• FiaFågel

    Extraknäcka under föräldraledigheten?

    Är det fel att exaknäcka under föräldraledigheten? DVS vara ledig från sitt heltidsjobb men behålla ett exteraknäck man haft vid sidan om (ej svart).
    Jag och mina vänner diskuterar fram och tillbaka. Vissa tycker det är fel eftersom man får pengar från FK samtidigt. Själv är jag kluven...

  • Svar på tråden Extraknäcka under föräldraledigheten?
  • Linda1976

    Så länge det är vitt så är det väl inga problem. Du är ju ledig från det ordinare jobbet - det som du får ersättning för. Extraknäcket är ju inte FK inblandat i... Helt ok tycker jag!

  • johannams

    hm... Jobbar du så får du inte ta ut fp de timmar du jobbar även om det är extrajobb, det sa iallafall fk till mig.

  • Linda1976

    Nä, så förstod jag det - du får ersättning för det jobbet du är ledig ifrån, och fortsätter som vanligt med det andra. Det kan väl inte vara "olagligt"?

  • Umeboshi

    Har man ett extrajobb och jobbar en timme någon dag, måste man dra av det på sin f-penning, annars blir man återbetalningsskyldig den dag de kommer på det. Och med tanke på att man inte kan dra av bara en timme per dag utan måste ta minst 2, förlorar man på att extraknäcka om man inte samlar ihop timmar så att det blir exakt som man måste dra av på f-penningen (fjärdedel, halv, trefjärdedel etc)

    Har själv åkt på det, nämligen...

  • Linda1976

    Men låt säga att man jobbar i vanliga fall 8 timmar/dag och får ersättning för det, men har ett extraknäck på kvällen på kanske 2 timmar, skulle man inte få jobba på kvällen då? Konstigt??

  • Selma73

    Du kan inte ta FP och jobba samtidigt.
    Du kan ju gå in och jobba för att dryga ut FPdagarna. Men du måste meddela Försäkringskassan.

  • myskatt

    Hej!

    Jag kommer jobba 9 timmar varje söndag och ta ut FL mån-tor, sambon tar fredagar. Måste jag medela FK om detta, jag tar ju inte ut nån FL på söndagar...

    // My

  • Mirris

    myskatt.. om du inte tar ut FP den dagen du jobbar så behöver du inte meddela försäkringskassan.

  • FiaFågel

    Umeboshi - tycker det låter konstigt
    men det är ju därför jag frågade i den här tråden. så man slipper sånna smällar.

    så här ligger det till:
    jag jobbar heltid 5 dagar/veckan 8 h/dag
    ibland, kanske 5-6 ggr/år får jag jobba lite extra genom att göra trycksaker till en förening. Får betalt av dem helt vitt. Men det är ju inte mycket pengar. Jag är nu föräldraledig från mitt vanliga jobb och tar ut f-penning 5 dagar i veckan 100%. Jag extraknäcker inte på min vanliga arbetsplats.
    Det du säger innebär alltså att jag inte kan göra så....

  • myskatt

    Mirris
    Phu, det låter bra! Har inte så hög SGI så det blir några tusen extra om jag jobbar på söndarar.

  • Bebbsen05

    Ska du jobba extra där du är mammaledig ifrån eller på ett annat ställe? En på sambons jobb gjorde så. Vet du vad som hände? Hon fick sparken!

  • Katrin

    Jag har inget svar o komma med, men nu när denna tråden finns så kanske nån kan hjälpa mig me (sorry ts att ja undrar i din tråd)

    Jag är anställd på ett företag men är just nu mammaledig..
    jag tar ut 5 dagar i veckan helt..
    Har fått förfrågan om att hjälpa till på ett annat jobb 5dagar i sommar...
    får jag det fast jag har fast anställning på mitt ordinare jobb..
    och då tar ja såklart inte ut mammadagar..
    Nån som vet o förstår hur jag menar??

  • FiaFågel

    alltså extraknäcket sker hemmifrån och jag hade gjort det även om jag inte varit föräldraledig. Då ska det ju inte spela nån roll. Det är inte så att jag ska jobba i en butik eller nått. Utan det sköter jag hemifrån från min dator när bebisen sover eller vilar.

  • Lillamys

    Så här har jag det: Jag är fastanstäld. Jag jobba lite extra nu under mammaledigheten på samma företag. Jag tar ut FP 5 dagar i veckan, men ej de dagar jag jobbar. Men Jag kan även ta ut FP när jag jobbar beroende på hur många timmar jag jobbar. Men om man ska jobba extra åt något annat företag men inte där man är fastanstäld ska man kasnke kolla med sin chef bara för att vara säker på vad de tycker. Själv ska jag prova på annat arbete under sommaren och mitt företag tyckte det va helt ok. Varför inte bara ringa FK och be om hjälp, de vet ju ändå bäst.

  • Avelyn

    Jag har också tänkt jobba extra under min föräldraledighet med ett extraknäck jag har intill min fasta anställning. Då kan jag förhoppningsvis spara lite föräldradagar. Tänkte börja jobba litet redan när bebisen är två månader. Bebisen har sin pappa att vara med som ändå är arbetslös så jag vet att den kommer att klara sig fint. Det kommer inte att röra sig om så många timmar... och inte så ofta.. bara så vi får ekonomin att fungera någorlunda. ( tar ej ut föräldradagar de dagar jag jobbar extra )

  • Mamma Björck

    Jag jobbar exra hos min mamma en dag i veckan och tar ut fyra FL dagar i veckan. Eftersom min dotter är över ett år måste jag ta ut fem dagar i veckan för att skudda min sjukpenning, men när jag jobbar en dag i stället så löser det sig ändå (4+1=5).
    Man får lov att ta ut 7 dagar per vecka om man vill och om jag har förstått det rätt så kan man jobba två dagar om man bara tar ut fem FL dagar.

  • Mirris

    Så länge man inte har lön och FP samtidigt så får man väl jobba hur mycket man vill.
    JAg har jobbat ganska mycket (på mitt jobb) under året. Och ibland (ofta) så har jag fått jobba samtidigt som jag begärt FP just den dagen. Och då MÅSTE man ringa och tala om det för FK.. det är jätteenkelt.. och dom tar bara bort den dagen.

    Ibland så skickar dom ut kontrolluppgifter till arbetsgivaren´, och om dom då kryssar i att du jobbat en dag.. och samtidigt fått FP den dagen.. ja då vet jag inte.. men man hamnar säkert i finkan

    Sanna som har slut på dagar och börjar "verkligheten" igen i morron!!

  • johannams

    Du kan väl göra så att du jobbar extra de dagar du inte tar ut fp, dvs lör-sön om jag fattat rätt. Även om du nu skulle sitta och jobba hemifrån en tisdag så kan ju ingen kolla att det är just en tisdag som du jobbat och inte på lördagen. Men anger du däremot till arbetsgivaren att du jobbat extra åt dem en tisdag så måste du meddela fk.

  • lillith

    Du kan ju spara föräldraledighet på så sätt... när min dotter var större så tog jag någon helgnatt då och då - och de dagarna behövde jag bara ta ut 4 dagars föräldraledighet (man måste ju ta ut 5 eller typ arbeta så att det totalt blir 5 dagar). Det är inget fiffel. Du skriver ju att det inte är svart heller... alla får göra det som är rätt för dem.

Svar på tråden Extraknäcka under föräldraledigheten?