• Beatifully Chaotic

Ett par frågor....

Hej, jag är en tjej som älskar barn och gärna vill ha barn snart! Men mina föräldrar kommer isåfall EJ att ställa upp
    Får sköta allt själv...

Jag undrar hur ni löste det ekonomiskt?
    Hur gjorde ni med skolan?

Jag vill inte ha någon kritik från någon som tycker att jag är ung! Finns de som är yngre och som skaffat barn!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-01 22:52:20:
    Jag skriver så här:

Jag ska inte skaffa barn NU! Jag ska ha gått klart skolan och fått utbildning. Jag är bara intresserad av att veta hur ni klarar er. Ni som är under 18 och inte har jobb...
    Döm inte mig bara för att jag frågar om ekonomin, jag undarar bara!

• Svar på tråden Ett par frågor....
  • Nyfiken gul

om du väljer att skaffa barn så måste ekonomin o det praktiska skötas givetvis tillsammans med barnets fader.
    Är du vuxen nog att börja fundera på barn måste du kunna försörja dig själv och klara dig själv.

Dina föräldrar har ingen skyldighet att försörja ditt barn och dig om du är över 18 år.

Om du inte har jobb har du rätt till lägsta föräldrapenningen vilket är 180 kr om dagen minus skatt. Vilket blir 3780 kr efter skatt per månad. Barnbidrag tillkommer med 1050 kr. Du har rätt att söka bostadsbidrag också.,

Så oavsett NÄR eller HUR man väljer att bilda familj så måste du kunna försörja dig själv tillsammans med barnets fader.

• Beatifully Chaotic

Nyfiken gul skrev 2007-12-01 14:51:49 följande:

om du väljer att skaffa barn så måste ekonomin o det praktiska skötas givetvis tillsammans med barnets fader. Är du vuxen nog att börja fundera på barn måste du kunna försörja dig själv och klara dig själv.Dina föräldrar har ingen skyldighet att försörja ditt barn och dig om du är över 18 år. Om
    du inte har jobb har du rätt till lägsta föräldrapenningen vilket är
    180 kr om dagen minus skatt. Vilket blir 3780 kr efter skatt per månad.
    Barnbidrag tillkommer med 1050 kr. Du har rätt att söka bostadsbidrag
    också., Så oavsett NÄR eller HUR man väljer att bilda familj så måste du kunna försörja dig själv tillsammans med barnets fader.
    A okej... jag tyckte det var jättekrånglig men nu förstår jag! Jag får tacka så mkt för ditt svar!
  • momamommoma

Hur vi gjorde för att löse det ekonomiskt? Ja inte betalar mamma och pappa något åt mig i alla fall. Vi jobbar som alla andra gör!

• Beatifully Chaotic
    momamommoma skrev 2007-12-01 21:07:01 följande:
    Hur vi gjorde för att löse det ekonomiskt? Ja inte betalar mamma och
    pappa något åt mig i alla fall. Vi jobbar som alla andra gör!
    ja men om man är 17 så arbetar man väl inte? Ingen av mina 17-åriga kompisar gör det iaf.
  • Nyfiken gul
    Beatifully Chaotic skrev 2007-12-01 22:41:15 följande:
    ja men om man är 17 så arbetar man väl inte? Ingen av mina 17-åriga kompisar gör det iaf.
    Nä det är väl inte vanligt att 17-åringar har jobb förstås.. Men om man inte kan försörja sig själv hur ska man då kunna försörja en sambo, sig själv OCH ett barn?

Ett jobb är liksom en förutsättning för att få ekonomin att gå ihop. Allra helst om en går hemma på föräldrapenning.
    Det kostar att ha barn- dom är inte gratis och har man svårt att få pengarna att räcka till sig själv - hur ska man då ha råd med ett barn?
  • Cornette

Nej men om du skaffar barn så måste du ha ett jobb så du kan försörja dig. Annars lever du på MINA skattepengar när du hade kunant gå i skolan, utbildat dig, jobbat och sen leva på de pengar du själv har skattat.

Beatifully Chaotic skrev 2007-12-01 22:41:15 följande:
    Jag har AD/HD men jag är lika mycket människa som du.
  • April Mamma

Att skaffa barn innebär ett stor ansvar,vilket innefattar även det ekonomiska. Barn kostar kan jag lova

Gå färdigt skolan, skaffa ett jobb så att du får upp din föräldrarpenning och skaffa sedan barn. Omvänd ordning är tyvärr inte så bra...

Vill inte låta negativ osv...men att få barn kräver en trygg miljö med inkomster osv.

Eftersom dina föräldrar inte ställer upp så innebär det ju att du måste klara dig själv..eller du o din kille.

• Dixie

varför inte vänta tills du har ett jobb, så du kan försörja dig och barnet på? Självklart kan man ju inte räkna med att barnets morföräldrar ska ställa upp.
    Klart man kan jobba när man är 17, det gjorde jag (dock extrajobb samtidigt som jag gick i skolan)

• Beatifully Chaotic
    Cornette skrev 2007-12-01 22:46:25 följande:
    Nej men om du skaffar barn så måste du ha ett jobb så du kan försörja
    dig. Annars lever du på MINA skattepengar när du hade kunant gå i
    skolan, utbildat dig, jobbat och sen leva på de pengar du själv har
    skattat.
    det finns fler som lever på DINA skattepengar
  • April Mamma
    Beatifully Chaotic skrev 2007-12-01 22:50:30 följande:
    det finns fler som lever på DINA skattepengar
    Visst finns det säkert många som lever på skattepengar MEN det är väl bra om man kan planera sitt liv osv.. Dvs gå färdigt en utb, skaffa jobb/bostad..

