• MrsFreckles

Tråd for svenskar i London (England) som har barn

Hej - vet att det finns valdigt manga svenska natverk mm speciellt har i London men tankte anda se om det fanns plats for en snacktrad dar man kan vara lite anonym och utbyta tips och rad om barn, tva/tresprakighet, barnomsorg mm och andra erfarenheter av att bo med barn i London (England).

Sjalv har jag bott i London i snart 7 ar och fick forsta barnet den 4 oktober i ar. Ar lite nyfiken pa hur ni har lost det har med barnomsorg tex samt tvasprakigheten (i min familj blir det dock tre sprak!).

Ser fram emot lite tips och diskussioner!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-07 16:40:55:
    Menade London OCH England! Och vill inte utesluta er som bor i ovriga UK med det finns redan tex ett forum for Skottlandsforaldrar...

• Svar på tråden Tråd for svenskar i London (England) som har barn
  • MrsFreckles
    Dart Polly skrev 2008-02-21 14:06:35 följande:
    Åh tack snälla för tips och snabba svar! Ska kolla upp era förslag snarast. Olimpia: Det där du skrev om BVC, har inte riktigt fattat hur det funkar här. Än så länge har vi bara haft kontakt med vår lokala surgery (där jag har min GP) när det gäller vård av lillan men finns det alltså ngt som representerar svenska BVC och vad kallas det? Jättetacksam för svar! /M
    Dar jag bor finns ett suverant sk health centre med GP's, community midwives, health visitors och det ar genom dem som man far allt det dar som jag namnde, borde finnas i varje omrade? Ar inte saker pa vad Sure Start ar dock!
  • MrsFreckles

Japp, lokala biblan ar bra med, vi ska snart borja dar med, kostar 50 pence per gang sa det klara man nog

• Dart Polly

Okej, jag får höra med min GP. Uppskattar verkligen hjälpen då man är lite lost än så länge hur allt funkar här. Trevlig helg i förskott!/m

• YokohamaNr2

Hej hej
    Hoppas allt är bra med er alla äntligen fredag
    Våran helg kommer att bestå av att slipa golv, jättekul! (kanske inte men mannen får göra det mesta he he)

Sure start är ett government initiative för att ge alla barn en bra start i livet, de har en massa aktiviteter såsom baby massage etc till reducerade priser. Deras hemsida är inte så bra men här är den i varje fall.

www.surestart.gov.uk

• MrsFreckles

Hoppas allt ar bra mer er Londonmammor!

Yokohama: vi har borjat pa baby-yoga och det ar tydligen genom surestart, hur kul som helst, lite traning for bade mamma och bebis och en massa sang! Och gratis! Traffde ocksa en massa nya trevliga mammor genom babymassagen som tipsade mig om detta. Vi var pa mueseum i onsdags, kul.

Dart Polly: hur har det gatt, har du hittat lite roliga aktiviteter? kan ocksa tipsa om mamma/barngruppen pa Sjomanskyrkan i Canada Water (en kompis till mig ar prast dar!). har inte varit sjalv men tankte aka dit en torsdag om nagra veckor, 10-12 ar det.

Har fullt upp nu med yogan, foraldrakurs som borjar nasta vecka samt fikor

• Dart Polly

Jo ra. Imorrn ska vi till min mans kollegas fru och ha lite mammaträff. Känns kul även om deras barn är ngt äldre så min Dorothea får nog hänga med oss mammor istället. Tänkte faktiskt svänga förbi svenska kyrkan (Eleonora)ngn gång framöver, verkar vara en bra samlingspunkt och många som går dit. Annars har vi också märkt att ett besök till tex John Lewis barnavdelning kan fördriva en halvdag, testa lite babygym och så... Låter skönt med yogan. Hittills har alla promenader hjälpt till att hålla en i form litegrann. Och appropå det, dax för kvällsprommis. Kollar in med jämna mellanrum. Take care! /M

• Solvändan

Hej!

Jag har planer att flytta till England en period, pga min killes arbete. Han är Engelsman och bor redan där.
    Vart vet vi inte ännu, det beror på vart han blir placerad efter han varit till sjöss, jobbar i Brittish Navy.

Jag är tidigarelärare m behörighet för förskola, fritidshem och grundskolans tidiga i år1-6.  
    Jobbar just nu på en förskola med 1-3åringar, men har jobbat med barn upp tll 6år 

Jag vet inte hur det är med att få jobb i skolan och förskolan där. Men har hört att svensk examen är av högt värde. Vad tror ni om jobb chanser?   

Jag funderade om det är vanligt med DAGMAMMOR?     Finns det överhuvudtaget?
    Det skulle jag kunna tänka mig att göra det en period, om vi kommer hyra ett familjehus av Brittiska flottan.

• Vaniljkex

Hej, jag bor vid Battersea Bridge med man och tva dottrar pa 3,5 ar och 18 man, och har bott i London sedan 2004. Trivs utmarkt har, storasyster gar pa nursery school och lillasyster ar hemma med mej och var nanny/housekeeper. Svavar just nu pa sma moln da var dotter just blivit antagen till var favoritskola till hosten. Fy vad det har med assessments har varit pest, alla pratar om att det ar orattvist mot barnen, och det haller jag val med om, men det ar nog varre for foraldrarna. Hur som helst, stor lattnad just nu att vi over huvud taget fick in henne nagonstans.

