• fancydream

strypkoppel till 15 veckors valp

Hej

Jag och min sambo var in i idag på djuraffären och skulle köpa nytt koppel till våran hund. Vi hittade ett bra (tyckte vi) ett silverhalsband (strypkoppel) som passade honom perfekt men då tyckte inte dom det på djuraffären dom tyckte det var aldelles för tidigt för att köpa sånt och frågade varför vi ville ha sånt.
    Det blev inte det endå. Vi ska kolla efter nåt annat koppel efterssom det inte var bra för honom. Han är en liten Jackrussel/Chihuahua. Nån som använder strypkoppel till sin valp? När kan man börja med det isåfall?

• Svar på tråden strypkoppel till 15 veckors valp
  • iii
    ecco87 skrev 2008-01-05 14:33:02 följande:
    Vi hade strypkoppel på våran hund fårn 15 v ålder. Detta pga att hon tog sig ur ALLA andra grejor, allt ifrån sele till vanliga halsband och halvstryp. SÅ vi gav upp och köpte strypkoppel ( så fult ord). Men som en annan skrev det dras inte år så hårt att det går o strypa någon hund med det. Isf så ska man ha ne jäkla kraft för att lyckas med det.Våran hund var väldigt stark o iom att det va rätt halt förra vinter så for vi om kul på en gång, så när vio for omkull tog hon sig ut halsbandet/selen, så det enda vi har lyckats med är stryp. Dock var detta en stor blandis, ,landseer/border collie. Men satsa på antingen strypkoppel lr. halvstryp.
    Ett vanligt stryphalsband stryper visst hunden när den drar, det går ju att dra åt hur hårt som helst! Det är halvstryp som inte gör det, OM man köpt det i rätt storlek.
  • ecco87

Så lätt är det inte att dra åt halsbadet hur hårt som helst. Då får du nog ta och använda 2 händer. Men vem är så dum och gör det?
    Hunden kan inte (iaf väldig sällan, då måste det vara en väldigt stark människa som hållet imot) strypas av att den själv drar för det är inte ofta något orkar hålla imot så hårt att hunden kan strypas av att den drar. Jag har aldrig varit med om det och vi har haft 5 hundar 2 jakthundar som drog som satan ingen av dom har lyckats med att strypas iaf, 3 andra stora hundar.

Men vilken normal människa låter det gå så långt att hunden stryps av halsbandet?

Orkar inte disskutera detta, har gjort det förr. Ts gör som hon vill, jag gör som jag vill och ni gör som ni vill...

iii skrev 2008-01-05 14:52:27 följande:
    Ett vanligt stryphalsband stryper visst hunden när den drar, det går ju att dra åt hur hårt som helst! Det är halvstryp som inte gör det, OM man köpt det i rätt storlek.
  • iii

ecco87 skrev 2008-01-05 16:30:43 följande:

Så lätt är det inte att dra åt halsbadet hur hårt som helst. Då får du nog ta och använda 2 händer. Men vem är så dum och gör det? Hunden kan inte (iaf väldig sällan, då måste det vara en väldigt stark människa som hållet imot) strypas av att den själv drar för det är inte ofta något orkar hålla imot så hårt att hunden kan strypas av att den drar. Jag har aldrig varit med om det och vi har haft 5 hundar 2 jakthundar som drog som satan ingen av dom har lyckats med att strypas iaf, 3 andra stora hundar.Men vilken normal människa låter det gå så långt att hunden stryps av halsbandet? Orkar inte disskutera detta, har gjort det förr. Ts gör som hon vill, jag gör som jag vill och ni gör som ni vill...
    Ja, har man inte lyckats klara av att lära någon av sina hundar att inte dra i kopplet så är det en skitbra idee att sätta stryp på dom redan som valpar *suck*
  • lillatofflan

Till en sån liten fungerar det ju super bra med ett sele som belastar nacken mindre. Det hade jag till min fox när han va liten. Nu har jag halvstryp, dels för att det är smidigt att ta på o av o dels för att han drar så mycket att det är bra att använda under fostringen.

• lillatofflan

Strypkoppel är nått man oftast ser rottis o amstaff ägare har till sina eftersom de hundarna är så starka..men jag antar att din inte tänker bli i den sizen..

• Lurvenpajsaren

Då ska jag också förpesta här lite! ;)
    Ingen av de jag känner har någonsin behövt ha strypkoppel på sina rottweilers eller andra stora hundar. De är väluppfostrade av sina ägare och har fått bra träning från valptiden.

lillatofflan skrev 2008-01-05 17:18:32 följande:
    Strypkoppel är nått man oftast ser rottis o amstaff ägare har till sina eftersom de hundarna är så starka..men jag antar att din inte tänker bli i den sizen..
  • Lurvenpajsaren

P.S: Den dagen jag måste använda strypkoppel på min hund känner jag att jag misslyckats...

• fancydream
    ladydahmer skrev 2008-01-05 14:54:33 följande:
    strypkoppel på en sån liten räka? varför!?? lol
    haha.. "lol"?
  • Fridolina 82

Bromma zoo har jättefina halsband till även de minsta raser...
    Och har väldigt fina selar oxå till kanonvettiga priser...
    Kolla där om ni inte hittar till era små rackare...

