• Sofi 79

Första barnet med partner som har barn

Hej alla ni som fått/väntar ert första barn med en partner som redan har barn.
    Hur mycket av er partners tidigare graviditet och bebissaker har ni tagit vara på?
    Känns det till exempel okej att använda samma vagn, skötbord och dylikt som "de" hade till första barnet?
    Tar ni del av partnerns berättelser om den första graviditeten, småbarnstiden etc?
    Själv har jag sagt till sambon att han gärna får använda sina erfarenheter på ett positivt sätt, men att jag inte är särskilt intresserad av att höra om hur de hade det.
    Och jag bävar redan för diskussionen om barnvagnen som han har sparat...

• Svar på tråden Första barnet med partner som har barn
  • Naomi73

Hej,

jag tycker att varje barn har sin egen plats. Inget barn är kopia av ett annat (tidigare) barn. Ni skall självklart köpa nya grejer till ert barn, men ni får gärna spara Storebrors kläder som minne eller lik. Du kan se till att inte såra pappan/din man genom att säga hur mycket du tycker om hans barn, men att du som mamma vill ha egna grejer till ert barn.

• Cocarola

Vi ville inte "ärva" bonusarnas kläder även om vi blev erbjudna eftersom det var ett så stort åldersglapp att kläderna kändes omoderna (åttitals pastell). Men vi tog glatt imot några få saker som bonusarna själva fått välja ut bland sina gamla babykläder, för att de skulle få vara delaktiga och känna glädjen i att se småsyskonet i sina babykläder.

• Novanna

Oj vad jag känner igen mig!!! Barnvagnen var en het potatis mellan mig och min sambo under graviditeten. Men jag svalde min motvilja mot barnvagnen, som verkligen var asful, och använde den bara i nödfall. Jag skaffade en bärsjal istället och den har funkat utmärkt. Det fanns även en annan vagn utan ligginsats sparad som vi använder nu. Den är åtminstonde lite snyggare så nu använder jag vagn mycket mer. Egentligen, lika gärna som att köpa en begagnad vagn så kan man ju ta det man redan har.

Min sambo hade ingen förståelse för att jag inte ville använda något som han och hans ex har valt utan han tycker att jag ska tänka att det är bonusbarnen som har använt den och att lillasyster. Han har lite rätt i det han säger. Jag tror att motviljan mot att använda det han och hans ex skaffade till bonusbarnen grundar sig i en sorts svartsjuka på att deras förhållande på något sätt. Efter att vår lilla tjej föddes känner jag mig väldigt trygg i vår relation och på något sätt har motviljan mot "de gamla" sakerna släppt. Vår gemensamma lilla tjej och mina två bonustjejer är ju ändå det underbaraste som hänt och utan hans tidigare förhållande hade ju inte mina bonusar funnits.

Bara vagnen eller kläder eller vad det nu är är helt och ser OK ut så varför inte använda det. Det finns viktigare saker att tjafsa om...

• Ryahed

Vi har skaffat en hel del nytt och en del begagnat som då kommer att vli "vårt" då bonussyskonen är lite äldre (den yngsta är 7 år) och saker och kläder har ärvts vidare i släkten och nu är omoderna eller slitna. Men de saker som finns kvar tycker jag absolut att den nya bäbisen ska få ärva, för att ärva av sina syskon är väl det mest naturliga i världen?! Alla som har syskon har väl gått i ärvda kläder och varför skulle de vara annorlunda för att det är ett halvsyskon? Eller som mina bonusbarn säger" Varför heter det halvsyskon? Hela bäbisen är väl vårt syskon?" J

JAg föstår inte varför man inte kan ärva en del saker som inte har någott speciellt känslomässigt värde i? Är det för att skärma av ex:et helt? Men då känns det som att man ignorerar bonusbarnens småbarnstid och straffar dom för att dom har en annan mamma än den nya bäbisen. Tillsammans är man ju en ny familj och det måste ju vara mysigt för dom att se sitt nya syskon i deras gamla kläder eller spjälsäng.

