• FordsonM

Alkohol och familj

Jag har väl alltid varit glad i drickat antar jag. Var mycket på krogen innan fru och barn (när frun "bara" var flickvän var hon med hon också). Till saken: Jag dricker nästan alltid på helgerna och trivs med det. Jag blir inte aspackad eller nåt. Vin till maten ett par bira och/eller whiskey på kvällen. När jag (vi) nu ska umgås med andra par (i vissa fall vänner sen förr) så ska det va så jävla nyktert hela tiden. Rena godtemplar tillvaron. Jag förstår inte varför? Och jag pratar nu inte alkisnivå utan typ: "Vill du ha en wirre? Kanske en öl" nivån.
    Nån som känner igen sig? (Eller bli jag alkis-klassad nu?).

• Svar på tråden Alkohol och familj
  • Danne08

Klart att det är ok att ta ett par glas vin och en whiskey på fredag och lördag !
    Men det är så jävla lätt att moralisera över andras beteende i den här frågan, samt att folk som håller med trådägaren inte vill bli klassad som alkoholister så det blir en ganska ensidig diskussion.

• cDk3r

Ett glas laphroaig eller en kilkenny på helgkvällen och en ordentlig karatefylla nångång ibland är ju inte fyskam.
    Nu för tiden blir dock de allra flesta helger helt vita..

• Cyberdansken

Frågan är varför du känner att det ska vara så nyktert på helgerna? Säger din fru att du inte får dricka? I så fall kanske hon kan tala om varför hon önskar att du låter bli, det kan väl hjälpa i kommunikationen.
    Är det så hon tycker du blir annorlunda när du dricker så får du funderar på om hon har rätt. Har hon det då bör du nog hålla dig hel nykter när ni har gäster, men kan naturligtvis ta en virre vid annat tillfälle.

• farzan

Småbarn och sömnlöshet dödar partyprissen i de flesta. Den förändring du beskriver stämmer väl in även på min bekantskapskrets men min uppfattning är att det hänger mer på praktiska saker som att, mamman ammar eller är gravid och gillar t.ex inte att köra bil i mörker...alternativen att ses på krogen eller supa till innebär kommunala transportmedel, barnvakter, helt enkelt för mycket bök. Tror många tänker, gärna umgänge men spriten kostar för mycket kraft. Med den lilla nattsömn som erbjuds så väljer många bort varje risk för baksmälla. Håll ut, middagarna med ädelt vin och avec kommer åter....hoppas jag

• driver28

Alkoholism är ju en sjukdom och skall inte blandas ihop med måttligt drickande på helger. eller varför bara helger förresten. nån sa att han gärna nån gång ibland tog sig en cognac eller så på helgkvällen, men varför inte på en måndag? jag kan göra det vilken kväll som helt i veckan, inte alls vanligt förekommande, inte ens en gång in månaden för att vara tydlig, men det förekommer även utanfär helgen och jag ser inget fel i det.

Jag känner inget tvång vare sig att bjuda på alkohol när det kommer folk eller att dricka när jag är borta.... är jag borta kör jag nästan alltid dessstuom... vilket ju helt tar ut alkohol ur ekvationen.

Men vad jag tänkte på är det okontinentala i att bara dricka på helgen.. bara det sker med måtta kan det ju ske nr som helst eller?

• Zynx

jag ser det som varför dricker man alkohol över huvudtaget? Är det för att bli onykter? För att slappna av? För att våga säga vad man tycker? För att det är gott?

Givetvis kommer de flesta säga "för det är gott" för det är något som är accepterbart, dock är min upplevelse att det inte är många som tycker det, utan det är främst någon av de andra orsakerna.

• frítz76

Att dricka i lagom mängd skadar väl inte? Vi dricker ofta vin till maten på helgen eller en öl eller två. Vill man som vuxen ta en whiskey på kvällen ska man väl kunna göra det. Får vi hem folk så nog frågar jag dem om de vill ha något att dricka men avböjer de så är ju det deras val. Fråga hör till god ton anser jag men sen väljer var och en sin väg.

• Cyberdansken
    Svar på #17
    Jag dricker för att det är gott. Dricker i stort aldrig så jag blir onykter, men har gjort det i yngre år. Nu dricker jag enbart för att jag gillar smaken.
  • Charlie Bravo
    Zynx skrev 2008-03-02 12:33:09 följande:
    jag ser det som varför dricker man alkohol över huvudtaget? Är det för att bli onykter? För att slappna av? För att våga säga vad man tycker? För att det är gott?Givetvis kommer de flesta säga "för det är gott" för det är något som är accepterbart, dock är min upplevelse att det inte är många som tycker det, utan det är främst någon av de andra orsakerna.
    I vuxen ålder så dricker i alla fall jag för att det är gott. Det är länge sedan jag hinkade i mig vad som helst enbart för att bli berusad. Ta vin , öl eller conjac. Alla tre exempel på drycker som kan bidra till en smakupplevelse. Hade inte conjac och whiskey smakat gott, så skulle det ju troligtvis inte användas som extrakt i praliner heller. Så som personligt svar på din fråga så dricker jag för att det är gott. Hade jag varit 15 år yngre så hade nog svaret varit för att bli full.
  • Angelven

Känner igen det - men från andra hållet

Jag hör nog till dom som tackar nej oftast. Av flera anledningar:

1. Tål det inte - när jag stressar, och det är ofta, då pajar magen totalt av så mycket som ett glas rödvin - vi pratar kaskadkräkning i ett dygn efter 1 glas alltså...

2. Barnen - vi bor så vi MÅSTE kunna ta bilen till akuten - och det tänker jag inte göra onykter - så en är alltid nykter nog att kunna köra.

3. Omgivningen - det finns andra med problem - och om jag inte ens låtsas om att det är ett problem är det falskt, vistt jag kan ta en virre eller två, ett par glas vin på fest etc - men om jag vet att "pelle" (eller i vårat fall "anna" - det är en av fruarna som spöar upp mannen när hon är full ) kommer få spel och spöa frun när han kommer hem, då känns det inte rätt - bättre att då markera tonen och tacka ja till en öl men nej till wirren. Men där får man ju känna sin omgivning.

4. Medicinering - jag blir så himla trött om jag precis tagit min medicin och toppar med alkohol

Så, det kanske är så att din omgivning blivit äldre och olika problem börjat uppstå helt enkelt.

Ta du med gott samvete din whiskey - om jag tackar nej är det inte för att hindra dig, tvärtom, njut och ta en till för min räkning - när jag tackar nej är det för att jag inte kan.

Och jag dricker för att det är gott. Förresten är ett bra alkoholfritt alternativt oftast inte sött - köp något annat än läsk tack

• livvakten

Vad är problemet?
    Måste andra dricka bara för att du gör det?
    Det är väl bara att ta din wirre...eller måste du få andra och dricka bara för att du vill det?

Känns lite tonåring över det hela.

Själv dricker jag sällan men skiter i om andra gör det.
    Föreslår att du gör detsamma fast tvärtom s.a.s.

Lev och låt leva....

• Elvirassuperpappa

Heregud du är en normal Svensson, en god maltwhisky har ju ingen dött av, det är inget fel som du gör.

• livvakten
    Svar på #23
    Faktum är att det är ganska många som dött av maltwhisky....

*garv*
Svar på tråden Alkohol och familj