ÄG på Reprofit International i Brno, Tjeckien
Hej, har någon varit i Tjeckien och vad tyckte ni? har läst att många i USA åker dit.
Hej, har någon varit i Tjeckien och vad tyckte ni? har läst att många i USA åker dit.
Fick svar idag från en klinik i Pilsen.Tjeckien också.
De svarade att de gärna hjälpte till med ÄD.
De hade 2-3 månaders väntetid.
De ville emellertid att jag ringde ner för vidare kontakt.
Jag har lite svårt att bestämma mig.
Väntar ett par dagar till tror jag för att se om jag får svar från tex Reprofit.
hej
Var noga med att de gör många äd i veckan så de har mycket erfarenhet. JAg vet att det är svårt att välja kllinik, 2-3 mån vänte tid är inte lång och även om jag fick tid i juli så pasade det in med bra för oss, mentalt så tar det tid att betsämma sig. Man vill känna si gsäker och har garanti p att man blir gravid, det sista kan man aldrig fö så stort förtroende och lång erfanrehet valde vi. I spanien kan di få garanti men då får du betala 300 000 kr och lycka det ej så får du 70% tillbaka. Då kostar det dig 70000 kr och då valde vi att ta en billigare klinik och om det behövs göra 2-3 försök där. Vi kan sen om kliniken går med på det ta hem, överblivna ägg och förvara dem i sverige. Då behöver vi inte åka ner utan kan göra det på svensk ifvklinik. Lycka till
Jo.Jag vet.
Jag var i kontakt med dem för ett år sen i Spanien.
Jag tyckte det var för dyrt.
Det var för dyrt i Pilsen också för den delen!
10000 euro skulle de ha.
62 % succesrate.De gjorde 400 ÄD om året.
Får se om jag får nåt annat svar.
Hej PIasan
Är nyfiken på vilken svensk ivf klinik som hjälper er med att sätta in frusna ägg.Vår amerikanska klinik föreslog det och vår svenska sa super NEJ och hävdade att inga i Sverige gör det då det inte är tillåtet med ÄD i vårt fall i sverige.
Jag tror faktiskt inte heller att det är möjligt. Ett av problemen är att anonyma donationer är förbjudna i Sverige. Man menar att barnet har rätt att kunna kontakta sina bio föräldrar och för oss som söker hjälp utomlands är ju detta inte en möjlighet. Det finns säkert fler skäl och andra vinklingar men jag tror som sagt inte att man kan få med sig frysta ägg för återföring hemma. kram Maura
Har nu ställt mig i kö på Reprofit.
De har väntetid till September nu!
Får se om det blir något annat innan.Om pengarna räcker!
hej
Jag väntar med att meddela vem det är tills vi är säkra på att vi fåt hjälp men det var de som erbjöd oss detta. Vi trodde inte att det gick. Eftersommaren återkommer jag med besked.
Grattis till köplatsen, isisisis! Det låter som en bra klinik. Jag blir nästan sugen på att kontakta dem själv. De är ju betydligt billigare än AVA och verkar seriösa. Lycka till!
Tack Primrose.
Synd att det ska vara så lång väntan bara.
Tror jag måste hitta ett alternativ emellan.
isisisis: Jag förstår verkligen att det känns långt. Men misströsta inte - kanske får du svar av någon annan klinik som också har så bra priser. Å andra sidan verkar den här kliniken förtroendeingivande - efter det lilla jag har läst i alla fall. Det måste kännas skönt att du har bokat en tid.
På AVA-kliniken i Riga sa läkaren att medelåldern hos dem för ÄD var 44,4 år och deras successrate var 47% (jag tror att det handlade om hur många som fick barn, alltså inte bara blev gravida). Vilket betyder att du och jag som är 43 år faktiskt är yngre än "medelåldern". Så - ingen panik!
Tack! Du är gullig du!
Det låter ju alldeles underbart!
Ja.jag måste säga att den kontakt vid korrespondens jag fått verkligen känns bra.
Doktorn jag fått känns personlig och han är mycket vänlig.
Fick 2 brev aldeles nyss.
Efter att ha väntat förgäves på brev från Invicta hur länge som helst känns detta som julafton!
Då hoppas vi på ett lyckosamt 2008 för oss! Eller hur!
Absolut!
