• Cillalilla

Får man välja när barnet ska börja skola? (Sent född på året)

Hej ni kunniga där ute i landet!

Jag har en liten undran som jag inte hittar något svar på.
    Min son är född i slutet på -04, 24/12...
    Med andra ord så kommer han vara drygt året yngre än sina klasskompisar när det är dax att börja i 0:an.
    På dagis så TROR personalen att vi som föräldrar får välja om han ska gå i skolan med -04:orna eller -05:orna om vi hellre vill det. Samtidigt har jag hört från andra pedagoger att det ska till många omständigheter om han ska börja senare.
    Vad är det som gäller? Någon som vet? Får vi välja själva eller är det bara gilla läget? Hur har ni andra gjort med sent födda barn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-11-27 09:24:57:
    Vad det handlar om är att på dagis är han i gruppverksamheten med dom små barnen, dvs 1½ år upp till 2, sen kommer han. Dom är bara 5 st i gruppen. Hans kompisar som är äldre är i en annan grupp. (Dom tog dom 5 yngsta rakt av och då blev det så) Han får inte heller följa med till biblioteket på teater, för han har inte fyllt 3, fattas 2 veckor.. Vi är minst sagt sura och ska ha möte med personalen på onsdag. Vi hävdar att han ska byta grupp per omgående..

• Svar på tråden Får man välja när barnet ska börja skola? (Sent född på året)
  • zaaga
    mmmao skrev 2007-11-27 12:12:47 följande:
    vi har skolplikt i sverige. barnet börjar skolan HÖTEN det år h*n fyller sju. man kan alltså inte börja året efter.
    Men! Skratt! Skolplikten har faktiskt inget med just den här frågan att göra!! Den här frågan handlar ju om pedagoger och föräldrar i samråd avgör om barnet är redo för att börja 0:an (förskoleklass) när barnet är sex eller sju.

Starten kan vara flexibel när man är född sent på året, så ja man kan i viss mån välja. Vad de andra pedagogerna menade var nog att om din son hänger med de som är födda samma år som honom så finns det ingen anledning att skjuta upp skolstarten. Men om han tenderar att mer vara i fas med de som är född ett år senare så kan det vara en idé att skjuta upp starten.

Det beror alltså på barnet. Och alltid något man gör i samråd med pedagogerna på skolan/förskolan.
  • Cillalilla

Zaaga: Det är ju det som är grejen... Han FÅR inte hänga på dom i sin egen årskull för pedagogerna, det passar inte in i deras gruppindelning påstår dom. Där av tråden, för vi vill att han SKA hänga på för han måste göra det redan nu om det ska gå så smärtfritt som möjligt i utveckligen utan att halka efter. Vilket vi misstänker att han gör nu, men dom små..
    Nåja, vi får se vad som händer på mötet.
    Vi planerar för att han ska gå med sina -04:or utan problem.

• mmmao
    zaaga skrev 2007-11-27 12:19:28 följande:
    Men! Skratt! Skolplikten har faktiskt inget med just den här frågan att göra!! Den här frågan handlar ju om pedagoger och föräldrar i samråd avgör om barnet är redo för att börja 0:an (förskoleklass) när barnet är sex eller sju. Starten kan vara flexibel när man är född sent på året, så ja man kan i viss mån välja.
    har det inget med skolstarten att göra?

så ts barn kan alltså börja 0:an (är det 6-års verksamheten det?) året efter? alltså det året barnet fyller sju år menar du?
  • zaaga
    mmmao skrev 2007-11-27 12:29:29 följande:
    har det inget med skolstarten att göra?så ts barn kan alltså börja 0:an (är det 6-års verksamheten det?) året efter? alltså det året barnet fyller sju år menar du?
    Ja. Om det bedöms bäst för honom, ja. Men som sagt, inget föräldrar helt och hållet själv kan avgöra, det görs i samråd med flertalet pedagoger. Men eftersom vi nu har en 0 klass, som är ganska flexibel till sitt upplägg så är det numera sällan det sker.
    Men man blandar alltså inte in skolplikten i den här frågan!!

