• mörklila

måste ha råd

Har precis blivit sambo igen och har en förfrågan. Det är så att jag har två barn på 4 år och 2 1/2 år varannan vecka sen ett tidigare förhållande. Min nuvarande sambo har inga barn sen tidigare. till min fråga; Ni som har varannan vecka barn eller barn för övrigt och har träffat en ny utan barn, hur gör ni med matinhandling?Alltså hur ser era nya partners på att dela på matkostnaderna till era barn,anser dem att det är en självklarhet eller tycker de att det är erat ansvar att handla till era barn eftersom det just är era och inte deras?!! Måste veta!!!

• Svar på tråden måste ha råd
  • Nyfiken gul

här hemma tycker vi det är en självklarhet. Barnen tillhör ju FAMILJEN.. som även jag och maken tillhör.... varför skulle det vara någon skillnad?

Jag har makens 3 barn att ta hänsyn till och han har mina 2 att ta hänsyn till - o vi behandlar våra barn som just våra...  O det var en självklarhet för oss båda.

• mörklila

ok.så då är det inte "för mycket" begärt att man delar på all mat då,även till barnen?

• mörklila

ok.så då är det inte "för mycket" begärt att man delar på all mat då,även till barnen?

• Nyfiken gul
    mörklila skrev 2007-12-05 19:21:29 följande:
    nä ni äter ju själva av den maten som lagas till middagar o sånt - varför skulle det vara nån skillnad?

Om din sambo har valt att leva med dig -måste han ju också välja dina barn och även det ansvar o den ekonomi det innebär att ha barn.. Han kan ju liksom inte välja bort barnen bara för att det inte är hans..

Säg det åt honom helt enkelt att du förväntar dig engagemang från hans sida i barnen även om han itne är förälder.
  • lurv

Det är nog skillnad på person och person i det fallet. Jag har haft turen att få en sambo som resonerar som Nyfiken Gul. Alla pengar är våra pengar även om jag har barn sedan tidigare. Finns nog andra som vill ha en delad ekonomi med dina och mina pengar.

• Nandez

Maken är aktiv i min dotters uppväxt, hon är nu 13 år. Vi har inte ens diskuterat utan det är självklart att dela på allt.
    När makens barn bodde heltid hos oss ( i dag vuxna) så delade vi på allt, ansvar och ekonomi.

Ha det så gott.
  • mörklila

ok,får väl prata med honom.Tack för alla råd.

• mörklila

ok,får väl prata med honom.Tack för alla råd.

• Bill och Bull

Men herregud, man är väl en familj som tillsammans delar på både inkomster och utgifter. Skulle aldrig acceptera något annat!

• Sofi 79

Ja, lever man ihop som en familj så har man delad ekonomi (någorlunda) tycker jag. Jag och min sambo lägger exakt lika mycket på mat och dylikt, trots att han har en son sen tidigare.
    Däremot, nu när vi ska ut och resa, har han betalat sonens biljett och lägger undan mer pengar till reskassan.
    Å andra sidan betalar jag mer här hemma (restaurangbesök, julklappar, huskontot etc) eftersom jag har högre lön och färre räkningar än han

Svar på tråden måste ha råd