• pulmones

När har bebisarna i magen en chans att överleva?

Hur litet barn kan klara sig utanför magen? vilken vecka och hur många gram stor?

bara väldigt nyfiken

• Svar på tråden När har bebisarna i magen en chans att överleva?
  • Kaffekopp
    pulmones skrev 2007-12-11 07:29:40 följande:
    Haha, jo tom lilla jag (mamsen) tyckte min bebis blev enorm på två röda hahaMåste vara givande att jobba på neo?, men det måste kännas sorgligt när de små dör? eller man kanske vänjer sig? (låter hemskt att säga så men...)När vi låg på BIVA på KS förra året så lärde man känna personalen efter ett tag och då var det en kvinna som faktiskt sa att när de små dör så känns det inte så hemskt eftersom de inte har ett "helt liv", då menar jag minnen, ev barn, make osv....de är knappt medvetna om vad livet är medan de vuxna på IVA, de kunde hon verkligen känna för när de var deras tur att dö i 45 års åldern. Jag kan förstå hur hon tänker.Men vad avgör om barnen ska få en chans?, måste de visa "kämparglöd" ? Mn om barnet är fött innan vecka 23+ men visar vilja att leva.....låter man den dö iaf då?Kan man bli helt frisk trots att man fötts så tidigt?öjöjöj vilka frågor hahaha
    Njae, man vänjer sig nog aldrig vid att barn går bort, det är lika ledsamt varje gång, även om de är jättesjuka... =(
    Man ser på hur lungorna verkar fungera, det är det mest viktiga när man föds så tidigt, visar om bäbisen är vital och kanske gör ljud ifrån sig och så, men det är alltid läkaren som står där som bestämmer vad som skall göras.
    Barn som föds i vecka 23 får ofta någon form av "skada"... men det kan handla om "bara" dålig syn eller i värsta fall värre. En del som föds i vecka 23 är dock jätteduktiga och får inga skador över huvud taget!! =)
  • pulmones
    Kaffekopp skrev 2007-12-11 12:38:25 följande:
    Njae, man vänjer sig nog aldrig vid att barn går bort, det är lika ledsamt varje gång, även om de är jättesjuka... =(Man ser på hur lungorna verkar fungera, det är det mest viktiga när man föds så tidigt, visar om bäbisen är vital och kanske gör ljud ifrån sig och så, men det är alltid läkaren som står där som bestämmer vad som skall göras.Barn som föds i vecka 23 får ofta någon form av "skada"... men det kan handla om "bara" dålig syn eller i värsta fall värre. En del som föds i vecka 23 är dock jätteduktiga och får inga skador över huvud taget!! =)
    Måste vara tufft att stå brevid och  ett barn dö! vår on hade apnéer som bebis och under sömnregistreringen ville sköterskan att sonen skulle få "apnea lite längre" ör att se om han skulle vända själv. Gud vad jobbigt det var!, man stod liksom och höll andan och fick småpanik!. I vanliga fall brukade pesonalen hjälpa honom att komma upp med revivatorn men denna gång fick han vara utan syre i ca 1½ minut....sen hjälpte de honom såklart men jag kan bara tänka mig hur det måste vara att låta barnet dö....tiden måste kännas vääääligt låååångsam...?

Är det så extrem skillnad på barn födda bara några dagar senare....jag menar, de står i alla graviditetskalendrar att varje enskild dag gör barnet mognare. Är det stor skillnad på ett barn fött i vecka 23+ eller 25+? blir  förutsättningarna så mycket bättre på de veckorna?

tack snälla för att du tar dig tid
  • pulmones

en fråga till

hur gamla brukar bebisarna vara när de får teofyllamin/teovent/teofyllin (många namn) för andningen, när brukar bebisarna vara tillräckligt gamla för att klara sig utan det? 

• poa

Hej

Vill bara tillägga att det inte alltid går bra i vecka 23. Våra tvillingar föddes i vecka 23+2 och klarade sig inte. Flickan dog efter ca 5 timmar. Pojken vägde ca 600 gr och levde i drygt tre dagar men då fungerade inte lungorna och blodcirkulationen längre och vi beslöt efter personalens råd att stänga av respiratorn då allt hopp var ute för att han skulle överleva. Innan förlossningen fick vi klara besked från barnläkaren att om barnen visar bra livstecken när de kommer ut så gör de allt de kan, vilket de oxå gjorde. Vi är helt trygga med att personalen gjorde allt de kunde,vilket känns väldigt bra. Det hade varit jobbigt att även behöva tvivla på det, det är ändå en stor livskris som man måste ta sig igenom.

• pulmones
    poa skrev 2007-12-11 18:24:59 följande:
    HejVill bara tillägga att det inte alltid går bra i vecka 23. Våra tvillingar föddes i vecka 23+2 och klarade sig inte. Flickan dog efter ca 5 timmar. Pojken vägde ca 600 gr och levde i drygt tre dagar men då fungerade inte lungorna och blodcirkulationen längre och vi beslöt efter personalens råd att stänga av respiratorn då allt hopp var ute för att han skulle överleva. Innan förlossningen fick vi klara besked från barnläkaren att om barnen visar bra livstecken när de kommer ut så gör de allt de kan, vilket de oxå gjorde. Vi är helt trygga med att personalen gjorde allt de kunde,vilket känns väldigt bra. Det hade varit jobbigt att även behöva tvivla på det, det är ändå en stor livskris som man måste ta sig igenom.
    nej, vad hemskt beklagar det som hände er. Vad jobbigt det måste ha varit för er.....vet liksom inte vad man ska säga....
  • mamma på vift

max fick teovent fram tills han var 34 fulla veckor...efter det ska de inte behöva ha teovent mer.

