• Anonym (undrar)

bytt efternamn efter skilsmässa?

Min mans ex pratade om att hon skulle byta namn efter skilsmässan men det verkar inte bli så. Har nu gått över tre år och jag o min man gifte oss för drygt ett år sen. Exet träffade också en ny innan deras skilsmässa gått igenom, dvs för tre o ett halvt år sedan. Det stör mig lite att hon behållit min mans efternamn, vilket jag alltså numera delar. Är detta vanligt? Ni som känner igen er, från något håll, hur tänker ni? Kanske kan förstå det utifrån att deras gemensamma barn också delar efternamnet (liksom mitt och min mans gemensamma barn).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-16 15:26:39:
    Tycker det verkar som att en del missförstått min fråga och att detta skulle vara något större problem för mig. Det är det alltså inte. Var bara nyfiken på hur man kunde resonera. Om jag fått välja hade hon hellre fått byta (som hon planerade) utifrån att vi har ett ovanligt namn och hon skyr mig och min mans gemensamma son som pesten. Det är dock inget jag går och funderar p dagligen och varken har eller kommer att ta upp med varken henne eller min man ;).

• Svar på tråden bytt efternamn efter skilsmässa?
  • Anonym

jag tror han kan kräva att hon ska byta sitt namn...tror inte hon får ha det kvar när dom är skilda om inte din man vill det...

• Anonym (förstår)
    Anonym skrev 2007-12-19 22:38:24 följande:
    jag tror han kan kräva att hon ska byta sitt namn...tror inte hon får ha det kvar när dom är skilda om inte din man vill det...
    Nej det kan han inte kräva. har han en gång gett sitt godkönnande så går det inte att ändra på det.
  • Anonym (mamma)

Min mamma har behållt min pappas efternamn trots att de har varit skilda väldigt länge. Jag tycker att det hade varit jättekonstigt om hon hade tagit tillbaka sitt flicknamn och helt plötsligt fick ett annat efternamn än vi barn.

• Anonym (omgift)

När jag skilde mig så behöll jag mitt ex efternamn dels för att mina barn bar det (de bytte samband med vårat giftemål och ex skulle aldrig godkänt att de bytte till mitt flicknamn igen..

När jag sedan gifte om mig så behöll jag mitt efternamn (exets) som mellan namn och min mans som nytt efternamn. krångligt ja visst men men

Någon skrev att hon hade bytt tillbaka till sitt flicknamn för att barnet inte skulle få exets efternamn.. jag kan tala om att det går inte att ge bort sitt efternamn från exet om han inte godkänner att ex fruns nya barn får heta hans efternamn.

• Anonym

anonym förstår. självklart blir hon inte mindre hatisk av att byta namn MEN det jag inte förstår är att man vill heta samma namn som någon man hatar och föraktar;Visst det är bara ett namn men är det ett ovanligt sådant så påminns man hela tiden och får frågor så jag tycker det är jättkonstigt...

För mig får hon dock heta vad hon vill, hon får aldrig något mer av sin man än hans gamla namn:)

• Anonym
    Anonym skrev 2007-12-20 11:52:09 följande:
    anonym förstår. självklart blir hon inte mindre hatisk av att byta namn MEN det jag inte förstår är att man vill heta samma namn som någon man hatar och föraktar;Visst det är bara ett namn men är det ett ovanligt sådant så påminns man hela tiden och får frågor så jag tycker det är jättkonstigt...För mig får hon dock heta vad hon vill, hon får aldrig något mer av sin man än hans gamla namn:)
    De har väl gemensamma barn? Och då är det naturligt att hon vill heta samma efternamn som dem. Hon och exet är ju för alltid förenade i de gemensamma barnen. De kommer ju att få gemensamma barnbarn i framtiden förhoppningsvis.
  • Livet hittar alltid en väg

Jag har inte läst tråden ...

TS .. har din man barn i hop med X-frun? I så fall köper jag att hon har kvar efternamnet då barnen förmodligen heter så också.

I annat fall tycker jag personligen det skulle kännas konstigt att heta min X-mans efternamn men vi är ju alla olika.

Inget som ni kan göra något åt hur som helst så det bästa är nog att strunta i det

GOD JUL !

• Anonym (hoppsan)

Jag är min mans nya fru.
    Tog makens efternamn när jag gifte mig med honom.
    Fick ett surt brev av hans exfru där hon skrev att det var ju kul att jag ville bära "hennes efternamn".
    Hon har behållt det, troligen för att de har barn ihop.

