• NicoFina

Någon mer än jag som INTE får bli gravid ingen?

Det är så att mitt första barn föddes i v.34+6 och mitt andra i v.30!
    Jag var nu på åter kontroll och träffade läkaren som snittade mig.
    Hon avrådde mig helt för att försöka att bli gravid igen pgr av svaglivmoderhals + att dom var tvungen att göra ett T-snitt.
    Det känns hemskt! Jag vill så gärna ha ett till barn.
    Men ska jag våga göra det?

Är det någon mer som är i våran sits? Någon mer med svag livmoderhals och har fått flera barn?

• Svar på tråden Någon mer än jag som INTE får bli gravid ingen?
  • cloudberry79

Jag "får" inte bli gravid igen före min utredning är klar, eventuellt kommer de då fram till att jag inte får bli gravid någonsin igen, men jag försöker tänka som så att just NU är det jag och Vidar. Om vi vill ge honom ett syskon om några år så får vi ta den frågan då och inte grubbla så mycket på det nu. Jag har ett okänt fel som gör att min kropp startar förlossningar på helt fel tid, eventuellt kan det vara hormonellt, men det är ännu oklart.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • NicoFina

Vad är det för utredning dom ska göra på dig?
    Försöker ställ in mig på att jag nu aldrig kommer att få ha en tjock mage igen!
    Det är riktigt jobbigt.

Har faktiskt läst din blogg några gånger!
    Kännde igen det du skrev om sjukhusetvistelsen att man fick ta en dag i taget.
    Sedan ditt inlägg ang amning det var som om du skrev om min/våran tid på sjukhuset!

cloudberry79 skrev 2008-01-12 14:19:32 följande:
    Jag "får" inte bli gravid igen före min utredning är klar, eventuellt kommer de då fram till att jag inte får bli gravid någonsin igen, men jag försöker tänka som så att just NU är det jag och Vidar. Om vi vill ge honom ett syskon om några år så får vi ta den frågan då och inte grubbla så mycket på det nu. Jag har ett okänt fel som gör att min kropp startar förlossningar på helt fel tid, eventuellt kan det vara hormonellt, men det är ännu oklart.
  • MeandHim

om man har försvagad livmoderhals så kan man ju sätta in cerklage. då blir man sjukskriven och ev sängliggande en stor del...tror jsg iaf.

• cloudberry79

Det är ju oftast om det finns mer än en problematik man avråder till graviditet. Hos mig vet de helt enkelt inte om det är något som kan förebyggas eller åtgärdas ännu, om jag har cervixinsuffiens eller om det är något hormonellt fel, eller en kombination eller något annat...

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • humma

Jag har inte försvagad livmoderhals men är definitivt avrådd från fler graviditeter. En bakterie ger sig på mig och gör att jag blir svårt infekterad och sista gången hade de svårt att häva den. Min make fick under ett par dagar veta att läget var kritiskt för min del och det säger han med bestämdhet att han INTE vill uppleva igen.

Men jösses vad jag skulle vilja ha ett barn till!
    Men nu är det stopp och jag har bestämt mig för att njuta av våra barn och inte fundera allt för mycket på det, men visst, tanken finns där flera gånger i veckan. Ibland dagligen.

• knäppisen

Av två anledningar bör jag inte bli gravid igen, nr 1 är att jag föder mina barn förtidigt (varför vet läkarna inte, de står svarslösa) och det blir tidigare och tidigare för varje gång, nästa barn skulle troligtvis komma redan runt v 26-27 och det vill jag inte riskera. Andra anledningen är att jag har en hormonkänslig cancer så om jag blir gravid igen är risken för återfall mycket stor. Och det vill jag ännu mindre riskera.

