Vad är fjortis?
Min son talar om s.k fjortisar. Vilket tydligen inte alls är samma sak som när jag var ung :O
vad betyder det egentligen? Hur är man om man är fjortis?
Min son talar om s.k fjortisar. Vilket tydligen inte alls är samma sak som när jag var ung :O
vad betyder det egentligen? Hur är man om man är fjortis?
Fjortisen (Homo Sapiens Fjortissus) Ett flocklevande djur som ofta rör sig i mindre grupper utanför McDonald's och liknande. Gärna vid sena tidpunkter på dygnet. Ju senare, desto starkare position i gruppen. Honorna är ca 160 cm långa och har ett läte som kan liknas vid skatans kvitter, medan hanarna kan ha ett mer mänskligt läte. De kan upplevas som mycket störande djur då de under sin vandringar kan gapa mycket. Populationerna har ökat markant på senare tid.
:D
Allt du behöver veta om fjortisar - susning.nu/Fjortis
Jag tycker "fjortis" mer beskriver mognadsnivån på tjejerna (inte lika lätt att beskriva killar som fjortisar).
De tror att de är äldre och har mer erfarenhet än de egentligen har. Det behöver inte betyda att de röker, super och hånglar loss. De provar sig fram vad gäller smink, kläder, smycken, idoler, kompisar, fritidsintressen - ja allt möjligt. Tycker ofta att skolan ska man gå till enbart för att träffa kompisar. Att föräldrarna fattar noll - vi har ju aldrig varit med om samma saker som de har!
Fjortisen (homo sapien fjorticus).
Är ett flocklevande djur som ofta syns vid skymning kring McDonalds, ibland även sybillagrillar, i stora gäng.
Hanarna känns igen på sitt tuppliknande läte och rödprickiga ansikte där jakten på den mest IQ-befriade tjejen börjar med att spela upp sin senaste ringsignal på mobilen. Honorna känns igen på sina översminkade, konstgjorda utseenden och rosa stringtrosor som hänger strax under armhålorna. Byxor i barnstorlekar är ofta vanligt.
Fjortisen kan upplevas som ett mycket störande djur då de under sin vandring genom samhället kan utstöta sig höga parningsläten. Ofta i form av svordomar så som t.ex: Tönt. Hora osv. Antalet av dessa djur har ökat markant på senare tid vilket har lett till en het diskussion om det är möjligt att börja skjuta delar av populationen.
Jag har läst i svenska ordboken att fjortis är en person mellan 15-25 år som beter sig som en fjortonåring
hahahahha, jag tror jag förstår :)
MIn dotter på 11,5 år pratar oxå om fjortisar o att det
är något man är, jag säger att det är en ålder, men
inte enl henne. och att det är ett betteende.
tonåringar som är jobbiga, dryga, tror de är häftiga och vuxna. Men egentligen är de bara irriterande, högljudda och barnsliga.
Mamma 35 skrev 2008-03-29 12:22:54 följande:
VAD är "fritsun"??
Glöm inte att en äkta fjortis har superblonderat, tuperat hår i sidebena, foundation så att man ser en rand vid halsen och gärna en lite väska, (thailandskopia) hängandes på armen, ses ofta i överdimensionerad Fjällräven jacka med ballerinaskor ville min 16-åring tillägga....
Jag växte upp med dessa under tidiga 2000 talet och avskydde dem.
Fjortisar var:
Översminkade
I stora gäng.
Höll ofta på med sin mobiltelefon
Lätt klädda med urringat
Sa: Typ , liksom , Ba i nästan varje mening
Brydde sig bara om sitt utseende och mode
Detta var dock mest när jag i högstadiet år 2002-2005 så tiderna förändras väl. Jag var mera nörden på den tiden men det var så jag upplevde dom i alla fall.