• Lyckligaste Mostern

Tidiga sammandragningar och förvärkar = Prematurbarn?

Är gravid i v. 29 och har haft sammandragningar (inte smärtsamma förren sen 2 veckor tillbaka) sen vecka 19, de senaste 2-3 veckorna har jag även känt av förvärkar lite då och då, obehagliga men inte smärtsamma.
    Känner även att bebisen ligger väldigt långt ner och med huvudet neråt. Var jag än är så får jag även höra att jag har min mage väldigt långt ner..

Nu börjar jag bli orolig och stresad över att jag inte riktigt fattar något.. min barnmorska är inte till särskilt stor hjälp då hon bara säger att sammandragningar är normalt.. vilket jag vet men börjar undra ändå..

Nu vill jag mest kolla här om det finns ett direkt samband mellan tidiga sammandragningar/förvärkar och för tidig förlossning?
    Har ni haft det så eller är detta bara normalt?

• Svar på tråden Tidiga sammandragningar och förvärkar = Prematurbarn?
  • Ida och Razmus Mamma

min dotter födde i v 28+6 2004

jag blev inlagd i v 24 med sängläge, där jag endast fick gå på toa.
    pga sd som på verkade min livmodertapp så mycket.
    fick problem i v 20, då såg dom attd et började hända saker. var där sen i v 22.
    och sen i v 24.
    då när jag var hos bm på kontroll så  säger dom att det får bli ambulans in till östra för mig.
    för det finns bara 3mm kvar alltihopa.
    sen under tiden jag låg där fick jag bricanylsprutor för att stoppa sd.
    en del gånger vard et så kraftigt så jag fick tracocildropp för att stoppa alltihopa.
    under dom 4 veckorna jag låg där så öppande jag mig 3 cm.
    så v 28+6 kunde dom inte stoppa det längre.

så ta det mycket lungt.
    för jag vet att stress påverkar.
    för det var så det var för mig.
    vi skulle flytta i och jag jobbade heltid när mina problem började.

så ligg på soffan så mycket som möjligt!

• CiNdY07

Jag hade precis som du mycket sammandragningar och förvärkar tidigt, fick bricanyl och vart sjukskriven från 20 v. Våran lilla tös kom inte förrens i v 41 =). Fick en väldgt snabb förlossning så nu i efterhand är jag glad över mina tidiga sammandragningar & förvärkar. Men får du ont hade jag åkt in, inte bra att gå runt och vara orolig! Lycka till med allt!

• spacebeare

hoppas pillrena funkar!

fick själv sd pga uvi var öppen 1cm när jag kom in till förlossningen.
    dom gav mig en brikanylspruta sen var det lugnt till v40+11
    så det behöver inte komma för tidigt men det är ju helt klart en varning från kroppen att ta det lugnt. så om det blir jobbigt GÅ HEM!!!

• Jojjo

Jag hade mycket sammandragningar och förvärkar ganska tidigt i grav. Hade på känn att bebisen inte skulle stanna hela tiden. Och jag fick rätt!! Åkte in till förlossnignen pga att jag svimmade, de ordinerade mig då sängläge och sa att bebis skulle komma tidigare, han låg väldigt långt ner och hade fixerat sig. Åkte hem, men två dagar senare var vi tillbaka eftersom vattnet hade gått och 9 timmar senare var han ute. Han föddes i v 36. Inte sååå tidigt iaf..=) Min bm tog inte mina funderingar kring sd på allvar utan så oxå att det var normalt så där fick jag inte mycket hjälp, så jag är glad han stannade så länge han gjorde. Han vägde 3190 g och var 48 cm lång så han var ju "färdig".

Hoppas allt går bra, vila MYCKET!! Håller tummarna

• Madonna

Jag hade MYCKET sd från v 25 ungefär. Min flicka föddes i v 35+4. Kejsarsnitt pga sätesläge.

//M

• Picazzo94

Min slempropp gick i v. 27 men jag trodde ju inte att det var den... Jobbade heltid, var väldigt stressad över att inte hinna klart allt innan BF, sammandragningar fr. v 20 då jag hade en UVI som behandlades. Precis innan slemproppen gick hade mina sammandragningar ökat, de gjorde inte ont men kom regelbundet, ca 25- 30/ dag, mest när jag var på, eller tänkte på jobbet. Krävde av min MVC- sköterska att få bli undersökt av en specilalist och då i v. 28+3, var jag öppen 2,5 cm. Inlagd, Bricanyldropp osv, men han föddes på fredagen, 4 dagar efter inläggningen. Troligtvis pga stress, men man kan inte va helt säker på det.
    Mitt råd: Man behöver inte hinna med allt innan BF. Allt löser sig ändå, faktiskt!!! Ta det lugnt och njut av att du är gravid. Gör inte mer än du måste och knappt det heller, sorgen över att inte få gå en hel graviditet är påtaglig och jag avundas alla som får gå hela tiden ut. TA HAND OM DIG!

• Lyckligaste Mostern

Tack för allas råd och tips!
    Trots allas snack om att det är helt normalt med sammandragningar och gud vet allt så finns det uppenbarligen rätt många som fått tidigt och med just sammandragningar och förvärkar som varningstecken på det..

Jag ska verkligen vara försiktig! Man vill ju inte riskera något! Är i Vecka 30 nu så det är väl ändå rätt "sent" men ändå..

Alla ni som fött tidigt.. har det gått bra med era barn?

• twinstar

Jag började få sammandragningar, onda i sådär vecka 27-28 och vår dotter kom i vecka 34!

• raskan
    Jag har haft sd sen v 13 pga gbs!!! Är i v 28 nu å har intensiva å mkt sd. Har även haft lite molvärk till åfrån..
    Va inne på fl förra v å då va allt ok inge riktiga värkar å tappen hård å sluten. Fick bricanyl tablett med mig hem..
    Sen va jag tillbaka på spec mvc i måndags å där konstaterade dom att min gbs är kvar efter 2 kurer å jag ska nu börja min 3:e antibiotika kur suck...
    Hon kollade min tapp å den va bibehåller 2 cm men hård å sluten!! Är inte 2 cm kort???

Barnet låg med huvudet nedåt å va ruckbart....

Lite av min slempropp lossnade för ett tag sen ingen fara iochförsig eftersom den återbildas....
    Jag har börjat tänka mer å mer på att bebben kanske vill titta fram tidigare bara föratt på något sätt vara berädd... Kommer säkert att gå tiden ut å ibland känns det som om jag oroar mig i onödan men men
  • Sasson

Hade tidiga sd och ofta, åkte in 2 ggr pga det. Min dotter behagade komma ut i 41+6!

• Misilo

Hej!

Jag fick sammandragningar och förvärkar plötsligt i v. 27 med mitt andra barn. Första barnet kom i v. 38, alltså helt normalt. Åkte in och kollade för säkerhets skull eftersom värkarna bara fortsatte (de gjorde inte ont). Var då öppen fem cm och livmodertappen halvt utplånad. Försökte stoppa med dropp, men 12 timmar senare föddes lille Zion.

Så mitt råd är att vara på sin vakt med sammandragningar... Ingen hade varnat mig för det!

Lycka till, kram

Svar på tråden Tidiga sammandragningar och förvärkar = Prematurbarn?