• världens bästa mamma

Har tre barn de 2 sista är prematurer. Jag kan bli gravid igen men alla närståene tycker inte att jag skall skaffa mer barn.
    De tycker att jag har nog med barn och att de behöver sin mamma men JAG vill ha mer barn så småningom när den minsta är 5-6 år. Jag vill ha många barn.
    Fan vad besviken jag blir när männinskor "vet" bättre än en själv.
    Att alla skall komma m moralpredikningar åt en et finns ingen som e perfekt. Eller expert på huruvida det är bäst för NÅN. Visst det är kämpigt m prematurer i början men jag älskar barn. Den minsta är ett år nu och jag vill inte vänta 10 år till man måste ha ett vuxenliv nån gång oxå. Jag älskar mina barn och vill som sagt fler. SUCK

• Bumbi mamman

Nej..men jag fick katastrof snitt och kommer aldrig våga bli gravid igen :( Fast jag så gärna skulle vilja!

• knäppisen

världens bästa mamma skrev 2008-01-13 12:26:47 följande:

Har tre barn de 2 sista är prematurer. Jag kan bli gravid igen men alla närståene tycker inte att jag skall skaffa mer barn. De tycker att jag har nog med barn och att de behöver sin mamma men JAG vill ha mer barn så småningom när den minsta är 5-6 år. Jag vill ha många barn. Fan vad besviken jag blir när männinskor "vet" bättre än en själv. Att alla skall komma m moralpredikningar åt en et finns ingen som e perfekt. Eller expert på huruvida det är bäst för NÅN. Visst det är kämpigt m prematurer i början men jag älskar barn. Den minsta är ett år nu och jag vill inte vänta 10 år till man måste ha ett vuxenliv nån gång oxå. Jag älskar mina barn och vill som sagt fler. SUCK
    fast det viktiga är väl vad du och din man tycker, inte vad alla andra tycker. Sen kan det ju bli mer än kämpigt med en förtidigt född liten människa, rätt mycket kan ju faktiskt gå fel om de kommer 3-4 månader förtidigt.
  • delfin73

Jag blir sämre och sämre i HF för varje graviditet ,så min läkare på spec mvc har avrått mig för att bli gravid igen.

• tjorvig

Ts: det sa dom till mej efter mitt första barn. Nu väntar jag mitt 6.
    Vårt problem är att jag bildar antikroppar mot pappans blod. Sitter här nu med en högriskgraviditet och tiden får visa om det blir mitt livs största misstag, men men vad gör man jag vill så gärna. Men detta barn är det sista hur det än slutar. Dom ska få klippa mina äggledare vid snittet. (har gjort fyra snitt och ett var T-snitt.) Blir mitt femte snitt!
    Våra barn har fått byta blod (även i magen), ju fler barn jag får desto snabbare blir fostret angripet av antikropparna.
    Läkarna har insett att jag är en galning och jag måste ju hålla med dom, ingen är så galen som jag som utsätter sej för detta.
    Men mot alla odds till trots vi fem vackra barn har fått.
    Och hade jag inte spelat så hade jag inte kunnat vinna.

• Lill Z

Hej!

Jag har fått två barn prematurt, v 25 och v 26 som vi tyvärr förlorade. Efter andra grav kom dem på att min livmoderhals var försvagad så 3 garv fick jag insatt ett cerklage som höll livmoderhalsen stängd ända tills dem gjorde kejsarsnitt i vecka 37.

För övrigt var det mitt tredje snitt. Har gjort 2 kattastrofsnitt och ett planerat.

Min läkare sa nu efter 3 dje gången att om jag vill kan jag göra 2 snitt till (förutsatt att det inte tillstöter ngt), han sa inget om att jag inte fick bli gravid igen. Men måste ju ha cerklage varje grav.

• Bamzilla

Jag har blivit avrådd att skaffa fler barn inom dom närmsta åren, men för lite andra skäl.

Jag drabbades av osteoporosis i ländrygg och höfter under graiditeten och fick som följd av det 4 kotkompressioner samtidigt precis efter att min dotter var född. Det tog ett år för läkarna att komma fram till vad som var fel och det visade sig då mitt skelett är så urkalkat att det kan bli fruktansärda komplikationer och jag genomgår en graviditet och förlossning.

Vi vill så gärna ha fler barn, men måste vänta och se om ryggen klarar det...

Svar på tråden Någon mer än jag som INTE får bli gravid ingen?