Jag är dock litet besviken på AVA. Jag gjorde ju ett IVF till på deras förslag (i stället för ÄD) och så ställde jag mig i kö för ÄD samtidigt. Då jag testade negativt skrev jag till "koordinatorn" på AVA och bad henne meddela läkaren det, läkaren skulle vara där den dagen (28/12). Det enda svar tillbaka, från koordinatorn, som jag fick var "Om du har testat negativt ska du sluta med progesteron." Sedan har jag inte hört någonting. Man tycker ju att de kanske kunde beklaga att det inte gick vägen och/eller prata om hur vi ska gå vidare.
Eftersom AVA är så dyra och vi inte har råd med mer än ett försök hos dem kanske det vore idé att ställa sig i kö till Reprofit. Då skulle pengarna räcka till två försök i stället.
Vet du om det är vanligt att det blir "frysisar" vid ÄD - så att man kan göra ett eller ett par FET om färskförsöket misslyckas?
Ja .Jag kan förstå att du känner dig besviken.
men så mycket pengar som man lägger ut tycker jag man kan förtjäna ett värdigt slut på behandlingen också.
När det blivit negativt.
Jag upplevde också en pärs på EGV i Riga.
De visste inte om att jag skulle komma,så jag bara satt där och väntade.
När det gick upp för mig att ingen väntade mig så blev jag rätt besviken.
Vi hade ju ändå avtalat tid.
Där sitter jag i ett annat land och inte en själ vet att jag är där.
Näväl,jag fick komma tillbaka igen efter 2 timmar.
De snabbtinade mina 2 ägg.
Det ena dog.
Det andra blev insatt.
Det kändes inte kul alls.
Det varierar .Antalet ägg som klarar sig bra för att frysas.
men för det mesta tror jag det blir några 2-4 stycken.
Sen ska de ju tinas också.Då blir det ibland lite bortfall.
Egv tar ju sedan "bara" 5000 SEK för isättning av frysisar.
Det är ju rätt bra.
Jag valde EGV i första försöket just av den anledningen.
Ok. Vad bra om det oftast blir frysisar. AVA tar c:a 10.000SEK för det. Jag skrev också till EGV på ett tidigt stadium och fick ett vänligt svar av Oleg. Men jag kände mig litet stressad av att han tydligen ska arbeta i Afrika igen fr o m Mars. Varför bestämde du dig för att pröva något annat?
Jag får väl höra av mig till AVA igen själv ... men jag väntar nog litet ... och ser om de undrar vart jag tog vägen ... de kanske vill ha mina pengar till ÄD!
Vi SKA lyckas!
Dum fråga jag ställde ... efter persen med att du kom dit och de hade glömt dig! Vad fruktansvärt! Stackars dig! Så får det ju inte gå till. Man känner sig ju så ensam och utsatt ändå.
hej
Kul att fler av er ska till Brno, som jag skever tidigare ska vi dit i Juli, mitt första. Jag känner för er alla vad ni har gått igenom så jag hoppas på Brno att de är så bra, vänliga och erfarna som jag upplever dem. Ni kan goggla och gå med i engelska forum och #prata# med fler tjejer där som varit i brno.
Ang frusna ägg skriver Stepan (läkaren på Reprofit)
Concerning the fee, we do not distinguish between Czech and foreign patients and the price has been set at 3100 Euro for one cycle of OD. This price is final - no extra fees. Included are: the stimulation drugs for the donor, monitoring of the cycle, oocyte retrieval, fertilization by ICSI, so called extended cultivation (day 3 or 5- blastocysts, depending on the number of embryos and their quality), assisted hatching and also freezing of surplus embryos and their storage for one year. Price does not include medication for you. Meds for you can be obtained either from our clinic or you can get them in your country.
Therapy Guarantee and contemporary Czech legislation
For an individual recipient 6 - 8 oocytes from one donor are prepared for the fertilization
For one embryo transfer at least 2 embryos are prepared
In case there are not at least 2 embryos of good quality at our disposal for an embryo transfer, we do not perform it and we do not require any payment. The cases when we do not perform the embryo transfer are, however, very occasional. On the contrary, usually we have 3-4 embryos of good quality at our disposal before the embryo transfer, which can be frozen within a cryopreservation programme.
The remaining embryos - in case the recipient agrees - can be cryopreserved for further use.
Lycka till och tack till er alla som delar mer er det stärker en att orka gå vidare. Jag tyckte att 6 månader först var lång tid att vänta men nu är jag lättad och glad att vi hat tagit ett beslut och slipper leta och undra vem ska vi åka till. vi hade tid till första träffen med läkare på Ava finland i Feb men har avbokat den nu. Nu ser jag framemot vår resa till Brno, Bokade hotell i går och planerar vår semester.
Jag undrar hur man känner sig efter insättning av ägg? Vågar man flyga dagen efter?
Kramar till er alla