• ZagasMamma

Jag har en dotter som blir två i juni.. (oj vad tiden går) men min sambo, min dotters pappa hade tre barn sen tidigare.. och de hade verkligen MASSOR med kläder och "skit" kvar i källarn efter deras barn som hans ex fru inte tog med sej men ville ha tillbaka nu när hon fick barn igen med en annan 4 dagar efter att vår dotter kom! *rörigt*
    Men jag ville INTE ha något utav det, jag ville inte ha det hon hade vart med o köpt osv.. och det mesta va inte så fint heller, men min sambo sparade en del som jag sen lagt undan igen innan man använt det.. :-O För visst tar man ju det nyaste o finaste i garderoben framför gammalt arvegods??
    Det enda som vi egentligen sparat va en tripp trapp stol, en hoppgunga, och en gåvagn.. resten fick exet ta...
    hon hade ju lämnat en massa skit efter "hennes" släkt som hon skulle ha tillbaka för det vile hon ju inte att vårt barn ska ha, och då tyckte jag så att -VEM fan har sagt att vi vill ha det då!!!
    Många diskussioner om det där, men som sagt, jag har nog inte använt ett enda klädesplagg iaf.
    och det stog nog säkert 20 bananlådor i källarn som hon helt plötsligt skulle ha som hon inte brytt sej om att hämta innan.. men då blev det bråttom! :-O

• ZagasMamma
    Syss Inha skrev 2008-02-12 15:54:21 följande:
    Ingenting av hans barns saker kommer att användas till vårat gemensamma barn.Vill inte att han drar upp "historia" gällande barn, vi lever här och nu och jag gnider inte in mitt förra liv i honom så jag förväntar mig samma tillbaka.Lyckligtvis verkar det som om han inte har några problem med det
    bra sagt!
  • Calles matte

Jovisst, de flesta småsyskon får ärva en hel del av sina storasyskon och det borde väl gälla även för halvsyskon. MEN de flesta förstagångsmammor får uppleva glädjen i att skaffa vagn, kläder och saker till sitt lilla barn tillsammans med den blivande pappan. Varför skall inte de förstagångsmammor som får barn med någon som har barn sedan tidigare få uppleva detta?

• blomman81

Calles matte skrev 2008-02-28 15:59:28 följande:

Jovisst, de flesta småsyskon får ärva en hel del av sina storasyskon och det borde väl gälla även för halvsyskon. MEN de flesta förstagångsmammor får uppleva glädjen i att skaffa vagn, kläder och saker till sitt lilla barn tillsammans med den blivande pappan. Varför skall inte de förstagångsmammor som får barn med någon som har barn sedan tidigare få uppleva detta?
    Håller med dig till 100% Lite den känslan jag har när det gäller sambons första barn. Varför ska man behöva ärva, när man inte vill? När man fatiskt vill slösa pengar på sitt första barn och inte känna sig tvungen att ärva för att det är sambons andra barn. Men här har jag sluppit den disskutionen. Det finns inget kvar från tiden innan hans dotter var nästan 2 år.Och det som finns har jag varit med o handlat så det funkar att ärva eftersom det är min smak o stil =)
  • ZagasMamma

Calles matte skrev 2008-02-28 15:59:28 följande:
    håller med!
  • MissLinda33

Hej hej!
    Min sambo har 2 pojkar sedan tidigare, på snart 6 och snart 4. Vi väntar vårt första gemmensamma barn i början av juni.
    Då det är mitt första barn, vill ja köpa allting så gott som nytt lr av någon kompis lr så för jag vill inte ha saker "han och hans ex" haft. Jag vill ju skämma bort vår lille, som han gjorde me pojkarna när de var små. Så känner jag. men alla är ju olika. =) Min sambo känner likadant och förstår hur jag känner.

• ÄlskarMartin

Halloj!

Min sambo har en dotter på 5år, och nu har vi fått en gemensam dotter:)

Vi har köpt ALLT nytt, eftersom det kändes mest rätt.

Svar på tråden Första barnet med partner som har barn