• Camillisen

Några idéer?

Jag har en liten fråga om missfall. Jag har väldigt lätt att bli gravid, men efter ett tag slutar fostret att växa och till slut får jag missfall (2 ggr hittills, v 12 och 14, fast då har fostren varit väldigt mycket mindre).

Är det någon som har någon idé om vad detta kan bero på? Och vad jag ev. kan göra åt det?

Tacksam för alla tankar!

• Svar på tråden Några idéer?
  • Krusbär

Upp till tre missfall på raken räknas tyvärr som "normalt". Först efter det tredje gör man en utredning. Lycka till!

• Saffran84

Bra fråga! Det undrar jag med...men det kan tydligen bero på en mängd olika orsaker. Det skulle oxå kunna vara ren otur, att fostren inte var friska. Man kan ha hormonfel eller fel på blodet om man får upprepade mf (tre st). Då brukar man kunna få hjälp av sprutor och tabletter om man får det konstaterat. Min teori om mig själv är (jag har haft 1 mf och 2 MA på ett halvår) att det blir något slags fel då moderkakan skall ta över försörjningen från gulkropppen, tex att mitt blod är för tjockt och att det bildas blodproppar i moderkakan som då inte kan ge näring så att fostren slutar växa. Men jag skall få göra en utredning snart som jag hoppas kan ge ett vettigt och åtgärdbart svar.

Lycka till i fortsättningen och kom ihåg att två mf (tyvärr) är ganska vanligt, så det behöver inte vara ngt fel! Det är bara ca 1-3 procent som får 3 mf/ma på rad så ni har stora chanser att lyckas nästa gång!

Svar på tråden Några idéer?