Så i vårt fall har det varit exfrun som haft svårt för att acceptera att jag som nya frun kom och snodde "hennes" efternamn.
    Nu får hon isåfall reta sig ännu mer, för nu väntar vi barn som också kommer att bära det efternamnet, tvillingar dessutom...

• Anonym (nya frun)

Är i samma sits att mannens ex behållit hans (och deras gemensamma barns ) Jag accepterar det eftersom de har barn ihop.

Jag tycker också att det är bra att alla barn i vår familj (två gemensamma och deras två sedan tidigare) har samma efternamn - varför jag tog hans efternamn.

Nu helt plötsligt (6 år efter deras skilsmässa och 4 år sedan vårat bröllop) vill hon byta efternamn och försöker då även pressa deras två barn att byta till samma...

Egoistiskt tycker jag! Då kommer de ju inte att heta samma som sin pappa och sina småsyskon!

Knepigt det här med namn... men jag tycker att det är jätteviktigt med efternamn - lika viktigt som förnamn.

• Anonym

svar till anonym 36.ja de har ett gemensamt barn. min sambos livs största misstag efterso mdet ger exfrun lite,lite makt över honom men hennes sätt har gjort att kontakten med barnet blir sämre och sämre.Barnet heter även mammans namn så det är nog inte problemet, annars hade jag självklart förstått problemet...( båda mamma och dotter heter dubblenman) Nu flyttar vi med våra gemensamma 2 barn till andra sidan jordklotet ....stackars exfrun sitter kvar hemma och hatar sitt ex ,men namnet behåller hon!!!!

• Anonym
    Anonym skrev 2007-12-20 16:16:53 följande:
    svar till anonym 36.ja de har ett gemensamt barn. min sambos livs största misstag efterso mdet ger exfrun lite,lite makt över honom men hennes sätt har gjort att kontakten med barnet blir sämre och sämre.Barnet heter även mammans namn så det är nog inte problemet, annars hade jag självklart förstått problemet...( båda mamma och dotter heter dubblenman) Nu flyttar vi med våra gemensamma 2 barn till andra sidan jordklotet ....stackars exfrun sitter kvar hemma och hatar sitt ex ,men namnet behåller hon!!!!
    Stackars barn vars pappa flyttar till andra sidan jordklotet.
  • Anonym
    Hur ska pappan hålla kontakten med barnet när ni flyttar så långt?
  • tessan001

Hur kan man ens fundera på att flytta så ifrån ett barn?

Hur skall man kunna försvara det?

• Anonym (förstår)

Stackars barn Hur kan man ens tänka tanken/skriva att barnen är mannens strösta misstag

Är det så han/du kommer att känna om ni två ev. skulle separera ngn gång i framtiden - att era gemensamma barn är hans största misstag

Vidrigt omogen inställning...
    Det är inte exfrun det är synd om utan snarare barnen vars far väljer att flytta till andra sidan jordklotet....

• Sofi 79

Jag gillar inte att min sambos exfru har hans efternamn. Jag kan till viss del förstå att hon vill heta samma som sin son. Samtidigt är det ju inte sonen hon är gift med, och många föräldrar som inte är gifta har ju andra efternamn än sina barn. Inte så konstigt...
    Har funderat på om jag vill ha sambons efternamn om/när vi gifter oss. Först tänkte jag att jag inte ville det för att jag inte ville bli en i raden av fruar. Sen tänkte jag att hon minsann inte ska hindra mig från att heta samma som min man. Om vi gifter oss borde det kännas jättekonstigt för henne att behålla min sambos efternamn.

• Anonym

Låter konstigt att man bekymmrar sig över ifall sin mans ex byter efternamn eller inte. Det va väl skitsamma!!!!!

• Anonym (förstår)
    Anonym skrev 2007-12-21 22:37:54 följande:
    Låter konstigt att man bekymmrar sig över ifall sin mans ex byter efternamn eller inte. Det va väl skitsamma!!!!!

Exakt, varför lägga energi på en sån struntsak Ett namn är ett namn liksom....

• PojkMaffia
    va?
    ni flyttar o lämnar ett av hans barn kvar?
    i mina öron låter det grymt vidrigt
    stackars barn...
    Jag är den jag är - like it or not
  • Anonym (x)

Har behållit namn efter skiljsmässa. Funderade på att byta men vill heta samma som mina barn. Så namnet får stanna.

Svar på tråden bytt efternamn efter skilsmässa?