• Venus från Milo

fancydream skrev 2008-01-05 01:50:44 följande:

Venus från Milo skrev 2008-01-04 22:52:10 följande:
    Där kan man ju också kolla =) Tack för tipset. haha vilken liten rackare ;) Vad har du för ras?
    Hon är jack russell, papillon, mops, yorkie, borderterrier. Iaf vad vi tror.
  • ecco87

Men som jag sa tidigare det var det enda halsbandet VÅRAN hund kunde ha allt annat tog hon sig ur, vi testade vanliga halsband,vi testade halvstryp, sele mm. Inget funkade förutom stryp.

Våran hund är då mycket uppfostrad, kan gå utan problem mitt inne stan utan koppel, på vägar och övergångsställen utan problem redan vid 5 mån ålder. Men iom att hon tog sig ur dom andra halsbanden så var vår sista utväg antingen inge koppel överhuvudtaget eller köra på stryp.
    Så vad väljer vi, jo man vill kunna ha koppel på sin hund i vissa situationer på okända platser mm så då valde vi stryp.

Dock dom 2 jakthundarna som var min fars, drog i väg när dom hittade ett spår av älg. Pappa kunder utan problem kontrollera dom då det var han som jagade med dom, men jag ahr inte lagt nåon större energi på att träna dessa hundar.

Men sen är det fel av folk att använda olika sorters halsband bara för att det ser snyggt o tufft ut. Men et är ts hund och den kommer inte lida av att gå i stryp
    Punk, slut disskuterat för min del!

iii skrev 2008-01-05 16:37:31 följande:
    Ja, har man inte lyckats klara av att lära någon av sina hundar att inte dra i kopplet så är det en skitbra idee att sätta stryp på dom redan som valpar *suck*
  • ecco87

Skrev kanske lite otydligt oxå, vi har inte haft stryp på alla våra hundar. Utan på våran tik som tog sig ur halsbanden, och har haft stryp på 2 jakthundar, dels för att en av jakt hundarna oxå tog sig ur ALLA andra halsband, vanligt-sele.
    Pappa kunde ha båda sina jakthundar lösa och dom följe honom, men iom att dom aldrig räknat mig som ledare så har vi haft våra duster när dom får upp älgspår.

Men vi alla har olika åsikter om saker och ting, och så länge inte hunden far illa av det så är det inga problem tycker jag. Min hund, mitt val.

iii skrev 2008-01-05 16:37:31 följande:
  • fairyfloss

Varför ska man ha strypkoppel på en sån liten hund? Ens en vuxen jack russel är ju sketaliten! Nu gillar jag inte stypkoppel alls, men på vissa stora hundar (väldresserade så man inte behöver stypas med dem) funkar det ju. Men är det inte risk att man råkar strypa för hårt på en sån liten pluttishund?

• qenzo

Vilket oväsen över ett halsband... Jag hade köpt halsbandet om jag tyckt att det var snyggt och passande. Även om hunden vore så bara 15 veckor gammal.
    Det är inte halsbandet man dresserar sin hund med, utan det sunda förnuftet. Vilket betyder att man inte är tänkt att slita huvudet av sin hund, stor eller liten, oavsett vilket halsband som sitter på.

Jag har haft stryp på alla mina hundar från ung ålder, och huvudet sitter då kvar än iaf.

• stjärnströssel

hum..självklart får du göra som du vill...jag har själv retriverstrypkoppel på mina..
    dock är det viktigt att man inte missbrukar halsbandet.

det är en ära att ha barn!
  • Venus från Milo

Kan tillägga att jag har stryphalsband på min hund när jag tränar, ffa linförighet. Då hänger halsbandet löst hela tiden runt hundens hals, men det är effektivt att korrigera och få tillbaks hundens uppmärksamhet med, genom att skaka lätt i kopplet. Det är också lätt att ta på och av.

Så läderhalsbandet är vardagshalsband och stypet är träningshalsband.

• wilemma

HEJ!

Varför har ni skaffat hunden?
    Strypkoppel på människans bästa vän???
    Sunt förnuft säger att det knappast är rätta vägen till en god relation!!!
    En fin kontakt ... är lösningen, inga farliga hjälpmedel!
    Läs gärna aktuell forskning, bl.a. från Anders Hallgren.
    MVH/William K.

• Dementoria
    wilemma skrev 2017-03-17 10:01:46 följande:

HEJ!

Varför har ni skaffat hunden?
    Strypkoppel på människans bästa vän???
    Sunt förnuft säger att det knappast är rätta vägen till en god relation!!!
    En fin kontakt ... är lösningen, inga farliga hjälpmedel!
    Läs gärna aktuell forskning, bl.a. från Anders Hallgren.
    MVH/William K.

Jag blir lite nyfiken hur man hittar sådana här gamla trådar att svara på. TS 15-veckors valp är väl 9 år nu
Svar på tråden strypkoppel till 15 veckors valp