Jag är lärare föressten.
  • zaaga
    Cillalilla skrev 2007-11-27 12:28:55 följande:
    Zaaga: Det är ju det som är grejen... Han FÅR inte hänga på dom i sin egen årskull för pedagogerna, det passar inte in i deras gruppindelning påstår dom. Där av tråden, för vi vill att han SKA hänga på för han måste göra det redan nu om det ska gå så smärtfritt som möjligt i utveckligen utan att halka efter. Vilket vi misstänker att han gör nu, men dom små.. Nåja, vi får se vad som händer på mötet. Vi planerar för att han ska gå med sina -04:or utan problem.
    Ja, det är verkligen dumt planerat av dom! Men som jag förstod så har ni själva reagerat på det här nu? Ta ordentligt tag i det, påpeka att ni vill att han ska vara med de andra i sin årskull så att han uppmuntras rent pedagogiskt. Så att han inte ska gå bakåt eller stanna av i utvecklingen. Var riktigt bestämda!
    Lycka till.
  • mmmao

zaaga- eftersom du tom skrattade åt mig så får du gärna förklara och svara på mitt inlägg.

• zaaga

MMMAO - Öh, jag gjorde ju det?! Inlägg nr 14 är ju skrivet till dig?

Eller var det något du inte tycker jag var tillräckligt tydlig med? I så fall får du säga till så kan jag förtydliga mig.
    Förlåt om du tog illa upp, jag skrev och reagerade lite snabbt kanske. Men du förstår, skolpliken och lagen om skolplikt ger ganska allvarliga konsekvenser om man inte följer den. Därför blev det i mina öron som att hota med livstidsstraff för att ha snattat en kola för 3.50. Dåligt exempel med det är ungefär så det låter i mina öron.
    Barn som är födda sent har ju en extra press på sig. Rent utvecklingsmässigt. Därför kan man vara flexibel vid en skolstart.

Att inte ta sina barn till skolan, att inte låta sitt barn delta i skolundervisningen - det är brott mot skolplikten. Då handlar det alltså om att föräldrarna inte låter sitt barn gå till skolan. Följden vid en sådan handling ger skolan rätt att med hjälp av polis åka och hämta barnet i hemmet!
    Sådana påföljder är en ren omöjlighet i det här fallet.

• mmmao
    zaaga skrev 2007-11-27 12:49:17 följande:
    Ja. Om det bedöms bäst för honom, ja. Men som sagt, inget föräldrar helt och hållet själv kan avgöra, det görs i samråd med flertalet pedagoger. Men eftersom vi nu har en 0 klass, som är ganska flexibel till sitt upplägg så är det numera sällan det sker. Men man blandar alltså inte in skolplikten i den här frågan!!Jag är lärare föressten.
    varför inte blanda in skolpplikten när vi diskuterar hurvida föräldrar kan välja när deras barn börjar skolan?
    om hon börjar sexårs det året hon fyller sju så börjar hon ju skolan (1:an) det året hon fyller åtta, eller?

jag får inte ihop det eftersom vi har SKOLPLIKT fårn hösten det året då barnet fyller sju.

eftersom du helt säkert vet så får du gärna förklara på ett trevligt sätt.
  • Vilmagbg

Svarar bara på ts (har inte läst de andra svaren) Man kan välja att låta sitt barn gå kvar på förskolan (dagis) och "hoppa över" 0:an / 6-årsverksamhet men då ska förskolan erbjuda annan skolförberedandeverksamhet liknade den som dom har i 0:an/6-årsverksamheten.

Barnet börjar då i direkt i 1:an. 
    Han kommer hinna gå på teater och annat med förskolan trots att han är föss sent han är ju bara 3 -år. Vi går inte heller på teater med barn som är under 3 år. (speciellt ofta)
  • mmmao
    Vilmagbg skrev 2007-11-28 07:17:01 följande:
    Svarar bara på ts (har inte läst de andra svaren) Man kan välja att låta sitt barn gå kvar på förskolan (dagis) och "hoppa över" 0:an / 6-årsverksamhet men då ska förskolan erbjuda annan skolförberedandeverksamhet liknade den som dom har i 0:an/6-årsverksamheten.
    Barnet börjar då i direkt i 1:an. 
    Han kommer hinna gå på teater och annat med förskolan trots att han är föss sent han är ju bara 3 -år. Vi går inte heller på teater med barn som är under 3 år. (speciellt ofta)
    ja, det är så jag tänker att det går till.
  • norgesessan

jag tycker man skal följa åldrerna för grupperna...alla 03or i en, alla 04or i en, alla 05or i en. Det är ju så det blir i skolan. Min son är född en månad senare (fast i 03) han skall gå med dom andra 03orna, inte sättas in blant 02orna bara för att det hadde blivit lika många.

