• Majamjau

Cystor i hjärnan efter blödning, någon som vet?

Hej alla!

I september födde jag en prematur flicka i vecka 31+3. Vid ultraljudsundersökning av hjärnan upptäckte man cystor efter blödning (grad 1). Finns det någon som varit med om samma sak som kan berätta hur det gick sedan? Man blir så orolig och undrar så mycket om vad för konsekvenser dessa cystor kan innebära för hennes framtida utveckling och så vidare.

Hemskt tacksam för svar.

/Maja

• Svar på tråden Cystor i hjärnan efter blödning, någon som vet?
  • hotten

en blödning av grad 1 brukar i stortsett aldrig bli några men av, även om man får cystor efter det. Det läkarna sa till oss att största risken i såfall skulle vara små förlamningar i benen typ att tårna/foten "hänger lite" å att man ser sånt innan skolåldern.
    Dottern är nu 8 år å har absolut inga sådanna men! hon hade en blödning mellan 1-2 graden.

• Majamjau

Okej, tack för svaret. Skönt att hon klarade sig bra din dotter...Glad Hoppas att det inte blir något allvarligt här heller.

• 123Vissla

Min dotter har haft 2 st grad 1 blödningar och cystor och nu beter hon sig precis som en vanlig bebis. Ska inte ha någon betydelse alls tydligen. Föddes i v. 23+6 och det kan man inte tro nu. Är du orolig kan du ju be dem om en Magnetröntgen! Precis som hotten skrev så kunde det röra sig om lite problem med rörligheten i tårna.

Har flickan Ella född i v.23+6.
  • Majamjau

Okej, det låter ju bra. Ska skriva upp alla frågor jag har och lämna till doktorerna inför nästa besök på barnmottagningen. Det är ju ovissheten som är värst..

Svar på tråden Cystor i hjärnan efter blödning, någon som vet?