasiet, man kan lätt ha ett fast jobb, flyttat hemifrån. Ens föräldrar är inte försörjningspliktiga mm mm.

Kramar

• Bananskal

men bara för att snittet för förstagångsmammor är 29 år betyder inte det att det är rätt ungt.

över 30 år är man ju gammal. 20-30 tycker jag är en normalålder. är man då under 20 är man ju ung.

• Thilda

Ungt är absolut inte samma sak som negativt. Verkligen inte.

Men är man under 18 år tycker jag i alla fall att man räknas som ung, oavsett vad man själv känner sig som. Du är inte myndig ännu och dina föräldrar har fortfarande "försörjningsplikt." Sen man kan ju givetvis vara mogen som person, men man är trots allt ung för att bli mamma.

Jag ångrar ingenting. Kasta första stenen, den som är utan synder. Nej, ingenting...
  • VeeKa

så roligt att läsa folk åsikter om Unga mammor...

Vissa drar alla över en kam och vissa inte...

(skakar på huvudet)

Svar på tråden ung? eller inte?