• tahira
    Vaniljkex skrev 2012-01-28 19:28:14 följande:
    Hej, jag bor vid Battersea Bridge med man och tva dottrar pa 3,5 ar och 18 man, och har bott i London sedan 2004. Trivs utmarkt har, storasyster gar pa nursery school och lillasyster ar hemma med mej och var nanny/housekeeper. Svavar just nu pa sma moln da var dotter just blivit antagen till var favoritskola till hosten. Fy vad det har med assessments har varit pest, alla pratar om att det ar orattvist mot barnen, och det haller jag val med om, men det ar nog varre for foraldrarna. Hur som helst, stor lattnad just nu att vi over huvud taget fick in henne nagonstans.
    Oh gud, grattis till dottern!

Vår son är 6 och jag bävar redan inför antagningarna till secondary school....
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.com
  • tänkertill

Solvändan: det finns "dagmammor" - heter childminder. Dock är de av varierande kvalitet så jag skulle gå på rekommendation och eget besök. Inget annat. Det kan vara allt från en mamma hemma med sitt barn i en liten lägenhet till ett gäng erfarna som har gått ihop och har ett helt hus till förfogande - nästan som ett dagis. Childminders är i princip billigare än dagis men som alltid, ju bättre desto dyrare.

Vaniljkex - grattis till dotterns skola. Fasar verkligen för skolgången här. Vi har kanonbra primary schools här så det är "lugnt" om "vi" får plats. Många "fuskar" till sig platser här så det senaste ryktet är att pga av detta så ser de nu över sina antagningskriterier - mycket tacksam. Det är runt 11 år som det blir tufft häromkring. Imga direkt bra statliga alternativ (antagligen för att så många går privat då). Jobbigt redan nu att veta att det blir private tutoring från 10 år för att vara redo för assessments. Om man ens får en intervju. Lite irriterad på mig själv att vi inte tänkte på grammar schools innan vi flyttade. Har landets bästa nästgårds och till en grammar school får ju alla göra prov i alla fall. Då måste man bara kunna bevisa att man kan spela 5 instrument, prata minst 3 språk flytande och vara en lovande idrottsman/kvinna...

Ändå är jag överlycklig att sonen ska gå i skola här och inte i Sverige. :) Jag har bott i London i drygt 10 år och kan inte se att jag någonsin återvänder permanent till Sverige. Älskar London :)

• Vaniljkex

Tack Tahira och Tankertill! Det ar skont att kunna pusta ut nu, och alla barnen gar vidare till toppskolorna, det ligger ju liksom i skolans intresse att se till att de kommer in, sa att inte den fina statistiken forstors Det galler ju din sons skola oxa, Tahira, han gar val pa Hill House har jag for mig att jag har last tidigare? Fast jag kommer sa klart att oroa mig for 11+ nar den dagen kommer oxa.

Jag tycker oxa att skolan har verkar mycket battre har an i Sverige. Fast jag bavar lite for fransklektionerna, bade jag och mannen laste tyska istallet, och jag tog italienska som C-sprak pa gymnasiet, sa vi kommer inte att kunna hjalpa henne. Vi fick titta in i en receptionklass under en fransklektion efter intervjun, och de sjong franska sanger och pratade om sockertillverkning med femaringarna! Kandes som en lektion i typ femman nar jag var liten. Fast jag kanske ska se det fran den ljusa sidan och ta det som en chans att lara mig franska samtidigt.

• tänkertill
    Vaniljkex skrev 2012-01-29 21:45:28 följande:
    Tack Tahira och Tankertill! Det ar skont att kunna pusta ut nu, och alla barnen gar vidare till toppskolorna, det ligger ju liksom i skolans intresse att se till att de kommer in, sa att inte den fina statistiken forstors Det galler ju din sons skola oxa, Tahira, han gar val pa Hill House har jag for mig att jag har last tidigare? Fast jag kommer sa klart att oroa mig for 11+ nar den dagen kommer oxa.

Jag tycker oxa att skolan har verkar mycket battre har an i Sverige. Fast jag bavar lite for fransklektionerna, bade jag och mannen laste tyska istallet, och jag tog italienska som C-sprak pa gymnasiet, sa vi kommer inte att kunna hjalpa henne. Vi fick titta in i en receptionklass under en fransklektion efter intervjun, och de sjong franska sanger och pratade om sockertillverkning med femaringarna! Kandes som en lektion i typ femman nar jag var liten. Fast jag kanske ska se det fran den ljusa sidan och ta det som en chans att lara mig franska samtidigt.
    Eller så finns det tutors... Tungan ute
  • Vaniljkex

Absolut, och det blir val det det slutar med, och i Fulham finns dessutom faster, som pratar flytande franska, sa det loser sig nog

• glenda

Mrs Freckles - vi fick vara forsta ungefar samtidigt: Winston foddes 16e Oktober. Idag fick han sitt sista vaccin (DTaP/IPV/Hib, MenC och PCV), stackarn - har lite feber och ar allmant fortvivlad. 

Jag frilansade innan jag fick Winston sa ar for tillfallet pa en blandning mellan benefits (housing och council tax och child benefit) maternity allowance och tax credit payments. Maternity allowance far jag bara fram till Juni sa efter det vet jag inte riktigt hur det ska ga. Jag lever som ensamstaende, sa det lonar sig ju inte att jobba direkt tyvarr. Iofs tror jag att vi flyttar till Sverige mot slutet av sommaren-svart att argumentera mot den billiga barnomsorgen... 

Svar på tråden Tråd for svenskar i London (England) som har barn