När har bebisarna i magen en chans att överleva?
Hur litet barn kan klara sig utanför magen? vilken vecka och hur många gram stor?
bara väldigt nyfiken
Hur litet barn kan klara sig utanför magen? vilken vecka och hur många gram stor?
bara väldigt nyfiken
en fråga till
hur gamla brukar bebisarna vara när de får teofyllamin/teovent/teofyllin (många namn) för andningen, när brukar bebisarna vara tillräckligt gamla för att klara sig utan det?
Hej
Vill bara tillägga att det inte alltid går bra i vecka 23. Våra tvillingar föddes i vecka 23+2 och klarade sig inte. Flickan dog efter ca 5 timmar. Pojken vägde ca 600 gr och levde i drygt tre dagar men då fungerade inte lungorna och blodcirkulationen längre och vi beslöt efter personalens råd att stänga av respiratorn då allt hopp var ute för att han skulle överleva. Innan förlossningen fick vi klara besked från barnläkaren att om barnen visar bra livstecken när de kommer ut så gör de allt de kan, vilket de oxå gjorde. Vi är helt trygga med att personalen gjorde allt de kunde,vilket känns väldigt bra. Det hade varit jobbigt att även behöva tvivla på det, det är ändå en stor livskris som man måste ta sig igenom.
max fick teovent fram tills han var 34 fulla veckor...efter det ska de inte behöva ha teovent mer.
Ja, Pulmones, det är jobbigt att stå bredvid och inte kunna göra något, men det är nog 1000 gånger jobbigare för föräldrar som förlorar sitt älskade lilla barn... och alla de glada stunderna väger upp alla de jobbiga stunderna, man får så mycket glädje och inte bara "tråkigheter", ändå är det många som aldrig skulle kunna tänka sig att jobba på Neoavdelningar...
Det är markant skillnad på barn födda i vecka 23 och 25 när man tittar på lungmognad, hudutveckling m.m. Chanserna att klara sig i vecka 25 är nästan 100% om inget oförutsett inträffar som speciella diagnoser m.m. (infektioner är ju nästan 100% risk att få i den åldern eftersom man inte har något immunförsvar förrän i vecka 24). Medan det är mindre chans att klara sig i vecka 23. Beror helt på hur felräknat barnet i magen är eller hur stort det är eller också hur fint lungorna hunnit utveckla sig, om mamman fått Bricanyl i två doser innan barnet kommmer m.m. Så... mycket som påverkar :)
vaddå gör bricanyl att lungorna utvecklas bättre på bebisen i magen???? jag äter bricanyl deppå tab x2 + 1 vid behov......snälla säg att det gör det ....födde min förra son i vecka 23+4 o han levde i 11 dagar.....så nu hoppas jag att det går bättre den här gången...
Jag tror nog att kaffekopp menar kortison,och inte Bricanyl.
Du och jag har ju samma läkare och hon har bara sagt att bricanylen stoppar sammandragningarna,den påverkar inte barnet alls.
nä jag tänkte det jag med...blev bara lite extra hoppfull där ett tag....
Skulle vara en glad gubbe*suck*