• fia sthlm

Ni som fick barn under 18 år, hade ni väntat några år till om ni fått göra om det?

Undrar om dom som fått barn tidigt ångrar att dom skaffade barn när dom var så unga?
    Om ni hade fått chansen att föda erat barn, samma barn, några år senare hade ni gjort det då efter den erfarenhet ni har idag?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som fick barn under 18 år, hade ni väntat några år till om ni fått göra om det?
  • Maskensmamma

Japp! jag hade absolut väntat. Jag blev oplanerat gravid och visste inget förren jag var i v.27! Jag ville få min utbildning, ha ett bra jobb och en bra pappa till mitt barn, men lillkillen ville tydligen inte vänta... =)
    Jag har gjort det bästa av situationen och idag mår båda jag & grabben bra. Men det hade kunnat vara lättare än det har varit för oss.

• FrökenLarsson

ok ett mer riktigt exempel då.. :)

Fördomar grundar sig på stereotyper som indelar företeelser och personer i grupper baserat på kriterier som kön, ålder, nationalitet och etnisk tillhörighet, yrke och utbildning, social bakgrund, utseende och musiksmak. Fördomarna och stereotyperna har sin grund i individens anlag, uppfostran, livserfarenhet och vanor. De sammanhänger med ens allmänna världsåskådning och intressen ("man tror på det man vill tro") och påverkas av tidsandan och den allmänna opinionen.

De flesta har fler fördomar än de anar, och endast ett avsiktligt och energiskt bemödande att genom självkritik bekämpa dem kan leda till relativ fördomsfrihet. En av de vanligaste fördomarna är föreställningen om ens egen fördomsfrihet. Särskilt när fördomarna är gemensamma för majoriteten eller bygger på kollektiva erfarenheter inom ett folk eller en samhällsklass, verkar de i hög grad hindrande för samhällslivet och dess utveckling.

• mamma M

Nej! För mig passade det jätte bra att få barn när jag var 15, vet inte var jag skulle varit idag om jag inte blivit mamma då...

• NicoFina

Jag fick i och för sig barn när jag var 19 !
    Men jag brukar säga att jag ångrar absolut inte min dotter, men jag ångrar att jag blev gravid så tidigt.
    Man ångrar ju inte sina barn.

*Neo över 6 kg*
  • bea85

nej fast jag ahde fylt 18 när han kom va 17 när jag blide gravid men nej aldrig skulle önskat att skolan hade accepterat mitt sabbats år men de gjorde de inte.

Hello I've just come to tell you how fabulous I am
  • Isalel

jag har aldrig ångrat mitt barn, men tidpunkten! Hade nog velat haft klart högskoleutbildning / fast jobb så man bara har sig själv att anpassa sig till!
    Sen har det löst sig ganska bra ändå, men det hade varit mindre stressigt och jag hade nog kunnat njuta mer!
    Men festande å sånt där är inget jag värderar högt så det har jag inte ångrat!
    Fick sonen året jag skulle fylla 20 å blev gravid trots prev.medel.

• Cissela

Jag fick min första dotter när jag var 17 år. Nu är hon 15 år och vi har två döttrar till (13 och 2 år gamla). För mej var det absolut inte för tidigt men min man som bara var ett år äldre än jag hade nog egentligen behövt vänta några år till....

• MammA MiA

Jag ångrar absolut inte att jag födde min lilla prinsessa som 18 åring,hon är ju det bästa som hämt mig!! Men självklart hade livet kanske varit lite lättare och man hade haft bättre ekonomi om man blivit gravid några år senare.

Nu har vi det bra men i början var det lite jobbigt med den ekonomiska biten,som tur var så hade min pojkvän fast jobb:) Men samtidigt har man utvecklats och mognat på ett annat sätt än vad man hade gjort annars...det är ju pågrund av mina erfarenheter som jag är den jag är:)

Men om någon planerar att skaffa barn som 18 åring eller yngre så råder jag dom att vänta...men alla är ju olika och måste man klara av nått så gör man ju det:)

Jag skulle ha gjort samma val om jag fick välja igen!!

• Sabine1989

Nej aldrig jag älskar att vara ung mamma =)

• LinnV

nej, faktiskt inte. jag fick Lina när jag var 15 och skulle inte vilja haft henne senare, då hade jag aldrig klarat av studier eller något iaf. var skoltrött och när jag fick henne hade jag ju något att kämpa för. är så glad att jag behöll henne..

• Malhin

jag fick 2 barn innan ja var 18år o tvillingar 1 månad efter jag fyllt 18. o sedan 2 barn till efter jag blivit 18.
    ångrar ej att jag fick barn innan 18.

• Johanna 87

77st som röstat, finns det värkligen så många som fått barn när dom var under 18 här?
    såg att några svarat fast dom var 19 när dom fick men iallafall..

• barabecka

Jag fick min dotter när jag precis hade fyllt 16, tyckte det var perfekt, trivs verkligen med mitt liv som mamma. Ångrar det alltså inte.. väntar tillökning nu, kommer vara 2barnsmamma när jag är 17 :)

• sarraa84

absolut inte.. jag är glad och stolt över att fått barn tidigt.. jag anser att det finns ingen "rätt" ålder när man ska skaffa barn.. finns människor som är runt 30 när dom skaffar första barnet och inte alls klarar av det medans det finns unga som klarar det galant..
    ´Jag har alltid sagt att det är bra att vara ung förälder för då orkar jag med mina barnbarn lättare när dom kommer..

Svar på tråden Ni som fick barn under 18 år, hade ni väntat några år till om ni fått göra om det?