Mamma till busungen Jacob + grodan Max född 16/8 v.30+6
  • Kaffekopp

Ja, Pulmones, det är jobbigt att stå bredvid och inte kunna göra något, men det är nog 1000 gånger jobbigare för föräldrar som förlorar sitt älskade lilla barn... och alla de glada stunderna väger upp alla de jobbiga stunderna, man får så mycket glädje och inte bara "tråkigheter", ändå är det många som aldrig skulle kunna tänka sig att jobba på Neoavdelningar...
    Det är markant skillnad på barn födda i vecka 23 och 25 när man tittar på lungmognad, hudutveckling m.m. Chanserna att klara sig i vecka 25 är nästan 100% om inget oförutsett inträffar som speciella diagnoser m.m. (infektioner är ju nästan 100% risk att få i den åldern eftersom man inte har något immunförsvar förrän i vecka 24). Medan det är mindre chans att klara sig i vecka 23. Beror helt på hur felräknat barnet i magen är eller hur stort det är eller också hur fint lungorna hunnit utveckla sig, om mamman fått Bricanyl i två doser innan barnet kommmer m.m. Så... mycket som påverkar :)

• mamma mys

vaddå gör bricanyl att lungorna utvecklas bättre på bebisen i magen???? jag äter bricanyl deppå tab x2 + 1 vid behov......snälla säg att det gör det ....födde min förra son i vecka 23+4 o han levde i 11 dagar.....så nu hoppas jag att det går bättre den här gången...

• Thalis
    mamma mys skrev 2007-12-12 08:29:02 följande:
    vaddå gör bricanyl att lungorna utvecklas bättre på bebisen i magen???? jag äter bricanyl deppå tab x2 + 1 vid behov......snälla säg att det gör det ....födde min förra son i vecka 23+4 o han levde i 11 dagar.....så nu hoppas jag att det går bättre den här gången...

Jag tror nog att kaffekopp menar kortison,och inte Bricanyl.

Du och jag har ju samma läkare och hon har bara sagt att bricanylen stoppar sammandragningarna,den påverkar inte barnet alls.

Lo tengo todo,porque casi te tengo conmigo.
  • mamma mys

nä jag tänkte det jag med...blev bara lite extra hoppfull där ett tag....

• pulmones
    mamma på vift skrev 2007-12-11 21:03:43 följande:
    max fick teovent fram tills han var 34 fulla veckor...efter det ska de inte behöva ha teovent mer.
    Okej.  Tack för ditt svar.
  • pulmones
    Kaffekopp skrev 2007-12-11 22:44:13 följande:
    Ja, Pulmones, det är jobbigt att stå bredvid och inte kunna göra något, men det är nog 1000 gånger jobbigare för föräldrar som förlorar sitt älskade lilla barn... och alla de glada stunderna väger upp alla de jobbiga stunderna, man får så mycket glädje och inte bara "tråkigheter", ändå är det många som aldrig skulle kunna tänka sig att jobba på Neoavdelningar...Det är markant skillnad på barn födda i vecka 23 och 25 när man tittar på lungmognad, hudutveckling m.m. Chanserna att klara sig i vecka 25 är nästan 100% om inget oförutsett inträffar som speciella diagnoser m.m. (infektioner är ju nästan 100% risk att få i den åldern eftersom man inte har något immunförsvar förrän i vecka 24). Medan det är mindre chans att klara sig i vecka 23. Beror helt på hur felräknat barnet i magen är eller hur stort det är eller också hur fint lungorna hunnit utveckla sig, om mamman fått Bricanyl i två doser innan barnet kommmer m.m. Så... mycket som påverkar :)
    Intressant!. Otroligt att det kan skilja sig SÅ mycke melan veecka 23 och 25! Otroligt. Att bebisen har så stora chanser eftr vecka 25 det kan man knappt tro .

Jag är nog en av dom som inte vill jobba på neo om jag ska vara ärlig!

Var så kul!, (ett minne igen). När jag kommit upp från IVA till BB  och cirkulationssvikten stabiliserats så kommer neopersonalen med min son i högsta hugg och nästan kastar honom på mig och säger : han är för frisk för att vara hos oss!!" hahaha
  • Kaffekopp
    Thalis skrev 2007-12-12 12:05:04 följande:
    Jag tror nog att kaffekopp menar kortison,och inte Bricanyl. Du och jag har ju samma läkare och hon har bara sagt att bricanylen stoppar sammandragningarna,den påverkar inte barnet alls.
    Jag menar så klart BETAPRED och inget annat... var nog lite förvirrad när jag skrev det där... satt med min astmamedicin bredvid mig! *koko* ;)
  • Thalis
    Kaffekopp skrev 2007-12-12 16:43:13 följande:
    Jag menar så klart BETAPRED och inget annat... var nog lite förvirrad när jag skrev det där... satt med min astmamedicin bredvid mig! *koko* ;)
    Hahaha sånt händer ju
    För 2 veckor sedan fick jag dom där kortisonsprutorna,så jag förstod nog vad du menade
  • Thalis
  • Thalis

Skulle vara en glad gubbe*suck*

Svar på tråden När har bebisarna i magen en chans att överleva?