Där jag jobbade innan delade dom upp i åldersbaserade grupper från 2 avdelningar (4-5 åringarna var hela huset), och iår var det otroligt många småttingar, men dom blandade inte åldrarna endå...det är ju den gruppen dom skall vara i tills dom slutar...

• norgesessan

dom som är äldre, är dom 04or eller 03or?. hAr jag forstått det rätt går han med 05or nu?

• Cillalilla

Hej hopp!!

Tack för alla svar!
    Idag går han med -05 och 06:or i gruppverksamheten. I början av hösten var det ok, men sen efter vår semester i höstas (åkte utomlands 2 veckor) så small det till för honom och han utvecklas något enormt i tal, förståelse och mentalt.Han verkligen växte från liten till stor. Då växte han ifrån dom i sin grupp och vi märker på honom att behöver stimulans på ett annat sätt. Så visst, han ska byta grupp, det är inget att diskutera. Teatern tycker jag är trist att han inte får följa med sina kompisar men det är inte så viktigt. Mest droppen som fick oss att bli rejält arga. Vi har försökt ha en dialog med personalen om hur vi ser på hans grupp men inte fått något gehör.
    Jag har fått dom svaren jag behövde för att veta mer inför mötet. Tack igen alla!

• mludvigs

Jag har inte läst hela tråden men kan berätta hur de gör på vårat dagis. Min son är precis som din född i slutet av 04. (17/12)
    Han går i en grupp med mest 05 samt 06:or. De är min son och två barn till som är 04:or. 2 gånger i veckan gör dessa 3 barn saker tillsammand med 04:orna på de andra 2 avdelningarna. De går till skogen en gång i veckan och sen har de något som de kallar för barnens val där 04:or och äldre får välja en aktivitet de vill göra.
    På detta vis får barnen stimulans från de i sin ålder och de äldre och lär även känna dem.
    När de har dessa aktiviteter så träffas då de yngre barnen från de olika avdelningarna och gör lite kul grejer tillsammans.

Sen har de även så att småbarn och storbarnsavdelningen är ute på samma gård ibland så att de kan leka med varandra.

• zaaga
    mmmao skrev 2007-11-28 07:08:03 följande:
    varför inte blanda in skolpplikten när vi diskuterar hurvida föräldrar kan välja när deras barn börjar skolan?om hon börjar sexårs det året hon fyller sju så börjar hon ju skolan (1:an) det året hon fyller åtta, eller?jag får inte ihop det eftersom vi har SKOLPLIKT fårn hösten det året då barnet fyller sju.eftersom du helt säkert vet så får du gärna förklara på ett trevligt sätt.
    Men, har du inte läst vad jag skrivit ovanför då??
    Föräldrar kan själva INTE välja att låta barnet börja senare.
    Men föräldrar OCH pedagoger kan tillsammans göra bedömningen att en senare skolstart är att föredra för barnet!

Det har ju gjorts i alla år - att vissa fått gå ett extra år på lekis (när det fanns). Eller vara hemma ett år extra. Det handlar inte alls om skolplikten då, den kan man bara blanda in om en förälder VÄGRAR skicka barnet till skolan. Stoor skillnad.
    Läs mina svar, det här var tredje gången jag skriver samma sak.
  • HannaHYLK
    mmmao skrev 2007-11-27 12:29:29 följande:
    så ts barn kan alltså börja 0:an (är det 6-års verksamheten det?) året efter?
    Förskoleklass heter det officiellt.
  • mirre2

Jag vet  faktiskt inte hur det ligger till min yngsta e inte född så sent på året (10nov),men aldrig varit tal på att hon skulle börja med 06orna istället (beror säkert på mognad oxå).Däremot vet jag att min kusin som e född 27.12 -83 började skolan med 84orna ( men de va ju länge sen och desutom bor han i Finland)

• Tuffen

Har man rätt att välja att barnet ska börja i f-klass i januari om man vill, för att ge barnet ett extra halvår på förskolan? Någon som vet? 

Svar på tråden Får man välja när barnet ska börja skola? (Sent född på året)