• esoliten

Hög paritet ökar risken för psd???

Hej,
    Jag läste i en artikel att hög paritet är en känd riskfaktor för psd. Jag undrar vad det betyder, är det en medicinsk term? Jag trodde att paritet betydde jämställdhet och det kan väl inte öka risken!
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hög paritet ökar risken för psd???
  • pulmones
    esoliten skrev 2007-12-19 12:53:15 följande:
    pulmones: partus-paritet låter helt rimligt!Tack snälla ni för svaren. Jag oroar mig ngt fruktansvärt för psd så jag vill minska risken så mkt jag kan. Jag har bara ett barn så då borde ju risken bli lite mindre kan man tycka...pulmones: Fler barn kanske gör att man inte är lika uppmärksam och inte märker om barnet slutar andas *gissar*
    Ingen aning. men PSD hörs/märks inte så jag tror inte det gör någon skillnad.
  • Kenzie

Det kanske helt enkelt handlar om att ju fler barn man har desto större är risken att något av dem drabbas av psd, alltså fler barn ökar risken eftersom det är ett större antal.
    *svammel*

Älskade Theodor 060329
  • esoliten

Tina med ängeln Christoffer: Jag är så ledsen för din skull! Jag menar verkligen inte att göra ngn upprörd genom att fråga om det här. Tack för ditt svar!

• pulmones
    Kenzie skrev 2007-12-19 12:55:39 följande:
    Det kanske helt enkelt handlar om att ju fler barn man har desto större är risken att något av dem drabbas av psd, alltså fler barn ökar risken eftersom det är ett större antal.*svammel*
    kanske? inte helt omöjligt*
  • Sencha
    pulmones skrev 2007-12-19 12:52:00 följande:
    det gör det säkert.men vad skulle vara orsaken till det. att mamman gör barnen slarvigare, att barnen inte får den uppsättning "vitaminer"den behöver? jag förstår inte...
    Jag minns inte - men något kopplat till graviditeten eller mammans kropps förutsättningar. Det ska vara bättre att ha några år mellan barnen. Men jag minns inte mer exakt
    Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • pulmones
    Tina med ängeln Christoffer skrev 2007-12-19 12:54:03 följande:
    Jag har 4 barn och jag har tätt mellam mina. De är födda 03, 04, 05 och 07. Det var vårt första barn som dog i psd.
    Beklagar att du inte fick ha alla dina fyra kvar i livet.
  • Tina med ängeln Christoffer

Esoliten:
    Tackar. Du har nog inte upprört någon genom att ställa frågan. Jag tror inte det ökar vid fler barn för att man inte är lika uppmärksam. Oavsett om det är första eller sjunde barnet så kan man inte kolla till dem var tredje minut, vilket behövs om man ska öka chanserna att upptäcka att barnet slutat andas och hinna sätta igång med hrl.
    Känner du att du är jätte orolig så kanske du ska fundera på att skaffa ett apne alarm. Det har hjälpt oss otroligt mycket. Det är klart att man ska göra allt man kan för att minska riskerna men det finns inga garantier ändå. Men trots allt så är det bara 25 barn/år som dör i psd. Det är inte många, men det är 25 st för mycket.

pulmones:
    Tyckte faktist din kommentar om sämre kvalite var lite små rolig. Tror dock inte jag hade uppskattat den för ett par år sedan, men nu när jag fått en annan distans så klarar jag sånt. Ibland så är skyttegravshumor ett sätt att överleva.

• pulmones
    Tina med ängeln Christoffer skrev 2007-12-19 13:46:48 följande:
    Esoliten:Tackar. Du har nog inte upprört någon genom att ställa frågan. Jag tror inte det ökar vid fler barn för att man inte är lika uppmärksam. Oavsett om det är första eller sjunde barnet så kan man inte kolla till dem var tredje minut, vilket behövs om man ska öka chanserna att upptäcka att barnet slutat andas och hinna sätta igång med hrl. Känner du att du är jätte orolig så kanske du ska fundera på att skaffa ett apne alarm. Det har hjälpt oss otroligt mycket. Det är klart att man ska göra allt man kan för att minska riskerna men det finns inga garantier ändå. Men trots allt så är det bara 25 barn/år som dör i psd. Det är inte många, men det är 25 st för mycket. pulmones:Tyckte faktist din kommentar om sämre kvalite var lite små rolig. Tror dock inte jag hade uppskattat den för ett par år sedan, men nu när jag fått en annan distans så klarar jag sånt. Ibland så är skyttegravshumor ett sätt att överleva.
    jag är nog lite smaklös och vi får hoppas att ingen tar illa vid sig av den trista humorn!!

ärligt så syftade jag på mig själv. väntar barn nr4 inom loppet på 6 år. min bebis nr 3 hade väldiga problem med apnéer så visst kan det stämma de som står i ts men jag undrar varför.
  • Tina med ängeln Christoffer

Pulmones:
    Vad skönt att se att någon annan har nästan varit lika produktiv. Jag har fått mina 4 barn under en 5 års period och det har kommenterats en hel del tex. har ni ingen tv hemma? eller är det kallt hemma hos er så att ni får värma er på annat sätt. Lite OT.
    Det skulle vara intressant att veta varför många barn skulle påverka riskerna.

• pulmones
    Tina med ängeln Christoffer skrev 2007-12-19 14:00:03 följande:
    Pulmones:Vad skönt att se att någon annan har nästan varit lika produktiv. Jag har fått mina 4 barn under en 5 års period och det har kommenterats en hel del tex. har ni ingen tv hemma? eller är det kallt hemma hos er så att ni får värma er på annat sätt. Lite OT.Det skulle vara intressant att veta varför många barn skulle påverka riskerna.
    Hahaha! vad har man INTE fått höra?! under 5 år?! jisses, jag ligger i lä

Ja, undrar varför liksom. är det någon hormon man ger barn som tar ett tag för mamman att bygga upp igen efter en lång graviditet? skumt iaf
  • trebarsmamma

oj nu blir ju jag orolig, jag ska ha mitt fjärde barn inom loppet på 5 år, 5 graviditetn fick missfall i vecka 16.

• lillasnurre

PSD=plötslig spädbarns död

Svar på tråden Hög paritet ökar risken för psd???