Många som lever på bidrag i dag kanske inte har något annat val...Att börja sitt vuxna liv med att gå på bidrag känns väl inte så lockade eller??
  • Beatifully Chaotic

April Mamma skrev 2007-12-01 22:53:33 följande:

Visst
    finns det säkert många som lever på skattepengar MEN det är väl bra om
    man kan planera sitt liv osv.. Dvs gå färdigt en utb, skaffa
    jobb/bostad..Många som lever på bidrag i dag kanske inte har
    något annat val...Att börja sitt vuxna liv med att gå på bidrag känns
    väl inte så lockade eller??
    JAG ska inte skaffa barn. Jag undrar bara! Är det fel?
  • April Mamma
    Beatifully Chaotic skrev 2007-12-01 22:55:02 följande:
    April Mamma skrev 2007-12-01 22:53:33 följande:JAG ska inte skaffa barn. Jag undrar bara! Är det fel?
    Nej, det är inte fel att undra....MEN läs din TS så ser du att det verkar som om att du vill skaffa barn typ nu..

Vi vill bara komma med goda råd, i bland är det bra att lyssna på "äldre damer"
  • Ciliaja

Men är du 17 skulle du ju kunna vänta 2 eller 3 år och då kanske ha en fast inkomst?
    de vore ju bättre för barnet också, inte för att något säger att barnet får de dåligt för att du inte har fast job men alla kännar nog på det!

Jag vet för min syster hade inte hunnit fylla 18 innan hon fick sitt barn och dem har de kämpit, ingen riktigt inkomst bara småpengar, bor i en 2 och kommer antagligen inte ha råd att flytta till ngt större den närmsta framtiden, killen jobbar för en skitlön så de täcker inget för de är inget jobb med utbildning utan han jobbar åt sin morbro,
    dem kan aldrig unna sig själva något å bebisen får för de mesta använda ärvda kläder!
    min syrra kämpar med skolan för att läsa upp dem ämnena hon har kvar så hon får lämna bort lillkillen till kompisar en dag i veckan för hon måste bli färdig så hon kan få ett jobb och han e för liten för dagis när hon egentligen bara vill vara hemma och njuta av sitt underverk, men att alltid tänka på pengar, skola bostad å allt som måste planeras för att få ihop det..alla får planera för att få ihop de men tyvär dem unga mammorna utan utbildning lite mer.
    Nu är dem lyckliga änåd för dem har varandra, å han e så älskad man kan vara!
    jag älskar min syster och hade ställt upp mer om hon bodde närmare och du har säkert folk som kan ställa upp om du skulle bli gravid även om inte dina föräldrar!

Jag säger inte att detta är fel verkligen INTE för man kan ge sitt barn massa kärlek och  tak över huvudet och mat men man vill väll ge sina barn något mer man vill ju kunna göra utflyckter resa m.m!

tänk bara 2-3 år är ingenting när du får ha dem hela ditt liv sen!

• idacathrine

/Men mina föräldrar kommer isåfall EJ att ställa upp
    Får sköta allt själv.../

Ja - det är väl inte speciellt konstigt att du får sköta barnet själv?
    Varför skulle dina föräldrar hjälpa till med det?

• Frostkristall

Vet inte om jag bara misstolkade din ts, men man ska inte räkna med att ens föräldrar ska ställa upp så att man "slipper" sköta allting själv.
    Men om du menade att de inte kommer att vara stöttande under graviditet osv så är det en helt annan sak. Oavsett ålder så är det skönt att veta att man har en socialt nätverk runt sig, det behöver inte överhuvudtaget gälla barnpassning, utan helt enkelt sällskap och en vuxen att prata med/kunna fråga.

Jag ser det inte som ovanligt att 16-17 åringar jobbar, men det där varierar säkerligen mycket beroende på var man är. Men innan du börjar planera allt för mycket så rekomenderar jag att du ska jobba något år innan. Utbildning är självklart också något att prioritera, men å andra sidan kan man återuppta studierna senare, även om det är en trygghet och lättnad att ha det avklarat innan barn börjar komma in i bilden.
    Att soc kan gå in och hjälpa ekonomiskt är i och för sig bra, men det känns alltid bäst när man vet att det är ens egna pengar man har att röra sig med.

• laura caudwell

jobba ett halvår eller ett år innan så du får bra pengar från försäkrings kassan.

• lillpillan

Jag gick klart skolan det är de bästa man kan göra för sin egen framtid tycker jag.. men om man talar med lärare så går det oftast bra att plugga typ sista terminen hemma detta om man då redan är graavid..

• 17 årig tjej

Man kan visst jobba om man är 17 år . Jag slutade precis på mitt jobb , jag var simskolelärare.

Svar på tråden Ett par frågor....